معرفی تعدادی از دیدنی های معروف در فاصله مشهد تا سبزوار

به گزارش مرجع مقالات، سبزوار به عنوان یکی از شهرهای بزرگ خراسان تاریخچه بی مثالی دارد و در گذشته، آن را با نام سربداران می شناختند. با ما در مقاله برترین جاذبه های دیدنی در فاصله مشهد تا سبزوار همراه شوید تا شما را با تعدادی از دیدنی های معروف در فاصله مشهد تا سبزوار آشنا کنیم.

معرفی تعدادی از دیدنی های معروف در فاصله مشهد تا سبزوار

خانه اسکویی

خانه اسکویی در چهار کیلومتری غرب سبزوار نهاده شد. این خانه در واقع، یک خانه باغ زیبا بوده که دو طبقه دارد و مساحت آن چیزی حدود 10 هکتار است. در طبقه اول این خانه، شما می توانید تالار پذیرایی، بخش ستون دار شرقی و شمالی و حجره های نشیمن را مشاهده کنید. این مورد از برترین جاذبه های تماشای در فاصله مشهد تا سبزوار از بخشهای دیگری نظیر آب انبار، هشتی، مطبخ و حوضخانه نیز تشکیل شده که هر کدام در زیبایی نقش بسزایی دارند. در قسمت سر ستون ها و حوضخانه گچبری های بسیار زیبایی مشاهده می شوند و نمای بیرونی بنا نیز آجرکاری شده است.

کویر دوشاخ

دوشاخ نام کویری زیبا در خراسان رضوی بوده که در نزدیکی پارک طبیعی خوارتوران واقع شده است و شما با حضور در این مکان می توانید به تماشای منظره کویری مشغول شوید. بعلاوه، کمپ های شبانه در زیر آسمان پر از ستاره نیز یکی از تجربه هایی بوده که با حضور در این منطقه می توانید از آن بهره مند شوید. در سراسر کویر درختان گز بسیار زیادی بچشم می خورند. در صورت رفتن به کویر دوشاخ، پیشنهاد می کنیم امکانات لازم برای کویرنوردی را با خود داشته باشید.

آتشکده میر مظفر

آتشکده میر مظفر قدمتی طولانی دارد و به دوران پیش از اسلام مربوط است. این آتشکده با منظره وسیعی که دارد، بر بلندای تپه ای سنگی با ارتفاع 200 متر بنا شده است. در ساخت این سازه، مصالحی همانند ساروج و سنگ بکار رفته اند و معماری آن نیز به شکل چارطاقی است. در دیواره های آن فسیل هایی کشف شده اند که بعضی از آنها چیزی حدود 100 میلیون سال قدمت دارند.

روستای بوژان

از آنجایی که خانه ها در روستای بوژان بصورت پلکانی ساخته شده اند، میتوان آن را به عنوان ماسوله خراسان رضوی معرفی کرد. این روستا آب و هوای فوق العاده خوبی دارد و در کنار آن دره ای زیبا و سرسبز نهاده شده که برای گردش و سرگرمی خانوادگی می تواند یکی از برترین گزینه های ممکن باشد. برای رفتن به روستای بوژان، کافی است ابتدا از سمت مشهد به نیشابور بروید و چند کیلومتر مانده به این شهر، به سمت روستای بوژان تغییر جهت دهید.

بیشتر بخوانیدروستای بوژان، قطعه گمشده بهشت روی خاک ایران زمین

آتشکده خانه دیو

آتشکده خانه دیو معماری خاصی داشته و در دوران ساسانیان ساخته شده است. چارطاقی منفرد این آتشکده منظره وسیع و بی نظیری دارد و شما می توانید این آتشکده را بر روی قله صخره ای بسیار مرتفع مشاهده کنید. چیزی حدود 2000 سال از زمان ساخت این بنا می گذرد و امروزه، بخش هایی از طاق ها، پایه ها و گنبد آن از بین رفته اند.

گنبد کلیدر

گنبد کلیدر که قدمت بسیار زیادی دارد، در روستای کلیدر نهاده شده و پیشینه تاریخی آن به دوران تیموریان باز می شود.

یخچال های سبزوار

در نزدیکی سبزوار، چند بنای خشتی مخروطی شکل وجود دارند که در گذشته از آنها برای خنک نگه داشتن مواد غذایی استفاده می کردند. این یخچال ها با گذشت زمان و در اثر بارندگی زیاد تا حدودی تخریب شده اند و شکلشان تغییر نموده است. پیشینه تاریخی یخچالهای سبزوار به دوره قاجار بر می شود.

روستای طبس

روستای طبس قدمت بسیار زیادی دارد و دارای معماری بومی و تاریخی است. در فصل بهار و تابستان، مسافران بسیار زیادی خود را به این روستا می رسانند تا بتوانند از جاذبه های تماشای و تماشایی موجود در آن تماشا نمایند.

شادیاخ پنهان

قبل از حمله مغول ها به نیشابور، زلزله ای بزرگ رخ داد که این شهر را به ویرانی کشاند و محله شادیاخ در اثر این حادثه تا مدتها در زیر خاک مدفون گشت. تا اینکه پس از سالها خاکبرداری و کوشش بی وقفه، توانستند آثار تاریخی بسیار زیادی را کشف نمایند. در اینجا یادمان پرویز مشکاتیان، مقبره کمال الملک، امامزاده محروق، آرامگاه خیام و آرامگاه عطار نیز واقع شده اند.

منبع: همگردی
انتشار: 6 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1401 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 2010

به "معرفی تعدادی از دیدنی های معروف در فاصله مشهد تا سبزوار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تعدادی از دیدنی های معروف در فاصله مشهد تا سبزوار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید