مقر سازمان ملل میزبان گنجینه ای نفیس از آثار هنری است

به گزارش مرجع مقالات، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، مقر سازمان ملل میزبان گنجینه ای نفیس از آثار هنری است.

مقر سازمان ملل میزبان گنجینه ای نفیس از آثار هنری است

بحران هایی که کشورهای جهان با آنها دست به گریبانند بواسطه 400 اثر هنری که از طریق 159 کشور از 193 عضو به سازمان ملل متحد اهدا شده اند، در این مرکز دیپلماسی بین المللی به نمایش درآمد. گردشگران پیش از شیوع کرونا اجازه بازدید از این مجموعه را داشتند اما در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد.

ورنر اشمیت که وظیفه نظارت بر کلسیون هنری سازمان ملل را برعهده دارد، درباره آن می گوید: در اینجا یک مجموعه هنری داریم که بسکمک از موزه های جهان در آرزویش هستند.

آثار هنری این مجموعه نمودی از لحظات تاریخی، گرایشات هنری و خصوصیات کشورهای اهدا کننده است که برخی از آنها مثل آلمان شرقی، یوگسلاوی و اتحاد جماهیر شوروی امروز دیگر وجود خارجی ندارند.

از جمله چشمگیرترین آثار این مجموعه میتوان به جنگ و صلح اثر کاندیدو پورتیناری، نقاش برزیلی اشاره کرد. این اثر شامل دو دیوارنمای بزرگ است که در تالار ورودی مجمع عمومی سازمان ملل یعنی رکن اصلی این سازمان بین المللی به نمایش گذاشته شده اند.

اشمیت گفت: کنندگان کشورهای عضو (به لطف این دیوارنماها) به هنگام ورود چشم انداز جنگ و درماندگی را می بینند و به هنگام خروج جهانی غرق در صلح و سازگاری را. این نمادی است از هدفی که سازمان ملل متحد از سال 1945 که تاسیس شد، داشته است: خاتمه دادن به مناقشات از طریق برقراری دیالوگ.

از دیگر آثار هنری برجسته در مقر سازمان ملل متحد میتوان به اثر پنجره صلح و سعادت انسانی (The Window of Peace and Human Happiness) اشاره کرد که مارک شاگال، نقاش برجسته فرانسوی- روسی، در سال 1964 شخصا برای تحویل آن به سازمان ملل رفت. این اثر بخشی از مجموعه ای بود که مقامات سازمان ملل پس از مرگ داگ هامرشولد، سیاستمدار سوئدی و دومین دبیرکل سازمان ملل متحد و 15 نفر از کارکنان این سازمان در جریان سقوط هواپیما در سال 1961 گردآوری کردند.

یک تصویر طلایی از واحه ای در صحرای عربستان که از طرف عربستان سعودی به سازمان ملل اعطا شده و یک تندیس طلایی نخل که به جای خرما از آن مروارید آویزان است از طرف بحرین از دیگر آثار هنری موجود در کلکسیون سازمان ملل هستند. آثار آفریقایی، یک گلدان چینی غول پیکر و اسباب و اثاثیه ای که از طریق طراحان مشهور طراحی شده اند نیز به غنای هرچه بیشتر این مجموعه کمک می کنند.

برخی از آثار این مجموعه بازتابی از لحظات سرنوشت ساز در تاریخ یک کشور هستند. به عنوان نمونه یک پرده دیوارکوب در مقر سازمان ملل وجود دارد که وحشت انفجار نیروگاه هسته ای چرنوبیل را در سال 1986 به تصویر می کشد.

هر کشوری می تواند به مقر سازمان ملل متحد در نیویورک یک اثر هنری اهدا کند البته به شرط آنکه این اثر برای دیگر اعضا توهین آمیز نباشد. اشمیت در این باره می گوید: اثری که اهدا می شود، نباید دیگر کشورهای عضو را ناراحت کند و باید هنری باشد که با همه به یک زبان مثبت مشترک صحبت کند.

منبع: همگردی
انتشار: 11 دی 1400 بروزرسانی: 11 دی 1400 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1898

به "مقر سازمان ملل میزبان گنجینه ای نفیس از آثار هنری است" امتیاز دهید

1 کاربر به "مقر سازمان ملل میزبان گنجینه ای نفیس از آثار هنری است" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقر سازمان ملل میزبان گنجینه ای نفیس از آثار هنری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید