انتقاد رییس سازمان میراث فرهنگی از سیاست های سفرهای نوروزی

به گزارش مرجع مقالات، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان این که کمیته ملی سفر که سه سال است تشکیل شده، هیچ برنامه مدونی ندارد و آسیب شناسی نکرده است، گفت: دستگاه های دولتی عملا دچار کرختی هستند و این کرختی مانع می شود که با ضرورت های توسعه به سرعت هماهنگ شوند.

انتقاد رییس سازمان میراث فرهنگی از سیاست های سفرهای نوروزی

اگر علاقمند به سفر با بهترین هزینه های سفر به کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور هوایی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، زهرا احمدی پور ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ در دیدار با اعضای هیأت علمی دانشگاه ها در حوزه گردشگری، گفت: ظرفیتی که در کنار دانشگاهیان این حوزه می توانیم برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایجاد کنیم، به رونق بیشتر گردشگری کمک می کند.

وی افزود: دنیا در سال 2017 سرمایه گذاری کرده که از طریق صنعت گردشگری خود را معرفی کند. رقابت جدی نیز بین کشورها در این حوزه ایجاد شده است، حتی با شروع سال 2017 بیلبوردهایی طراحی کردند که با تبریک سال نو، شعار گردشگری و رونق این حوزه در سال 2017 را نیز مطرح می کنند.

احمدی پور افزود: متاسفانه افق روشنی از این که سال 2017، در ایران چطور بخواهیم از ظرفیت گردشگری استفاده کنیم وجود ندارد. دستگاه های دولتی نیز عملا دچار کرختی هستند و این کرختی مانع می شود که با سرعت بتوانند با ضرورت های توسعه هماهنگ شوند. ظرفیت های تئوریک، عملیاتی و برنامه ای توسعه را دانشگاه ها و انجمن های علمی می توانند ایجاد کنند تا دستگاه های دولتی این ظرفیت ها را در غالب برنامه های مصوب شروع به اجرا کردن کنند.

او با اشاره به ظرفیت های گسترده ای که در دانشگاه ها، انجمن های علمی سازمان های غیر دولتی وجود دارد اشاره کرد و افزود: این ظرفیت ها نشان می دهد مخاطب در این حوزه بسیار گسترده است و جامعه هدف ما با تنوع بسیار زیادی روبرو است. این جامعه علاوه بر تنوع، تکثر نیز دارد و این سلیقه های متفاوت، نیازهای متفاوت و انتظاراتی دارد، در نتیجه برای اینکه بتوانیم با وجود تکثر از این ظرفیت برای توسعه پایدار استفاده کنیم نیازمند کمک و همفکری شما هستیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تشکیل دو شورا به موازات فعالیت های این سازمان، یعنی شورای سیاستگذاری و شورای برنامه ریزی اشاره کرد و گفت: اعضای شورای سیاستگذاری، بر اساس این جلسه ها انتخاب می شوند و از ایده های شما برای سیاستگذاری و برنامه ریزی در شورای برنامه ریزی استفاده می شود. در بحث سیاست های کلان در حوزه گردشگری نیز نیازمند کمک و همفکری شما هستیم، اگر سیاست های کلان طراحی و ابلاغ شوند، شاید دیگر خیلی نگران کرختی دستگاه های دولتی نباشیم و از آن ظرفیت برای تعامل نهادهای مختلف برای به اجرا در آمدن این سیاست ها استفاده کنیم.

وی سپس از فعالان دانشگاهی و محققان این حوزه درخواست کرد؛ فهرست پژوهش های اجرا شده در حوزه گردشگری و تعداد دانشجویان، انجمن های علمی و مجلات تخصصی، اعضای انجمن ها با توزیع کشوری را در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دهند تا بتوان از این اطلاعات برای برنامه ریزی و پیشبرد اهداف در حوزه گردشگری استفاده کرد.

احمدی پور ادامه داد: در نخستین نشستی که با معاونت گردشگری داشتم، بر این مسئله تاکید کردم که باید توزیع جغرافیایی سفر در ایران را تغییر دهید و برای آن برنامه داشته باشید. برای نوروز 96 باید برنامه ای به استان ها داده شود که در آن علاوه بر معین مقاصد گردشگری کشوری و استانی، برنامه های موجود نیز ارائه شود. تفاوت نوروز 96 با نوروزهای قبلی چیست؟ کمیته ملی سفر که سه سال گذشته تشکیل شد در جلسه اخیر هیچ برنامه مدونی ارائه نکرد.

وی اظهار کرد: در آن جلسه از نهادهای مختلف خواستم با توجه به اینکه سه سال است چنین کمیته ای تشکیل شده به سؤوالاتی نظیر این که در این مدت، نوروزهای مختلف و تسهیلات سفر چه تفاوتی با هم داشتند، ایمنی، رضایت مسافران چه تغییری کرده است، پاسخ دهند، اما متاسفانه در این زمینه آسیب شناسی انجام نشده بود. به عنوان مثال راه آهن، پلیس راه، هلال احمر و حتی خود سازمان... هیچ آسیب شناسی انجام نداده بودند و نتوانستند هیچ تفاوتی را بین نوروزهای سه سال قبل قائل شوند.

معاون رییس جمهور همچنین به ثبت نوروز با موضوع 12 کشور در یونسکو اشاره کرد، آن را یک ظرفیت فرهنگی دانست و افزود: در این باره اطلاعاتی وجود دارد، اما متاسفانه هم افزایی انجام نگرفته و به سیاست تبدیل نشده است. باید با هم افزایی، تجربه علمی و اجرایی، خروجی مثبتی داشته باشیم. ما به این خروجی مثبت برای نوروز امسال با توجه به ویژگی هایی متفاوتی که نسبت به سال های قبل دارد نیاز داریم تا با استفاده از ظرفیت های موجود نوروز متفاوتی داشته باشیم.

او با اشاره به نگاه مثبتی که دکتر حسن روحانی به بحث گردشگری دارد، بیان نمود: نگاه دولت این است که این حوزه دوباره فعال شود، باید برنامه های خودتان را ارائه و از کمک های دولت روحانی برای گردشگری استفاده کنید. من بر واگذاری اموری که نباید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آن ها دخالت کند حتما تمرکز خواهم کرد. سازمان بیشتر از آن که بخواهد هتل داری کند، قیمت گذاری کند و خودش کار نظارتی داشته باشد باید نقش حاکمیتی و سیاست گذاری ایفا کند تا بتواند چابکتر عمل کند. جلب مشاکت سایر بخش ها و تنوع بخشی می تواند کمک کند.

وی تأکید کرد: چرا صنعت گردشگری نتوانسته همپای توسعه گردشگری در دانشگاه ها، در بخش های اجرایی نیز توسعه پیدا کند؟ من دیروز نیز در مجلس شورای اسلامی گفتم که شما به عنوان نهاد به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کمک کنید تا بتواند در این بخش پیروز شود.

احمدی پور از دانشگاهیان و فعالان این حوزه درخواست کرد؛ برای تدوین چارچوب های عملیاتی در حوزه گردشگری به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کمک کنند و سپس گفت: همفکری شما به سازمان کمک می کند. من از ظرفیت شما استفاده می کنم و محتاج استفاده از ظرفیت های شما هستم، زیرا شما ذی صلاح ترین و دلسوزترین افراد در حوزه گردشگری هستید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 684

به "انتقاد رییس سازمان میراث فرهنگی از سیاست های سفرهای نوروزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد رییس سازمان میراث فرهنگی از سیاست های سفرهای نوروزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید