مردی که قصد جانشینی السیسی را دارد، گسترش شکاف در بدنه ارتش مصر

به گزارش مرجع مقالات، گروهی از افسران سابق ارتش تحت عنوان جبهه افسران مصری از اعتراضات مردمی برای سرنگونی حاکمیت السیسی در این کشور حمایت کردند.

مردی که قصد جانشینی السیسی را دارد، گسترش شکاف در بدنه ارتش مصر

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری الخلیج آنلاین، جبهه افسران مصری نزدیک به سامی عنان رئیس سابق ستاد ارتش مصر امروز با صدور بیانیه ای از مصری ها دعوت کرد در تظاهرات ضددولتی در مصر شرکت نموده و خواهان براندازی حاکمیت عبدالفتاح السیسی در این کشور شوند.

بر اساس بیانیه ای که این جبهه در صفحه شخصی خود در فیس بوک منتشر نموده، آمده است که جبهه مذکور تأکید دارد که نیروهای ارتش مانند حوادث بعد از 25 ژانویه 2011 کنار تظاهرات کنندگان خواهند بود.

به همین دلیل جبهه مذکور محمود رفعت را به عنوان سخنگوی رسمی سرلشگر سامی عنان معرفی و اعلام نموده که همه می توانند به این ترتیب با سامی عنان ارتباط داشته باشند.

محمود رفعت نیز در توئیتر این مطالب را تأیید و تأکید کرد که اسامی افرادی را که شرافتمندان ارتش خوانده می شوند در آینده اعلام خواهد نمود.

سامی عنان چرا بازداشت شد

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری مارس سال 2018، سامی عنان رئیس سابق ستاد ارتش مصر از عزم خود برای حضور در انتخابات اطلاع داد. وی کوشش کرد رقابت قانونی با السیسی در انتخابات داشته باشد، اما نیروهای امنیتی او را بازداشت و در دادستانی نظامی به ادعای ارتکاب جرم و اعلام نامزدی برای انتخابات بدون مجوز از سوی نیروهای مسلح محاکمه کردند. طرح این ادعاها برای تضمین پیروزی السیسی در انتخابات بود که قرار بود نامزد رقیب آن، فردی فرمایشی باشد و انتخابات به صورت نمایشی برگزار گردد.

عنان در دوره تصدی ریاست ستاد ارتش مصر مجموعه مناسبات خارجی مستحکمی برای خود ایجاد کرد. این موضوع به ویژه در قبال پایتخت های تأثیرگذار در تصمیم گیری های مصر از جمله آمریکا صدق می نماید. وی در دوره انقلاب مردمی 25 ژانویه 2011 در آمریکا به سر می برد تا بتواند مناسبات نظامی بین دو کشور را تقویت کند. او بلافاصله بعد از بازگشت از واشنگتن کوشش کرد رویکرد نظامی کشور را تقویت کند. در آن موقع بسیاری او را به عنوان جانشین حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر معرفی می کردند. آمریکا نیز مسئله ای با این موضوع نداشت. اما اعتراض المشیر حسین طنطاوی مانع از این کار شد.

عنان مناسبات مصر با آمریکا را برای دو طرف استراتژیک معرفی می نماید و این موضوع را در گفتگویی که در سال 2014 با روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط انجام داد، مورد تأکید قرار داد و گفت: مصر اهمیت ویژه ای برای آمریکا دارد و موضوع وابستگی این کشور به آمریکا مطرح نیست. آنها مصر را به خوبی می شناسند و می دانند که این کشور وزنه تأثیرگذاری در ایجاد موازنه و ثبات بین الملل دارد.

هنوز اطلاعات دقیق از ماهیت خیزش مردمی جدید در مصر وجود ندارد، تظاهرات کنندگان مصری در ادامه تظاهرات خود علیه السیسی، شنبه شب در دو استان سوئز و الغربیه دست به تظاهرات زدند و علیه دولت وی شعار سر دادند.

پلیس مصر برای متفرق کردن تظاهرکنندگان استان سوئز که خواهان کناره گیری عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور هستند، به شلیک گاز اشک آور متوسل شد. نیروهای امنیتی مصر طی بیست وچهار ساعت گذشته حداقل 74 نفر از معترضان به ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی را بازداشت کردند.

شماری از ساکنان شهر المحله الکبری در استان الغربیه نیز با برگزاری تظاهرات خواهان کناره گیری السیسی شدند.

فضای سیاسی مصر در ماه های گذشته کم ملتهب نبوده و به تازگی دولت عبدالفتاح السیسی با بحرانی جدید روبه رو شده است.

آدینه شب هم هزاران مصری در میدان التحریر و سایر نقاط مصر علیه عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر دست به تظاهرات زده بودند.

این تظاهرات اولین اعتراض عمومی پس از روی کار آمدن السیسی در مصر از سال 2014 است.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 5 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 359

به "مردی که قصد جانشینی السیسی را دارد، گسترش شکاف در بدنه ارتش مصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردی که قصد جانشینی السیسی را دارد، گسترش شکاف در بدنه ارتش مصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید