احتمال تعطیلی دانشگاه آمریکایی افغانستان؛ کمبود بودجه یا فساد مالی

به گزارش مرجع مقالات، برخی منابع در حالی از افزایش احتمال تعطیلی دانشگاه آمریکایی کابل به دلیل کمبود بودجه خبر می دهند که پیش از این سربازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان از حیف و میل میلیون ها دلار انتقاد کرده بود.

احتمال تعطیلی دانشگاه آمریکایی افغانستان؛ کمبود بودجه یا فساد مالی

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، منابعی به سی.ان.ان گفته اند که آژانس توسعه بین المللی آمریکا موسوم به یو اس اید در سال آینده میلادی کمک های خود را به دانشگاه آمریکایی کابل قطع خواهد کرد.

این آژانس، بیش از 60 درصد هزینه های مالی دانشگاه آمریکایی افغانستان را می پردازد.

این دانشگاه که پیش از این به دلیل تهدیدات امنیتی یک بار مسدود شده بود بار دیگر به دلیل فساد مالی و حیف ومیل میلیون ها از سوی دولت آمریکا مسدود شود.

جان سوپکو سربازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان شرح داد که در 7 سال گذشته درباره بسکمک از قراردادهای دولت آمریکا در افغانستان تحقیق کرده است، اما دانشگاه آمریکایی در کابل بدترین آنها بوده است.

وی اضافه نمود: دانشگاه آمریکایی در افغانستان با خطر مسدود شدن روبرو است، زیرا این دانشگاه نتوانسته است که مشخص کند 62 میلیون دلار از بوجه عملیاتی خود را چگونه به مصرف رسانده است.

تام بابینگتن سخنگوی آژانس توسعه بین المللی آمریکا نیز به نیویورک تایمز اوایل امسال گفته بود: هنوز درباره تمدید قرارداد برای ادامه فعالیت این دانشگاه تصمیمی گرفته نشده است.

وی اضافه نمود: هدف دانشگاه آمریکایی در افغانستان آموزش دانشجویان افغان به شیوه آمریکایی است که در این کار پیروز عمل کرده است، اما مسائل بسیار جدی در بخش مالی و حسابداری این دانشگاه وجود دارد.

دانشگاه آمریکایی افغانستان از سال 2006 میلادی در کابل به فعالیت آغاز کرد و در یک دهه گذشته 1281 دانشجوی افغان از این دانشگاه فارغ التحصیل شدند.

فارغ التحصیلی هر دانشجوی افغان از دانشگاه آمریکایی افغانستان 126 هزار دلار هزینه داشته است که مجموع هزینه تحصیل 1281 دانشجوی افغان به 162 میلیون دلار می رسد.

طبق این گزارش اگر دانشجویان افغان برای ادامه تحصیل به دانشگاه در آمریکا اعزام می شدند در مقایسه با مصارف هنگفت دانشگاه آمریکایی افغانستان هزینه به مراتب کم تر را می توانست در پی داشته باشد.

این در حالی است که فعالیت دانشگاه آمریکایی افغانستان همواره با انتقاداتی همراه بود و بارها به انجام فعالیت های اطلاعاتی در این کشور متهم شده است.

انتای پیام، .

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 645

به "احتمال تعطیلی دانشگاه آمریکایی افغانستان؛ کمبود بودجه یا فساد مالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال تعطیلی دانشگاه آمریکایی افغانستان؛ کمبود بودجه یا فساد مالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید