پیروزی چشم گیر سوسیالیست ها در انتخابات پارلمانی پرتغال

به گزارش مرجع مقالات، انتخابات پارلمانی پرتغال با پیروزی حزب سوسیالیست این کشور به خاتمه رسید. حزب سوسیالیست پیروز شد در این انتخابات بیش از 36 درصد از آرا را از آن خود بکند.

پیروزی چشم گیر سوسیالیست ها در انتخابات پارلمانی پرتغال

به گزارش دویچه وله، حزب سوسیالیست پرتغال به رهبری آنتونیو کوستا، نخست وزیر این کشور پیروز شد از کارزار انتخاباتی این کشور پیروز بیرون آید. گرچه کوستا پیروز به کسب اکثریت کرسی های مجلس نشد، اما زمینه برای ایجاد یک دولت باثبات فراهم است.

پس از شمارش صندوق های رای در همه حوزه های رای گیری، حزب سوسیالیست پرتغال (PS) پیروز شده موقعیت خود را در مجلس بهبود ببخشد. میزان آرای کسب شده توسط این حزب حدود چهار و نیم درصد در قیاس با انتخابات سال 2015 افزایش یافته است.

پیروزی حزب سوسیالیست توسط آنتونیو کوستا، نخست وزیر و رهبر این حزب در لیسبون اعلام شد. این در حالی است که از آرای حزب محافظه کار سوسیال دموکرات پرتغال (PSD) کاسته شده است. این حزب تنها حدود 28 درصد از آرا را از آن خود نموده و همچنان بزرگ ترین فراکسیون اپوزیسیون در مجلس پرتغال است.

به این ترتیب، تعداد کرسی های حزب محافظه کار سوسیال دموکرات پرتغال از 89 کرسی به 77 کرسی کاهش یافته است.

اقتصاد پرتغال از سال 2015 به این سو، از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار بوده است. همین موضوع باعث تقویت صندلی حزب سوسیالیست و رهبر آن، آنتونیو کوستا شده است.

در انتخابات مجلسی اخیر تعداد کرسی های این حزب افزایش چشمگیری داشته و از 86 کرسی در مجلس پیشین به 106 کرسی رسیده است. به رغم آن، حزب سوسیالیست برای ادامه زمامداری خود بر پرتغال احتیاج به همراهی سایر احزاب است.

حزب سوسیالیست پرتغال می تواند بر روی همراهی دو حزب چپ دیگر پرتغال حساب کند. بلوک چپ مارکسیستی پرتغال (BE) به رهبری کاترینا مارتینز و اتحاد سبزها و کمونیست های پرتغال (CDU) بدون یک توافق رسمی بر سر یک ائتلاف دولتی، از آنتونیو کوستا حمایت می نمایند.

بلوک چپ مارکسیستی پرتغال بیش از 9 درصد آرا را به دست آورده است و اتحاد سبزها و کمونیست ها نیز حدود شش و نیم درصد از آرا را از آن خود نموده اند.

باید یادآور شد که در پرتغال برخلاف سایر کشورهای اروپایی احزاب پوپولیست نقش چندانی ایفا نمی نمایند.

  • نجات اقتصاد پرتغال

اتحادیه اروپا در سال 2011 با اختصاص 78 میلیارد یورو مانع از ورشکستگی مالی پرتغال شد. دولت محافظه کار پرتغال که زمام امور را برعهده داشت، اقدام به اجرای یک سیاست صرفه جویی شدید نمود. همین موضوع منجر به بروز یک بحران مالی در پرتغال شد.

آنتونیو کوستا در سال 2015 در انتخابات مجلسی به پیروزی رسید و در همراهی با حزب سوسیالیست به سیاست صرفه جویی شدید دولت سرانجام داد. افزایش شمار گردشگران نیز منجر به بهبود وضعیت مالی پرتغال شد.

اقتصاد پرتغال در سایه سیاست های کوستا مجددا رشد کرد و حزب سوسیالیست پیروز شده نه تنها به سیاست های مالی معین شده از سوی اتحادیه اروپا عمل کند، بلکه رشد بیش از میانگین نرخ رشد کشورهای اتحادیه اروپا داشته باشد.

به رغم این پیروزیت، پرتغال هنوز با کاستی ها و نارسایی های بسیاری روبه رو است. از آن جمله می توان به کمبود مسکن در شهرهای بزرگ اشاره نمود.

رهبر اتحاد سبزها و کمونیست های پرتغال ضمن تاکید بر خوب بودن سطح همکاری این حزب با حزب سوسیالیست از آنتونیو کوستا خواسته است در ارتباط با بهبود وضع مسکن و رسیدگی به وضعیت شهرهای کوچک پرتغال کوشش بیشتری از خود نشان بدهد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 مهر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 291

به "پیروزی چشم گیر سوسیالیست ها در انتخابات پارلمانی پرتغال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیروزی چشم گیر سوسیالیست ها در انتخابات پارلمانی پرتغال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید