تغییر سیاست تک فرزندی در چین

به گزارش مرجع مقالات، حزب حاکم کمونیست چین اعلام نموده است که از این پس اجازه می دهد هر زوجی سه فرزند به جهان بیاورند که این پایانی بر دستور العمل قبلی است که تصریح می کرد هیچ زن و شوهری حق ندارند بیش از دو فرزند داشته باشند. سیاست قبلی زمانی باب شد که جمعیت چین از 1.4 میلیارد نفر هم فراتر رفت ولی حالا به این سبب دچار تجدید نظر شده که سیاست قبلی موجب کاهش نرخ تولد و افزایش چشمگیر شمار مسن ها در این کشور شده بود.

تغییر سیاست تک فرزندی در چین

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش نیویورک تایمز، نگاهی به گذشته دورتر نشان می دهد چین از ترس افزایش بی رویه جمعیت این کشور در دهه 1980 سیاست هر زوج فقط یک فرزند را هم اعمال نموده بود اما پس از گذشت مدتی تصمیم گیران در چین به این نتیجه بدیهی رسیدند که نسل جوان کم شمارتر و جامعه این کشور رو به پیری رفته و این امر حتی در کوتاه مدت از قابلیت های چین در عرصه های مالی و اجتماعی خواهد کاست.

متخصصان امر از سال ها پیش به دولت چین هشدار داده بودند که هرگونه محدودیت را در این زمینه ملغی و هر نوع نرخ تولد را آزاد اعلام کند اما دولت همیشه ترجیح داده است که در این خصوص محتاطانه عمل کند و یک به یک بر قانونی بودن تولدها بیفزاید. آنچه قطعی نشان می دهد، کم شدن دائمی نرخ تولدها در چین طی چهار سال اخیر است. تا جایی که میزان تولدها در سطح چین در سال 2020 به کمترین حد از زمان حکومت مائوتسه تونگ در اواخر دهه 1940رسید. با وجود این اطلاعیه جدید دولت در مورد قانونی شدن تولد سه فرزند برای هر خانواده عده زیادی را که به برخوردهای احتیاط آمیز دولت چین عادت نموده اند، متحیر ساخته است.

شمار افراد بالای 60 سال در چین در سال 2020 از رقم 264 میلیون فراتر رفت که برابر با 18.7 درصد از کل جمعیت این کشور است. دولت پکن اعتراف نموده است این نرخ تا سال 2025 از300 میلیون نفر هم عبور خواهد نمود اما جدا از میزان تأثیرگذاری تصمیم جدید دولت چین این مسأله و خطر هم وجود دارد که گرانی فزاینده در چین و قیمت رو به افزایش بیشتر اجناس حتی طبقه جوان را هم عاصی و از تأمین مخارج زندگی خود بازداشته است. مسأله ای که با جوان تر شدن تدریجی مردم چین در سایه تصمیم تازه دولت لااقل در کوتاه مدت چندان حل شدنی به نظر نمی رسد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 5 تیر 1400 بروزرسانی: 5 تیر 1400 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1656

به "تغییر سیاست تک فرزندی در چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر سیاست تک فرزندی در چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید