نقش شوراها در ارتقای امنیت ملی

به گزارش مرجع مقالات، خبرنگاران آنلاین:معاون عمرانی وزیر کشور با اشاره به نقش شوراها در افزایش امنیت ملی گفت: شوراها وقتی پیروز هستند که با یکدیگر ارتباط ارگانیک داشته باشند.

نقش شوراها در ارتقای امنیت ملی

به گزارش شهرنوشت، مهدی جمالی نژاد، معاون عمرانی وزارت کشور در نشست شورای اسلامی استان تهران با اشاره به جمع آوری اطلاعات عملکرد شهرداری های کشور طی 40 سال گذشته که سال پیش رخ داد اظهار کرد: یکی از برکات انقلاب در 40 سال گذشته وجود شوراها بوده است و اعتقاد داریم اگرچه جنس شوراها و اقدامات آنها بیشتر عمرانی، خدماتی و توسعه ای است اما می توان مدعی شد که آنها در حوزه امنیتی نیز نقش بسیار مهمی را ایفا می نمایند.

جمالی نژاد ادامه داد: در محلات، شهرها و روستاها این شوراها هستند که حس تعلق مردم را به شهرشان زیاد می نمایند و این امر موجب همبستگی منافع و انسجام اجتماعی می گردد و انسجام اجتماعی است که امنیت اجتماعی را افزایش می دهد و به ازای آن، امنیت ملی نیز افزایش پیدا می نماید.

معاون عمرانی وزارت کشور با بیان این که شوراها در روستاها هم نقش مهمی را ایفا می نمایند، توضیح داد: اگر شوراها یک سیستم نظام مند داشته باشند و بین آنها ارتباط ارگانیک برقرار گردد در این صورت نقش های اصلی ایفا می گردد اما متأسفانه در شوراها ارتباط ارگانیک کم است. به عنوان مثال، نقش شورای استان شهرستان ها چیست؟ شوراهای استان چه دغدغه هایی را مطرح می نمایند؟

جمالی نژاد با تأکید بر این که توسعه متوازن باید دارای جهت مشخصی باشد، افزود: در حال حاضر شاهد مهاجرت از شهرهای دیگر به سمت تهران هستیم و شهرهای استان تهران نیز مهاجران را جذب می نمایند اگرچه در بخش دیگر شاهد به دلیل نوسان قیمت ها شاهد پس زدگی جمعیت در شهر تهران هستیم. پس می توان گفت در استان تهران دو نوع مهاجر از درون و بیرون وجود دارد.

در ادامه این جلسه، او خواست تا طرح مجموعه شهری تهران مجدداً مورد آنالیز قرار گیرد و عنوان نمود: وقت آن گذشته است که هر شهری به تنهایی بخواهد برنامه ریزی انجام دهد. این در حالی است که مطالعات کافی در مورد این طرح اجرا شده است.

حریم استان تهران موضوع دیگری بود که معاون عمرانی وزیر کشور به آن اشاره نمود و گفت: حریم شهر تهران و البته استان موضوع مهمی است که در جلساتی با حضور شهردار تهران و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی مورد آنالیز قرار خواهد گرفت. به نظر می رسد برطرف مسائل و تداخلات کار سختی نباشد و این جلسات البته ادامه دار خواهد بود.

در ادامه این جلسه جمالی نژاد به موضوع مالیات بر ارزش افزوده اشاره نمود و گفت: وضعیت مالیات بر ارزش افزوده بهتر خواهد شد و در این حال منابع مالی شهرداری ها تأمین می گردد و در صورت تصویب، منابع درآمدی خوبی برای شهرداری ها خواهد بود.

او ادامه داد: در مورد سازمان دهیاری ها باید گفت این سازمان با هدف مقدسی تشکیل شد که در طول سال ها از این هدف مقدس فاصله گرفته است. در حال حاضر اساسنامه این سازمان در حال تغییر است و سعی می کنیم تا خدمات شورای استان ها نیز در این اساسنامه دیده گردد و به دنبال اصلاح اساس نامه، دغدغه ها مرتفع گردد.

جمالی نژاد با اشاره به اهمیت بازآفرینی شهر و روستاها عنوان نمود: رئیس جمهور به دو موضوع ارتقاء حمل ونقل عمومی و بحث بازآفرینی تأکید ویژه داشتند که در بحث بازآفرینی نیز با توجه به شرایط مالی فعلی همه دستگاه ها پای کار آمده اند و البته نیز کمیسیون ویژه ای در دولت برای کلان شهر تهران و سایر کلان شهرها تشکیل شده که شورای استان ها می توانند چالش های خود را برای مرتفع شدن به این کمیسیون آورده تا مورد آنالیز قرار گیرد.

او با بیان این که سال جاری برای اولین بار به متروی اسلام شهر اوراق مشارکت داده می گردد گفت: بودجه سال 98 شهرداری ها مناسب بوده و سال جاری به صورت ماهیانه به شهرداری ها پول پرداخت شده است.

معاون عمرانی وزیر کشور همچنین تأکید کرد: قرار است از نیمه دوم سال جاری اقدامات خوبی در حوزه پسماند به خصوص در شهرهای شمالی اتفاق بیفتد.

او همچنین از احصاء مسائل بودجه 98 اطلاع داد و گفت: احصاء مسائل بودجه 98 می تواند برای تخصیص بودجه سال 99 مناسب باشد زیرا سال جاری قرار است احکام بودجه به صورت دو سالانه در نظر گرفته گردد و ما در این راه از پیشنهادهای شوراهای استان ها استقبال می کنیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 315

به "نقش شوراها در ارتقای امنیت ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش شوراها در ارتقای امنیت ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید