الکاظمی با احزاب شیعه عراق درباره ساختار کابینه توافق کرد

به گزارش مرجع مقالات، منابع سیاسی مطلع اعلام کردند که رهبران گروه های شیعه عراق بر سر ادامه ماموریت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر مکلف عراق به توافق رسیده اند تا در ازای آن، وی تعدادی از اسامی نامزدها برای تصدی پست های وزارتی در دولت آینده را تغییر دهد.

الکاظمی با احزاب شیعه عراق درباره ساختار کابینه توافق کرد

به نقل از شفق نیوز، در حالی که الکاظمی با إعمال فشارهایی که با هدف از بین بردن دولت است، مخالفت نموده، اما نمودها اصرار دارند که نامزد خود را در کابینه جدید بر اساس سهمیه انتخاباتی معین نمایند.

منابع سیاسی و رسانه ها می گویند، نشستی که در منزل هادی العامری، رهبر ائتلاف الفتح سه شنبه شب با حضور رهبران ارشد احزاب سیاسی شیعه برگزار گردید، به اتفاق نظر بر سر ادامه ماموریت الکاظمی انجامید، اما به این شرط که وی بعضی از اسامی نامزدها (از سهم شیعیان) را در کابینه خود جایگزین شخصیت های دیگری با انتخاب فراکسیون های شیعه کند.

از سوی دیگر، منابع عراقی بامداد امروز (چهارشنبه) از جزئیات سهمیه فراکسیون های سیاسی در ساختار دولت آینده که الکاظمی به آن دست یافته است، خبر دادند.

اخبار گشایش در تشکیل دولت جدید بعد از آن مطرح می گردد که اخباری از امتیازدهی های فراکسیون های کرد و سنی به نفع تشکیل دولت منتشر شد.

کاظم الصیادی، نماینده عراقی بامداد امروز در فیس بوک نوشت: نشست الکاظمی با فراکسیون های سیاسی در خانه هادی العامری با توافق بر سر سهم فراکسیون ها در دولت آینده سرانجام یافت و مقرر گشت وزارت خانه های برق، بهداشت و منابع آبی به فراکسیون سائرون سپرده گردد و وزارت کشور، ارتباطات و حمل و نقل در اختیار فراکسیون فتح قرار بگیرد.

همچنین تصمیم برآن شد که وزارت نفت به فراکسیون حکمت و وزارت خارجه به فراکسیون دولت قانون و وزارت آموزش عالی به فراکسیون النصر سپرده گردد.

بر اساس این نشست، وزارت کار نیز به فراکسیون الفضیله و وزارت کشاورزی به فراکسیون العقد الجدید (الفیاض و اراس) داده گردد.

پیش بینی الحره از سهمیه بندی ها

از سوی دیگر، معن حبیب، مجری شبکه الحره عراق در توییتر سهم پیش بینی شده فراکسیون های سیاسی در ساختار دولت را نوشت که بر اساس آن، وزارت برق، بهداشت و منابع آبی و نیز بانک مرکزی و امنیت ملی و دبیرخانه به سائرون و وزارت خانه های ارتباطات و حمل و نقل به الفتح سپرده می گردد.

حبیب توضیح داد، فراکسیون حکمت نیز وزارت نفت را برعهده می گیرد و فراکسیون دولت قانون نیز نمی خواهد که وزارت خارجه را برعهده بگیرد، بلکه وزارت کشور را می خواهد.

منابع همچنین مدعی اند که اعمال فشاری از سوی فراکسیون های شیعه برای عدم سپردن پست های حاکمیتی به نمودها در دولت آینده وجود دارد.

تکمیل کابینه

از سوی دیگر، یک منبع سیاسی عراقی در مصاحبه با روسیا الیوم گفت که مصطفی الکاظمی تدوین ساختار کابینه به جز بعضی از وزارت خانه ها را تکمیل نموده است تا آن را به مجلس ارائه دهد.

وی ادامه داد: مذاکراتی که در ساعات اخیر برگزار گردید و نیز تغییر در بعضی مواضع، برای الکاظمی عرصه را جهت انتخاب وزیران دولتش باز کرد و او ممکن است بعضی از آنها را طی ساعات آینده تغییر دهد.

پیشتر الکاظمی در توییتر خود نوشته بود: مسئولیتی که در این شرایط سخت و در میان چالش های مالی، بهداشتی و امنیتی برعهده دارم، یک مسئولیت ملی است. فشارها را فقط زمانی می پذیرم که از فرایند دولت حمایت کند و هر فشاری را که با هدف از بین بردن دولت باشد، رد می کنم.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 7 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 959

به "الکاظمی با احزاب شیعه عراق درباره ساختار کابینه توافق کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الکاظمی با احزاب شیعه عراق درباره ساختار کابینه توافق کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید