درخواست استاندار مازندران برای صدور ویزای فرودگاهی بین مازندران و ازبکستان

به گزارش مرجع مقالات، به منظور توسعه روابط بین ایران و ازبکستان، استاندار مازندران تقاضای صدور ویزای فرودگاهی بین مازندران و ازبکستان شد.

درخواست استاندار مازندران برای صدور ویزای فرودگاهی بین مازندران و ازبکستان

محمد اسلامی استاندار مازندران با بهادر عبدالله اف سفیر ازبکستان در ساری تماشا نموده و بر ضرورت برقراری پرواز مستقیم ساری-تاشکند تاکید نمود.

از نظر استاندار مازندران جهانگردی فرهنگی، طبیعیت گردی و مبادلات مالی مهم ترین محورهای توسعه روابط بین مازندران و تاشکند است، چرا که مردم ایران با ازبکستان از نظر ذائقه و فرهنگ بسیار نزدیک به هم هستند و دو ملت از تعلقات مشترک فرهنگی و مالی زیادی برخورداراند که می تواند بستر توسعه روابط همه جانبه قرار گیرد.

اسلامی گفت:

اعزام و پذیرش هیات های مالی و برگزاری نمایشگاه های توانمندی های مالی مازندران و ازبکستان نیز از جمله راهکارهایی است که می تواند به توسعه روابط مالی میان طرف یاری کند.

به گفته وی بسیاری از کشورهای جهان مخصوصا ایادی آمریکا تمایل زیادی برای برقراری ارتباط مستحکم بین جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر ندارند این کشورها در صدد ایجاد اختلال در روابط و در پی آن صدمه به منافع ایران و ازبکستان هستند.

استاندار مازندران بیان نمود :

استان مازندران با توانمندی های مالی بویژه در حوزه صنایع غذایی و جهانگردی آماده همکاری همه جانبه با ازبکستان است.

از نظر سفیر ازبکستان هم وجود ذخایر نفتی در جنوب و خاویار در شمال ایران و جهانگردی و صنایع غذایی مازندران بی نظیر است.

یکی از برنامه های مهم دولت کشور ازبکستان توجه به جهانگردی است که در چارچوب این سیاست تا به امروز صدور ویزا برای هفت کشور لغو شده و این آمادگی را دارند تا برای مازندران هم ضمن اجرایی کردن صدور ویزا فرودگاهی، پرواز مستیقم ساری-تاشکن را هم برقرار نمایند.

او ظرفیت های جهانگردی و مالی کشورش را در آسیای میانه به خوبی توصیف کرد و گفت:

شهرهای تاریخی و فرهنگی سمرقند، بخارا و خیوه همچون شهرهای تاریخی اصفهان و شیراز دارای ظرفیت های جهانگردی خوبی هستند و بخشی از مشترکات جهانگردی فرهنگی میان ایران و ازبکستان محسوب می شوند.

به گفته این سفیر مازندران در حوزه صنایع غذایی بویژه آبزیان قدرت زیادی دارد و در یک مجموعه در کنار ساحل دریای خزر، فراوری 30 تن خاویار کاری بزرگ است.

وی با اشاره به بیانیه کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان، ادامه داد:

برگزاری نمایشگاه های مشترک و پذیرش و اعزام هیات های مالی و تجاری از مفاد این بیانیه مشترک است و به همین علت استان های مختلف ازبکستان با توجه به توانمندی هایشان در حال برقراری روابط مالی، اجتماعی و فرهنگی با استان های جمهوری اسلامی ایران هستند.

ازبکستان 32 میلیون نفر جمعیت دارد و حدود پنج میلیون جهانگرد خارجی سالیانه به این کشور سفر می نماید. سالانه 320 میلیون دلار به منظور تبادل مالی ایران و ازبکستان هزینه می گردد که باید دو چندان گردد.

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 3 اسفند 1400 بروزرسانی: 3 اسفند 1400 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1953

به "درخواست استاندار مازندران برای صدور ویزای فرودگاهی بین مازندران و ازبکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست استاندار مازندران برای صدور ویزای فرودگاهی بین مازندران و ازبکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید