آیا گذرنامه های واکسن راهکاری برای گردشگری ایمن هستند؟

به گزارش مرجع مقالات، ایسنا/ بدنبال خبرهای منتشر شده، این سوال مطرح می گردد که آیا گذرنامه های واکسن راهکاری برای گردشگری ایمن هستند؟

آیا گذرنامه های واکسن راهکاری برای گردشگری ایمن هستند؟

به نقل از نیوز، گذرنامه های سلامتی یا واکسن بسیاری در دنیا ارائه شده که در ذیل بعضی از آنها ذکر شده است:

گذر سبز (Green Pass)

کارت سبز دیجیتال (Digital Green Certificate) که با عنوان گواهی سبز دیجیتال شناخته می گردد از ابتکارات گذرنامه واکسن است که توسط کمیسیون اروپا برای استفاده در میان کشورهای اتحادیه اروپا پیشنهاد شده است. کارت سبز که به عنوان گواهینامه واکسن ارائه می گردد، برای مسافرانی که واکسینه شده اند تا 6 ماه از دوز دوم واکسیناسیون معتبر خواهد بود. علاوه بر این، افراد بهبود یافته از بیماری کووید نیز می توانند تا خاتمه ماه ژوئن از این کارت ها استفاده نمایند.

براساس آیا گذرنامه های واکسن راهکاری برای گردشگری ایمن هستند؟ باید بدانید که گذر سبز را فقط وزارتخانه های بهداشت کشورها صادر می نمایند، به این معنی که سایر دفاتر مانند HMO (سازمان نظام ارجاع خدمات پزشکی) یا محل کار مجاز به صدور نیستند. در حال حاضر، سالن های ورزشی، استخرهای شنا، رستوران ها، کافه ها، هتل ها، ورزشگاه ها و سایر مکان های برگزاری مراسم در منطقه اتحادیه اروپا و بعضی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا مانند کشور ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوئیس از این گواهی استفاده می نمایند.

گذر مشترک (Common Pass)

گذر مشترک، محصولی از همکاری بین مجمع دنیای اقتصاد (WEF)، سازمان غیرانتفاعی به نام Common Project و بنیاد راکفلر (نهاد خصوصی در زمینه فعالیت های بشردوستانه) است که به کاربران امکان دسترسی به سیستم داده های سلامت، ثبت ملی یا محلی یا سوابق شخصی دیجیتال سلامت را می دهد. طرح گذر مشترک در لندن، نیویورک، هنگ کنگ و سنگاپور به صورت آزمایشی انجام می گردد.

در حال حاضر، گذر مشترک در بسیاری از خطوط هوایی از جمله شرکت هواپیمایی کاتای پسیفیک هنگ کنگ، جت بلو آمریکایی، لوفت هانزا آلمانی، کانتاس استرالیایی و یونایتد ایرلاینز آمریکایی و چند فرودگاه بین المللی دیگر مانند فرودگاه توکیو، هیترو لندن و لیبرتی نیوآرک استفاده می گردد.

گذر مسافرتی یاتا (IATA Travel Pass)

برنامه IATA Travel Pass ابتکاری است که توسط انجمن بین المللی حمل ونقل هوایی یاتا (IATA) آغاز شده و به عنوان یک برنامه تلفن همراه برای یاری به کاربران در ذخیره و به روزرسانی مدارک لازم مانند نتایج آزمایش یا شرایط واکسیناسیون به کار گرفته شده است. یاتا، وظیفه نظارت بر کیفیت و امنیت پرواز ایرلاین ها و فرودگاه های مختلف در سراسر دنیا را بر عهده دارد. IATA Travel Pass به عنوان یک برنامه انحصاری برای شرکت های هواپیمایی در نظر گرفته می گردد، زیرا یاری می نماید تا از اطلاعات محرمانه بین دولت ها، آزمایشگاه ها، هواپیمایی ها و مسافران اطمینان حاصل گردد. بیش از 70 کشور از این برنامه پشتیبانی می نمایند و بسیاری از شرکت های هواپیمایی از جمله هواپیمایی ژاپن، سنگاپور، قطر، امارات، هواپیمایی امارات متحده عربی، گروه خطوط هوایی بین المللی (شرکت هلدینگ هواپیمایی انگلیسی-اسپانیایی) و مالزی، کوپا ایرلاینز (شرکت هواپیمایی پاناما)، رواندایر، نیوزیلند و بسیاری دیگر در حال آزمایش آن هستند.

گذر سلامت دیجیتال (Digital Health Pass)

Digital Health Pass توسط شرکت فناوری IBM در آمریکا ساخته شد تا به بازگشت مردم به اماکن عمومی مانند محل کار، مدارس، ورزشگاه ها یا فرودگاه ها یاری کند و اطلاعاتی از جمله دمای بدن، هشدار قرار دریافت در معرض ویروس، نتایج آزمایش بیماری کووید- 19 و شرایط واکسیناسیون را باهم ادغام می نماید.

علاوه بر چهار نوع گواهی سلامتی یا واکسن فوق، بعضی دیگر از کشورها مانند یونان، قبرس و سیشل در شرق آفریقا و بخش های خصوصی نیز مقررات و ابتکارات سفر مانند برنامه واکسیناسیون را اعمال می نمایند. خطوط هوایی آمریکا همچنین برنامه ای به نام VeriFLY ایجاد نموده است تا به مسافران یاری کند تا مدارک مورد احتیاج مقصد و همچنین نتایج آزمایش ها و شرایط واکسیناسیون را به راحتی به روز نمایند، اما استفاده دنیای از گذرنامه های واکسن هنوز با مشکلاتی که در ذیل آمده روبرو است.

اولین مشکل فراوری این گذرنامه های واکسن مربوط به واکسن مورد تایید است. در حال حاضر، واکسن های بسیاری توسط کشورهای مختلف ساخته شده است. سوال این است که چه واکسن هایی توسط کشورها و مقصد پذیرفته می شوند. اگر گردشگران با یکی از واکسن هایی که مورد تایید مقصد نیستند، واکسینه شوند، به این معنی است که با داشتن گذرنامه واکسن هم اجازه ورود نخواهند داشت.

دوم، بین ارائه دهندگان خدمات مانند خطوط هوایی، هتل ها یا آژانس های مسافرتی و مقصد در بکارگیری گذرنامه واکسن هیچ گونه هماهنگی ارائه نشده است. به عنوان مثال، شرکت هواپیمایی آل نیپون ایرویز ژاپنی از سه نوع گواهی واکسن (Common Pass، VeriFLY، IATA Travel Pass) برای تسهیل خدمات در ارائه گذرنامه استفاده می نماید. با این حال، هنوز سیاست ها و مقررات جداگانه ای در خصوص بازگشایی و همچنین شرایط مختلف واکسن در هر کشور وجود دارد. بنابراین، شرکت های هواپیمایی یا مسافرتی که فقط یک نوع گذرنامه واکسن دارند، ممکن است با مشکلاتی در کار روبرو شوند، زیرا محدود به مقصد خاصی هستند.

سوم اینکه آیا گذرنامه واکسن بطور گسترده ای استفاده می گردد یا به اجرای برنامه واکسیناسیون هر مقصد بستگی دارد. با ورود بسیاری از واکسن ها به بازار در مدت کوتاه، بسیاری از مقاصد در خصوص تحقیق، انتخاب و تصمیم گیری برای اجرای برنامه های واکسیناسیون مناسب برای افراد خود بسیار محتاط خواهند بود. علاوه بر این، استفاده از واکسن برای همه افراد بسیار وقت گیر خواهد بود و احتمالا یک سال به طول می انجامد و این امر بطور قابل توجهی بر زمان بازگشایی مقصد تاثیر خواهد داشت، چه رسد به اینکه در گذرنامه واکسن در سراسر دنیا استفاده گردد.

سازمان های دنیای مانند سازمان بهداشت دنیای هنوز در حال ایجاد دستورالعمل ها و چارچوب های کامل برای گواهینامه ها یا گذرنامه های واکسیناسیون دیجیتال هستند تا هرگونه ابتکار عمل در خصوص گذرنامه های واکسن در تمام مقاصد پذیرفته گردد. علاوه بر این، سازمان دنیای گردشگری (UNWTO) نیز تاکید نمود که استفاده از گواهینامه واکسیناسیون نقش بسیار مهمی به ویژه برای آغاز ایمن گردشگری بین المللی دارد. UNWTO همچنین خواهان استانداردسازی و دیجیتالی شدن در سراسر دنیا است تا بتوانیم سیستم صدور گواهینامه معین و یکپارچه داشته باشیم که توسط همه مقاصد شناخته گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 15 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1400 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1574

به "آیا گذرنامه های واکسن راهکاری برای گردشگری ایمن هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا گذرنامه های واکسن راهکاری برای گردشگری ایمن هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید