دستورالعمل نحوه فعالیت انجمن های صنفی پدیدآورندگان آثار فرهنگی، هنری و رسانه ای تصویب شد

به گزارش مرجع مقالات، دستورالعمل نحوه تشکیل و فعالیت انجمن های صنفی پدیدآورندگان آثار فرهنگی، هنری و رسانه ای در هیات دولت تصویب شد.

دستورالعمل نحوه فعالیت انجمن های صنفی پدیدآورندگان آثار فرهنگی، هنری و رسانه ای تصویب شد

به گزارش ، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصویب دستورالعمل نحوه تشکیل و فعالیت انجمن های صنفی پدیدآورندگان آثار فرهنگی، هنری و رسانه ای در هیات دولت اطلاع داد.

وی گفت:این دستورالعمل حاصل کوشش بیش از یک سال و همکاری مجدانه 14 تشکل هنری و وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان نمود: نهایی شدن سازوکار کانون فراگیر انجمن های صنفی در دولت به معنای آن است که با درخواست حداقل 200 نفر از اعضای یک حرفه هنری از سراسر کشور می توان انجمن صنفی تاسیس کرد؛ انجمن هایی که مشابه یکدیگر هستند در کنار هم می توانند کانون انجمن صنفی تشکیل داده و درنهایت با حداقل تشکیل 6 کانون، آن ها می توانند کانون فراگیر انجمن های صنفی را تاسیس نمایند.

شریعتمداری گفت: واقعیت این است که این ساختار به تنهایی یک الگوی کم نظیر از همکاری نهاد های مدنی و دستگاه های دولتی برای تامین حقوق اصحاب فرهنگ و هنر است. پیش از این در جلسه ای که با حضور پدیدآورندگان آثار هنری برگزار شده بود تاکید کرده بودم دولت در برابر هنرمندان از پنبه نرم تر است. باور من این است هنرمندان نیرو های مولد این جامعه هستند که باید حمایت شوند. باید هر تشکلی را که در چارچوب قانون آمد و عرض اندام کرد با تمام وجود تکریم و تحسین کنیم. حمایت از حقوق هنرمندان و پدیدآورندگان آثار فرهنگی-هنری تعهد دولت تدبیر به جامعه هنرمندان بود که با مصوبه دیروز بخشی از این تعهد اجرایی شد که مایه خوشحالی است.

وی اضافه نمود: اجرایی شدن این دستورالعمل از سه جنبه قابل تامل و توجه است. در ادامه این یادداشت کوشش می شود هر کدام از این سه وجه مورد آنالیز قرار گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:به عنوان مهم ترین موضوع، باید اشاره نمود که تشکیل انجمن های صنفی درخواست سال های طولانی هنرمندان و تشکل های هنری بوده است. سابقه کوشش آنان برای ایجاد یک سازمان صنفی به پیش از انقلاب اسلامی بازمی شود، بنابراین پس از دهه ها کوشش برای دستیابی به یک سازمان صنفی، هنرمندان بالاخره به این خواسته دیرین خود دست یافتند.

شریعتمداری بیان نمود: تقریبا هیچ هنرمندی نیست که در زمان صحبت از مسائل خود از ابهام صندلی شغلی، عدم توجه دولت به موضوع فرهنگ و هنر و مشکلاتی شامل بازنشستگی، بیمه و فقر صحبت نکند. مهم ترین مساله اکثر هنرمندان این بود که برای سالیان متمادی هویت شغلی آنان نامعلوم بوده است، برای مثال تعیین نبود که خطاطی یک شغل است؟ این موضوع پیامد های متعددی برای آنان داشته است که بیمه و بازنشستگی مهم ترین آن ها بوده است. امروز با تصویب این آیین نامه، فعالیت هنرمندان به طور رسمی به عنوان شغل تعریف شد و به تبع آن هنرمندان مشمول مقررات قانون کار بوده و می توانند از مزایای آن استفاده نمایند.

وی اضافه نمود: قابل ذکر است یکی از مسائل عمده سیاستگذاری در ایران همواره این بوده است که عدم تشکل یابی تمام گروه های ذی نفع منجر به نادیده گرفته شدن منافع بعضی از ذی نفعان می شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:به طور تاریخی سه جانبه گرایی راهبرد اصلی وزارت تعاون بوده است و حالا با تشکل یابی هنرمندان امکان پیگیری مطالبات هنرمندان در بخش فرهنگ و هنر نیز میسر شده است. در واقع می توان امیدوار بود که از این پس نقش هنرمندان در سیاستگذاری فرهنگی کشور نیز ارتقا یابد.

وی گفت: دوم اینکه جدا از تاثیر تشکیل این کانون بر میدان فرهنگ و هنر، فرآیند دستیابی به این توافق نیز آموزه های بسیاری برای سیاستگذاران دارد. همواره این انتقاد وجود داشته است که سیاست ها، قوانین و برنامه های دولتی تناسبی با احتیاج های واقعی ذی نفعان نداشته و دولت لباسی می دوخته که اندازه تن بهره ور نهایی نبود. اما این تصویبنامه نه یک برنامه دولتی بلکه ناشی از توافقی جامع بین تشکل های هنری و دولت بوده است.

شریعتمداری بیان نمود:این شیوه از سیاستگذاری روشی مغفول در نظام سیاستگذاری ایران است. این در حالی است که اکثر سیاستگذاران در ایران شاید از مشاوره گروه های ذی نفع بهره گیرند، اما معمول نیست فرآیند کار را به این گروه ها بسپارند. بهترین نام برای این نوع سیاستگذاری براساس متون نظری سیاستگذاری باز است. این رهیافت ها به سیاستگذاران نشان می دهد که با جدی شدن نقش دموکراسی در اعمال حکمرانی از یک طرف و پیچیدگی های دنیا مدرن از طرف دیگر امکان حکمرانی بسته و مشارکت ناپذیر وجود نداشته و لازمه دستیابی به یک سیاست مورد پذیرش و قابل اجرا مشارکت تمام ذی نفعان و استفاده از ظرفیت های آنان است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کانون فراگیر انجمن های صنفی کوشش یکساله تشکل ها و دولت برای دستیابی به اجماع و توافق است. این تجربه مزایای عینی سیاستگذاری باز را به ما نشان می دهد. محصولی تکامل یافته، حمایت ذی نفعان، تقویت سرمایه اجتماعی و رضایت بهره وران نهایی نتایج حاضر کوشش های وزارتخانه های ارشاد و تعاون به همراه تشکل های هنری است. براساس همین نتایج سیاستگذاران و پژوهشگران حوزه سیاستگذاری باید به ترویج این الگوی پیروز بپردازند.

شریعتمداری اضافه نمود:درنهایت باید اشاره نمود که تشکل یابی هنرمندان امکان تعامل سازنده با آنان را مهیا می نماید. اگرچه این ترس تاریخی در میان سازمان های امنیتی وجود داشته است که تشکل یابی مردم به صورت عام و نیرو های کار و به طور خاص می تواند خطراتی به همراه داشته باشد، اما واقعیت آن است که با سازمان یافتن اقشار مختلف امکان تعامل و مذاکره با آنان فراهم خواهد شد. می توان انتظار داشت در طول یک تا دو سال آینده کانون فراگیر انجمن های صنفی هنرمندان شکل گرفته و باشد و پس از آن دولت می تواند به صورت نظا م مند با این کانون به عنوان نماینده هنرمندان وارد مصاحبه شود؛ موضوعی که تا پیش از این به هیچ وجه ممکن نبوده یا حداقل بسیار سخت بود.

وی ادامه داد:سیاستگذاران باید این موضوع را درک نمایند که نظام مردم سالارانه محدود به انتخابات یا حتی جوابگو نگه داشتن سیاستگذاران نمی شود، بلکه شنیده شدن صدای گروه ها و اقشار مختلف و مشارکت آنان در فرآیند سیاستگذاری نیز رکن دموکراسی است. بدیهی است که مشارکت افراد جامعه در این فرآیند منوط به شکل گیری سازمان های مختلف جامعه مدنی و نمایندگی افراد توسط این سازمان ها است، بنابراین هر چه بر تعداد و قدرت این تشکل ها اضافه کرده شود، پایه های مردمسالاری جمهوری اسلامی ایران نیز تقویت خواهد شد، بنابراین هر چه بر تعداد و قدرت این تشکل ها اضافه کرده شود، پایه های مردمسالاری جمهوری اسلامی ایران نیز تقویت خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 526

به "دستورالعمل نحوه فعالیت انجمن های صنفی پدیدآورندگان آثار فرهنگی، هنری و رسانه ای تصویب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستورالعمل نحوه فعالیت انجمن های صنفی پدیدآورندگان آثار فرهنگی، هنری و رسانه ای تصویب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید