هاشمی: نیازی به بازگشت حجاج مصدوم ایرانی به کشور نیست

به گزارش مرجع مقالات، وزیر بهداشت با اشاره به تماس هایش با وزرای سه کشور اندونزی، پاکستان و هند درباره حادثه سقوط جرثقیل در مکه گفت: نیازی به بازگشت حجاج مصدوم ایرانی به کشور نیست، و آنها می توانند اعمال حج شان را در سلامت کامل انجام دهند.

هاشمی: نیازی به بازگشت حجاج مصدوم ایرانی به کشور نیست

به گزارش سلامت خبرنگاران، سید حسن هاشمی در مورد اقدامات اجرا شده حادثه دیروز مکه اظهار کرد: خوشبختانه از همان لحظات اولیه، سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران و هیئت پزشکی حج و زیارت هلال احمر اقدامات بسیار خوبی صورت دادند. این اقدامات، در جهت شناسایی حجاج ایرانی مصدوم شده بوده است.

هاشمی با بیان اینکه همکاران ما در همه بیمارستان های مکه مستقر شده بودند و خدمات هم ارائه شده است، گفت: طبق آمارهایی هم که ارائه کردند، ما یک نفر فوتی داشتیم که مشخصاتش در سایت سازمان حج و زیارت موجود است و بقیه افراد هم که بیش از 25 نفر هستند اکثرا مرخص شدند.

وزیر بهداشت گفت: همه اقداماتی که احتیاج بوده است از نظر پزشکی در دوره نقاهت مصدومان انجام گردد، انجام گرفته و یا درحال انجام است.

هاشمی اضافه کرد: در همان ساعات اولیه به وزارت امور خارجه و سفیر ایران در عربستان اعلام کردیم که هم تیمی فنی و هم تیم بیمارستانی برای پذیرش مصدومان آماده پرواز هستند.

وی با بیان اینکه در مورد مصدومان ایرانی احتیاج به اقدام خاص پزشکی نبوده است، گفت: درباره دیگر مسلمانان از کشورهای اندونزی، هند و پاکستان هم که تعداد درگذشتگان یا مفقودان ساعت به ساعت در حال افزایش است اعلام کردیم، هم برای پذیرش در بیمارستان ایران آمادگی داریم و هم آماده ایم تا تیم های پزشکی مان را برای اقدامات درمانی مصدومان اعزام کنیم.

هاشمی اضافه کرد: به هرحال با عربستان در تماس هستیم و اعلام تاسفمان را از حادثه پیش آمده اعلام کردیم چرا که همه مسلمانانی که در آنجا هستند با یک عشق وافر برای زیارت بیت الله الحرام به آنجا رفتند و این حادثه برای آنان اتفاق افتاده، هرچند غیر مترقبه بوده است.

وزیر بهداشت با بی سابقه خواندن طوفان و بارندگی اخیر در مکه گفت: در تماسی هم که با وزرای سه کشور اندونزی، پاکستان و هند داشتیم با ابراز تسلیت اعلام کردیم برای هر گونه یاری و ارائه خدمات پزشکی آماده ایم.

به گزارش وزارت بهداشت، هاشمی در پاسخ به اینکه آیا احتیاجی به انتقال مصدومان ایرانی به داخل کشور هست و آیا می توانند به ادامه اعمال حج شان بپردازند، اضافه کرد: با توجه به اقدامات درمانی اجرا شده مسئله ای برای انجام فریضه حج وجود ندارد.

وی گفت: از میان مصدومان ایرانی، برای تعدادی که عمل جراحی برایشان لازم بود یا شکستگی داشتند اقدامات درمانی لازم اجرا شده است.

هاشمی اضافه کرد: من از دیروز پیگیر بودم که اگر کسی واقعاً جراحت یا مصدومیتی دارد که بایستی مراقبت های ویژه ای برایش انجام گردد، به داخل ایران منتقل کنیم که خوشبختانه طبق گزارشی که سفیر، رئیس سازمان حج و زیارت و رئیس هیات پزشکی به من دادند احتیاجی به انتقال نیست و تقریباً اکثر مصدومان ایرانی مرخص شدند و مصدومیتشان سطحی بوده است.

وی گفت: اتفاق اتفاق افتاده در ساعاتی بود که معمولاً حجاج ایرانی در بیت الله الحرام حضور ندارند به همین خاطر تعداد مصدومان و مجروحان ما بسیار کم بوده است.

وزیر بهداشت در سرانجام اعلام کرد: خوشبختانه جراحات و آسیب های وارد شده به مصدومان ایرانی جدی نبوده است ، بنابراین احتیاجی به بازگشت آنها به کشور نیست و کارهای مربوط به مداوای پزشکی در مکه مکرمه انجام می گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 398

به "هاشمی: نیازی به بازگشت حجاج مصدوم ایرانی به کشور نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هاشمی: نیازی به بازگشت حجاج مصدوم ایرانی به کشور نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید