سقوط بی سابقه اوراق بدهی دولت

به گزارش مرجع مقالات، خبرنگاران: امروز 31 خرداد 1400 در رویدادی کم سابقه حجم معاملات اوراق بدهی دولت به زیر 100 میلیارد تومان رسید و کف جدیدی برای سال 1400 را ثبت کرد.

سقوط بی سابقه اوراق بدهی دولت

به گزارش امروز حجم معاملات خرد اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه نسبت به آخرین روز معاملاتی با 73 درصد کاهش به 86 میلیارد تومان رسید. این حجم از معاملات در چندماه اخیر بیسابقه است. این معاملات روی 34 نماد اخزا و 7 نماد اراد انجام شد.

حجم معاملات عمده اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه به 9.4 هزار میلیارد تومان رسید که احتمالا به اجرای عملیات بازار باز به وسیله بانک مرکزی مربوط می گردد.

آنالیز منحنی بازده استخراج شده از 34 نماد اخزا نشان میدهد که نرخهای بازده میان مدت نسبت به آخرین روز معاملاتی کاهش قابل توجهی داشتند. نرخ اوراق با سررسیدهای یک سال در سطح 21.96 بدون تغیبر بود. نرخ بازده اوراق با سررسید دو و سه سال با 2 دهم و نیم درصد کاهش به ترتیب 22.01 و 22.03 درصد رسید نرخ بازده اتی در سال دوم هم با نیم درصد کاهش به 22.07 درصد رسید.

منحنی بازدهی اوراق بدهی دولتی چیست؟

امروز فرایند نرخ بازدهی اوراق آینده و نقدی بدون شیب و مماس با محور 22 بود. به این ترتیب نرخ سود آینده در همه سررسیدها حدود 22 درصد بوده است.

نرخ بازده نقدی و آینده

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف به وسیله عرضه و تقاضا کشف می گردد. نرخ کشف شده بر اساس این سازوکار مبه وسیله بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می دهد. بعلاوه از تفاوت نرخ های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می توان برای استخراج بازده آینده مورد انتظار سرمایه گذاران استفاده کرد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 23 تیر 1400 بروزرسانی: 23 تیر 1400 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1688

به "سقوط بی سابقه اوراق بدهی دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقوط بی سابقه اوراق بدهی دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید