مرز هوایی امکان مراوده تجاری شاهرود و مسقط را فراهم می نماید

به گزارش مرجع مقالات، سید حسن حسینی شاهرودی در حاشیه بازدید از کارخانه کنستانتره شاهرود و در مصاحبه با خبرنگاران، ضمن بیان اینکه نبود سازوکار مناسب تعاونی متأسفانه گریبان گیر کشاورزان ما شده است، تأکید کرد: مشکل کشاورزان شاهرود پس از فراوری است چراکه ما نتوانسته ایم محصول را مستقیماً در بازار مصرف ارائه کنیم تا سود مناسب متوجه کشاورز گردد.

مرز هوایی امکان مراوده تجاری شاهرود و مسقط را فراهم می نماید

وی بابیان اینکه انگور شاهرود به ازای هر کیلوگرم دو هزار تومان از باغدار خریداری می گردد اما در تهران کیلوگرمی 20 هزار تومان به دست مشتری می رسد، اضافه کرد: بسیاری از استان ها توانسته اند تعاونی هایشان را فعال نمایند و بازار مصرف را در شهرهای بزرگ به دست بگیرند اما در استان سمنان این امر صورت نگرفته و لذا دلالان از باغداران بیشتر سود می نمایند.

جیب باغدار، مقصد سود کشاورزی

عضو خانه ملت بابیان اینکه می بایست اقدامی صورت گیرد تا سود کشاورزی به جیب باغدار برود و نه دلال، تأکید کرد: باید طرح و برنامه در هر تعاونی تدوین گردد و با حمایت سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی ببینیم که باغداران در بازار حضور دارند و نه دلالان.

حسینی شاهرودی بابیان اینکه امروز انگور شاهرود در عمان 40 تا 60 هزار تومان برای هر کیلوگرم عرضه می گردد لذا این امر می تواند پس از ابلاغ مرز هوایی و در نظر دریافت مراحل سورت بندی، بسته بندی و ... بهترین فرصت برای صادرات باشد، گفت: امروز عمان با منطقه آزاد تجاری جهانی که دارد، بازار 500 میلیون نفری مصرف کشورهای عربی، شما غرب آسیا و شمال آفریقا را در اختیار ما قرار می دهد.

وی اضافه کرد: باید سازمان دهی لازم را صورت دهیم چراکه تشکل های تعاونی، اولویت هستند و می توانند فرصت های صادرات و ارزش اضافه کرده را به کشاورزی ما ببخشند.

ضرورت حضور تعاونی های کشاورزی در کارگروه رفع موانع

نماینده شاهرود و میامی در مجلس بابیان اینکه اگر تعاونی ها فعال شوند، تمام سود کاشت، داشت، برداشت و فروش، مستقیم به جیب کشاورزان می رود، تأکید کرد: تقویت تشکل های موجود در این زمینه یکی از راهکارهایی است که امروز باید در شهرستان شاهرود صورت گیرد.

حسینی شاهرودی بابیان اینکه تمرکز ما باید بر روی فروش محصولات باشد، گفت: اگر احتیاج باشد می بایست تشکل های خدماتی را در شهرستان ایجاد کنیم که کار بازرگانی را با اعضای خود که همان اعضای تعاونی های کشاورزی هستند، صورت دهد تا این چرخه فروش و سودآوری مشمول کشاورز گردد و نه دلالان و برخی واسطه ها.

وی بابیان اینکه فراورینمایندگان و تعاونی ها برخی موانع را نیز پیش رو دارند که باید رفع گردد، گفت: کارگروه هایی ازاین دست در مرکز استان شکل می گیرد که ما نیز در آن ها شرکت داریم اما کمترین حضور متعلق به تعاونی های شاهرود و بخش کشاورزی سایر شهرستان های استان سمنان هستند و این کارگروه تمام مصوبات خود را به بخش صنعت و فراوری اختصاص داده است درحالی که نباید به این شکل باشد و می بایست تعاونی ها برای رفع مشکلاتشان، مسائل را مطرح نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 بهمن 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 20

به "مرز هوایی امکان مراوده تجاری شاهرود و مسقط را فراهم می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرز هوایی امکان مراوده تجاری شاهرود و مسقط را فراهم می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید