راز مخالفت اردوغان با استعفای وزیر کشور ترکیه

به گزارش مرجع مقالات، خبرنگاران-گروه بین الملل: در پی شدت دریافت انتقادها ازسلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه به دلیل ازدحام در بعضی از شهرهای این کشور پس از اعلام مقررات منع آمد و شد برای جلوگیری از شیوع بیماری همه گیر کووید-19 او شامگاه یکشنبه خاطرنشان کرد از سمتش کناره گیری می نماید.

راز مخالفت اردوغان با استعفای وزیر کشور ترکیه

از پروفایل اینستاگرام بهروز ازند دیدن نمایید.

مقررات منع تردد در ترکیه باعث شد تا بسیاری از مردم این کشور برای تأمین مایحتاج و وسایل مورد احتیاج خود به فروشگاه ها هجوم برند و صحنه هایی از درگیری مردم با نیروهای پلیس در آنکارا و دیگر شهرهای ترکیه در فضای مجازی منتشر گردد. این رویدادها باعث شد تا سلیمان سویلو روز یکشنبه به وسیله حساب رسمی توییتر خود اعلام کند که از سمت خود استعفا داده است.

به دنبال آن نهاد ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه اظهار داشت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور استعفای سلیمان سویلو را نپذیرفته و وی به وظیفه خود ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی در بیانیه نهاد ریاست جمهوری ترکیه آمده است: وزیر کشور بالغ بر یک ماه است که با اقدامات پیروزیت آمیز خود برای راحتی حال مردم امنیت آنها را تامین نموده است. تقاضای استعفا تصمیم شخصی یک مقام سیاسی است اما تصمیم نهایی برعهده ریاست محترم جمهوری است. جناب وزیر استعفای خود را به رئیس جمهور ارائه کردند اما وی این کناره گیری را صلاح ندانسته و این مسئله را به آقای وزیر ابلاغ کردند.

راز اقدام غافلگیر کننده وزیر کشور ترکیه

القدس العربی در مطلبی با اشاره به استعفای سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه و نپذیرفتن آن از سوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه آورده است: شامگاه یکشنبه سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه هنگامی که از استعفای خود اطلاع داد در واقع اقدام غافلگیر کننده ای انجام داد اما اردوغان به اوضاع فیصله داد و با استعفایش مخالفت کرد.

این رسانه می نویسد: با وجود مخالفت اردوغان با این استعفا و ادامه فعالیت وزیر کشور ترکیه اما این زمینه را برای بحث و جدل درباره صندلی سلیمان سویلو و قدرت سیاسی وی در ترکیه باز کرد؛ به ویژه قدرت وزیر کشور در داخل حزب عدالت و توسعه حاکم و اختلافات قدیمی وی با برات آلبایراک داماد اردوغان و تاثیر این حرکت سویلو یعنی استعفا بر موازنه داخل حزب عدالت و توسعه را نمایان ساخت.

القدس العربی در ادامه با خلاصه ای از بیوگرافی سلیمان سویلو آورده است: با درخشش ستاره وی به عنوان یک شخصیت شاخص سیاسی در ترکیه وی به حزب عدالت و توسعه وارد شد و این با دعوت اردوغان بود و در سال 2015 از حزب عدالت به عنوان نماینده ترابزون به مجلس ترکیه راه یافت و در انتخابات اخیر به عنوان نماینده حزب عدالت از استانبول انتخاب شد. وی پس از اینکه مدت کوتاهی وزارت خانواده و تامین اجتماعی ترکیه را برعهده داشت در سال 2016 وزیر کشور شد و آنهم در شرایطی که این کشور از حیث امنیتی با افزایش حملات داعش و پ ک ک و گروههای افراطی شرایط بدی داشت. وی ظرف مدت کوتاهی پیروز به توقف حملات تروریستهای داعش شد و به گروههای افراطی انتها داد و ضربات مهلکی هم به پ ک ک در داخل ترکیه زد که این صندلی و محبوبیت وی را در ترکیه به شکل بی سابقه ای بالا برد. یکی از شاخصترین و پیروز ترین وزیران کشور ترکها در مشاخصه با گروههای تروریستی نام گرفت و این در کنار فعالیتش در مشاخصه با مواد مخدر که عاملی اصلی تامین مالی پ ک ک بود، نیز محسوب می شد.

این رسانه می نویسد: به دنبال کودتای نافرجام سال 2016 سیاست مشت آهنین را علیه گروه گولن به کار بست و وفاداری عظیم خود را به اردوغان اثبات کرد و به نفوذ این گروه در وزارت کشور و ترکیه به شکل کلی انتها داد و این سبب اعتماد و تقدیر ویژه اردوغان شد. در واقع دلیل مخالفت قوی اردوغان با استعای وی هم مشاخصه وی با تروریسم و جنگ علیه گولن بود.

القدس العربی در ادامه گزارش داد: با افزایش محبوبیت مردمی سویلو و قدرت وی در ترکیه، نفوذ سویلو که از کاریزمای برخوردار بود، در داخل حزب عدالت و توسعه افزایش یافت و یکی از سه قطب داخل حزب تبدیل شد و کار به جایی کشیده که از وی به عنوان رقیب برای ریاست حزب اگر اردوغان از ریاست آن کنار برود، یاد می گردد. گزارش های مختلفی از اختلافات گسترده سویلو با آلبایراک داماد اردوغان منتشر شده است که اینکه علت اصلی استعفای سویلو هم اختلافاتش با داماد اردوغان است که رئیس جمهور ترکیه به دنبال مهار اختلافات میان این دو برآمده و با استعفای سویلو هم مخالفت نموده است.

این رسانه نوشت: در حالی آلبایراک از امپراتوری مالی برخوردار است که امپراتوری رسانه ای را هم در اختیار دارد و این به خاطر نسبتش با رئیس جمهوری ترکیه است که سهمش در داخل حزب عدالت و توسعه را بالا می برد، سویلو به صندلی مردمی خود که شکل قابل توجهی رو به افزایش است تکیه دارد. در حالی که سویلو به پیروزیت خود در وزارت کشور می بالد اما آلبایراک با دشواری زیادی برای اقناع مردم ترکیه در پیروزیتش به عنوان وزارت خزانه داری و مالی ترکیه به سبب بحران مالی که ترکیه با آن دست و پنجه نرم می نماید، روبرو است. همچنین افزایش میزان بیکاری و تورم و قیمت ها و ارزش واحد پول ترکیه هم باید به دشواری های آلبایراک اضافه نمود.

سلیمان سویلو به مقصود خود رسیده است

القدس العربی می نویسد: کاملا عیان است که سویلو با پایگاه مردمی فزاینده در ترکیه مجهز است و وی آنچه از استعفایش و عدم پذیرش آن می خواست را به دست آورده است به ویژه که قریب به یک میلیون توییت ظرف یکساعت زده شد که از رئیس جمهوری خواسته شده است که استعفایش را نپذیرد و حامیان سویلو در بالکن ها پس از مخالفت اردوغان با استعفای سویلو به شادمانی پرداختند و این کاملا متفاوت با برکناری وزیر ارتباطات و زیر ساخت ترکیه در ماه گذشته میلادی بود که بدون هیچ جنجالی بود.

این رسانه در انتها آورده است: این محبوبیت فزاینده سویلو سبب شد که رئیس جمهور ترکیه هراس داشته باشد که استعفای سویلو مقدمه ای برای استعفایش از حزب عدالت و توسعه باشد به ویژه که طی ماههای اخیر از دودستگی های شدید رنج برده و سه رهبر برجسته آن از حزب خارج شده اند و احمد داوود اوغلو نخست وزیر سابق هم حزب سیاسی جدید تشکیل داده و علی باباجان وزیر اقتصاد سابق هم حزب سیاسی مخالف حزب حاکم تشکیل داده است و آنچه در این شرایط اردوغان احتیاج ندارد، انشقاق جدید است که سویلو را به تشکیل حزب سیاسی سومی از بطن عدالت و توسعه سوق دهد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 خرداد 1399 بروزرسانی: 21 دی 1400 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 916

به "راز مخالفت اردوغان با استعفای وزیر کشور ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز مخالفت اردوغان با استعفای وزیر کشور ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید