ترویج فرهنگ ورزش در آیین نامه ارتقای اساتید، آموزش و پرورش باید در عرصه ورزش خود تجدید نظر کند

به گزارش مرجع مقالات، مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از حال و روز این روزهای ورزش دانشجویی می گوید.

ترویج فرهنگ ورزش در آیین نامه ارتقای اساتید، آموزش و پرورش باید در عرصه ورزش خود تجدید نظر کند

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات مهاجرت دانشجویی به کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه ورزش گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، بسیاری از صاحب نظران معتقدند که سیستم ورزش کشور با نواقص جدی همراه است و برای احیای ورزش و بهینه سازی آن، باید ورزش از مدارس و دانشگاه ها مورد توجه قرار گیرد.

از همین رو در سال های اخیر ورزش دانشگاهی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و مدال ها و مقام های قهرمانی زیادی را در مسابقات آسیایی و دنیا به ارمغان آورده و توجه جامعه را به خود جلب نموده است.

ورزش دانشگاهی یکی از عرصه های جوانی است که با درخشش های فراوان خالی از نواقص و کاستی ها نبوده، از همین رو به سراغ محمدحسین علیزاده، مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رفته ایم تا ضمن تشریح شرایط ورزش دانشگاهی از کارهای انجام شده و برنامه های پیش روی این اداره در سال جدید جویا شویم.

محمدحسین علیزاده از ششم آذرماه سال 96 با حکم مجتبی صدیقی، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان، به عنوان مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب شد.

با تعطیلی دانشگاه ها ورزش دانشجویی نیز پیرو آن تعطیل و برای ادامه کار خود به سمت و سوی فضای مجازی کشیده شد. در ادامه مصاحبه با محمدحسین علیزاده، مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آمده است.

گسترش فعالیت های ورزش دانشجویی در فضای مجازی/ دانشجویان واحد تربیت بدنی خود را چگونه می گذرانند؟

برگزاری مسابقات ورزشی مجازی در 20 رشته/ سرنوشت برگزاری المپیادهای ورزشی دانشجویان چه می شود؟

خبرنگاران: چرا زمان حضور دانشجویان در المپیادهای ورزشی دانشجویان کوتاه است و برنامه های متعددی برای آن ها در نظر گرفته نمی شود؟

علیزاده: برگزاری برنامه های متفاوت ازجمله کارگاه های ورزشی مطلوب است اما در عرصه عمل کاری بسیار سخت است. پیش از برگزاری المپیادها به بخش های آموزش عالی و دانشگاه هایی که در این مسابقات حضور دارند اعلام می کنیم که طرح ها و ایده های خود را منوط به اینکه دانشجو را مستلزم به پرداخت هزینه نمی نماید به ما اعلام نمایند.

حضور بخش های آموزش عالی در این مسابقات به معنای تحمیل چند میلیارد تومان هزینه به دانشگاه است.

در المپیاد ورزش همگانی که سال گذشته در دانشگاه الزهرا برگزار گردید تنها 120 میلیون تومان برای مدال های سمبولیک هزینه شد و مقرر بود که مراسم افتتاحیه و اختتامیه این المپیاد توسط دانشگاه ها برگزار شود.

اهدای مدال در المپیاد ورزش های همگانی منجر به تشدید رقابت بین دانشجویان می شد از همین رو به تمامی دانشجویان حاضر در این مسابقات یک پک و یک مدال نمادین اهدا شد زمانی که المپیادهای ورزش همگانی با مدال همراه شود روحیه دانشجویان در این مسابقات متفاوت خواهد بود.

در المپیاد ورزش های همگانی فرهنگ فعال بودن لذت بردن و مشارکت دانشجویان مدنظر ما بود الزاماً لذت بردن در زمان حضور دانشجو در مسابقات نیست بلکه لذت بردن در این المپیاد از زمانی است که دانشجو اقدام به شرکت در این مسابقات می نماید و تا زمانی که به دانشگاه خود بازمی شود این لذت ادامه دارد.

خبرنگاران: چه راهکارهایی برای جذب یاری های اقتصادی ویژه ورزش دانشگاهی وجود دارد؟

علیزاده: در آموزش عالی تنها خیرین هستند که در عرصه های مختلف یاری اقتصادی می نماید این خیرین نیز ابتدا به تأمین نیازهای اصلی دانشگاه می پردازند؛ همانند خوابگاه ها مراکز درمانی و رستوران ها.

البته فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی با توجه به ظرفیت های قانونی که در حوزه جذب سرمایه گذار دارد می تواند اسپانسر جذب کند که متأسفانه از گذشته تا به امروز در این عرصه فعالیت های خوبی صورت نگرفته و جای کار دارد.

خبرنگاران: خروجی اتاق های تندرستی و طرح پایش سلامت دانشجویان چه بود؟

علیزاده: در بخش سلامت دانشجو با یاری دانشگاه ها حدود 30 میلیارد تومان هزینه در بخش های سخت افزاری و نرم افزاری صورت گرفت و اکنون به اطمینان می توان بگوییم که هیچ دانشگاهی در سراسر کشور وجود ندارد که اتاق های تندرستی سلامت نداشته باشد. اکنون در 126 دانشگاه وزارت علوم این اتاق ها وجود دارد.

این اتاق ها در کنار خوابگاه ها احداث شده است و دانشجویان می توانند تا پاسی از شب در این اتاق های به فعالیت های بدنی بپردازند و استقبال خوبی از سوی دانشجویان از این اتاق ها انجام شده است.

بر اساس نظرسنجی که در این اتاق های تندرستی انجام شده، رشته فیتنس بین دانشجویان دختر و پسر رشته برتر و مورد استقبال از سوی دانشجویان معرفی شده است.

همچنین در این اتاق های تندرستی طرح پایش سلامت دانشجویان نیز انجام شد این طرح از دو سال گذشته آغاز به کارکرد.

نیمی از دانشجویان به چاقی دچارند/ عدم تمایل دانشجویان به ورزش در دانشگاه ها

سال جاری در طرح پایش سلامت دانشجویان اطلاعات 14 هزار دانشجویان در اپلیکیشن ثبت شده است که اکنون این اطلاعات در حال استخراج و آنالیز است. این طرح بیانگر این است که باید توجه بیشتری به سلامت دانشجویان شود.

لازم به ذکر است که بر اساس طرح پایش که انجام شده است از هر چهار دانشجو دو نفر چاق هستند. همچنین دانشجویان دیگر میلی به ورزش ندارند و دچار کم تحرکی شده اند. اکنون سالن های ورزشی در اختیار دانشجویان قرار گرفته است اما دیگر دانشجویان میلی به ورزش ندارند؛ زیرا درس و دوستان برای دانشجو مورد اهمیت قرار گرفته است.

کم تحرکی و فرهنگ ورزش در کشور صرفاً در دانشگاه شکل نمی گیرد؛ بلکه در فرهنگ کل کشور است که شکل گرفته است اما باید به عنوان متولیان ورزش دانشجویی در این عرصه گام های مؤثر بیشتری برداریم. البته در این جلسه آموزش وپرورش نقش بیشتری دارند.

اکنون از نقص هایی که در آموزش وپرورش وجود دارد؛ والدین فرزندان خود را در کلاس های تقویتی زبان انگلیسی، ریاضی، موسیقی و... ثبت نام می نمایند که در این میان ورزش از دیگر کلاس ها اهمیت بیشتری برخوردار است.

اگر فرهنگ ورزش و فعالیت بدنی در آموزش وپرورش به خوبی شکل بگیرد؛ دانشجو به محض ورود به دانشگاه سراغ سالن های ورزشی و فعالیت های ورزشی می رود. ضروری است یک تغییر رویکرد اساسی در حوزه ورزش در آموزش وپرورش شکل بگیرد.

فعالیت ورزشی، امتیازی برای ارتقای اساتید

تنها نباید نوشتن مقاله برای آن ها امتیاز نداشته باشد بلکه فعالیت های ورزشی نیز در ارتقا اساتید نقش داشته باشد. به همین دلیل در آموزش عالی برای میل بیشتر اساتید و دانشجویان به ورزش، ماده یک آیین نامه ترفیع اساتید به فعالیت های فرهنگی اجتماعی و تقویتی و چند نقطه اشاره دارد که ما فعالیت های ورزشی را در شورای عالی فرهنگی به آن اضافه کردیم.

با توجه به این آیین نامه زمانی که هیئت علمی دانشگاه ها به سالن های ورزشی و فعالیت های ورزشی مراجعه کند نیز برای آن ها یک امتیاز محسوب می شود.

در حوزه فعالیت های بدنی دانشجویان اساتید بسیار نقش دارند؛ زیرا زمانی که حجم زیادی از تکالیف و درس به دانشجو واگذار می شود دیگر دانشجو وقتی برای ورزش ندارد!

4084/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 18 مهر 1399 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1161

به "ترویج فرهنگ ورزش در آیین نامه ارتقای اساتید، آموزش و پرورش باید در عرصه ورزش خود تجدید نظر کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترویج فرهنگ ورزش در آیین نامه ارتقای اساتید، آموزش و پرورش باید در عرصه ورزش خود تجدید نظر کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید