چین پیشگام در فرهنگ دوچرخه سواری

به گزارش مرجع مقالات، دوچرخه از دیرباز نزد مردم چین که به سختکوشی و کار زیاد شهرت دارند محبوبیت زیادی داشته است و هیچ ابایی برای استفاده از این وسیله در هر شرایط آب و هوایی در این کشور وجود ندارد.

چین پیشگام در فرهنگ دوچرخه سواری

به گزارش خبرنگاران دوچرخه سواری در چین در میان هر مسلک، شغل و پایگاه اجتماعی وجود دارد و چالش اجتماعی برای استفاده نماینده به حساب نمی آید از کارگر گرفته تا اساتید دانشگاه و مقامات دولتی در سطوح مختلف، همگی از این وسیله استفاده می نمایند.

یکی از مهمترین یاری هایی که دوچرخه می تواند به یک کشور در دنیای مدرن بکند این است که از حجم ترافیک شهری بکاهد در شهر پکن که روزانه بیش از 6 میلیون خودرو تردد می نمایند، نبود دوچرخه بن بست خیابانی محسوب می گردد و اگر مردم به این وسیله روی نیاورند راهی برای برون رفت از گرداب ترافیکی شهر باقی نخواهند ماند و پایتخت چین راه در رو نخواهد داشت.

این وضعیت برای بسیاری از شهرهای دیگر چین هم متصور است برای همین امروزه مانند سال های دور مردم همچنان از چرخ استفاده می نمایند و راستاهای مخصوصی در همه خیابان ها چه عریض، چه طویل و چه باریک برای دوچرخه سواران در نظر گرفته شده است زیرا مردم دوچرخه سوار بخشی از متن جامعه هستند و باید از امنیت آنها نیز حراست کرد.

جالب اینکه در سال های اخیر شمار زیادی از شرکت های چینی اقدام به ورود میلیون ها دستگاه دوچرخه به خیابان ها نموده اند و با اندک مبلغی مردم می توانند این دوچرخه ها را سوار شوند و هر جایی خواستند نیز آن را رها نمایند.

از سفر با تور چین حتما لذت خواهی برد.

ساخت خطوط مترو در شهرهای بزرگ و پرجمعیتی نظیر شانگهای، پکن و گوانگ جو، استفاده فراوان از خطوط ویژه اتوبوسرانی، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و بخصوص بهره گیری گسترده از چرخ موجب شده است تا چین بتواند بخش مهمی از معضل ترفیک شهرهای بزرگ را حل و فصل کند.

شمار مشترکان دوچرخه های امانی در چین از حدود سه سال قبل که این اقدام ابتکاری آغاز شد به 70 میلیون نفر در روز رسیده است هم اکنون در این کشور نزدیک به 400 میلیون نفر مشترک این دوچرخه ها هستند.

بر اساس مقررات مذکور شماری از شرکت های چین در حرکتی ابتکاری دوچرخه هایی را در سراسر کشور توزیع نموده اند که مشترکان با تلفن های همراه خود و نصب یک نرم افزار و با پرداخت مبلغی ناچیز، می توانند بر اساس یک زمان بندی تعیین از آن استفاده نمایند.

اصولا پرداخت برای این دوچرخه ها از حدود هر نیم ساعت آغاز می گردد و دوچرخه سوار بر اساس تمایل می تواند با پرداخت مبلغ بیشتری ساعات بیشتری از آن استفاده کند.

حدود 77 شرکت چینی تاکنون 23 میلیون دستگاه از این دوچرخه ها را در سراسر کشور و در بخش های روستایی و شهری توزیع نموده اند.

آمارها نشان می دهد از زمان راه اندازی این طرح ابتکاری که حالا شرکت های چینی در کشورهای دیگر نیز بتدریج آن را اجرا می نمایند عایدات این صنعت به 35 میلیارد دلار در سال رسیده است و 390 هزار فرصت شغلی نیز در کشور چین ایجاد شده است.

از مزایای دیگر این اقدام ابتکاری این است که در سه سال گذشته از مصرف حدود دو میلیون تن بنزین در چین کاسته شده است این روش همچنین موجب شده است تا 600 میلیون ساعت، زمان کمتری در ترافیک مصرف گردد.

چین با استفاده از اینترنت و دوچرخه یک سیستم حمل و نقل عمومی ارزان و بدون آلودگی تعریف نموده است که ضمن کاهش آلودگی هوا، کاهش هزینه های حمل و نقل شهروندان و متنوع سازی سیستم حمل و نقل عمومی، به بهبود سلامت شهروندان نیز یاری می نماید.

اکنون شهروندان چینی با استفاده از یک تلفن همراه هوشمند، تنها با یک جستجوی ساده در سیستم کیو آر کد دوچرخه یا سیستم کد پاسخ سریع دوچرخه می توانند با پرداخت فقط یک یوان (معادل تقریبا 20 هزار ریال) از دوچرخه عمومی استفاده نمایند.

در کلان شهرها امانت دریافت دوچرخه یک روش بسیار رایج حمل و نقل است متقاضیان به وسیله اپلیکیشن های ویژه و پرداخت هزینه ای اندک، قفل دوچرخه را باز و از آن استفاده می نمایند بعد از رسیدن به مقصد هم با یاری همان اپلیکیشن دوچرخه را قفل می نمایند.

این دوچرخه ها که مجهز به سیستم مکان یاب جی پی اس هستند، می توانند از هر جایی برداشته شوند و در هر جایی رها شوند کاربر با استفاده از سیستم یاد شده می تواند با توجه به موقعیت مکانی خود، نزدیک ترین دوچرخه به خود را پیدا کند.

بزرگراه ها و خیابان ها همگی دارای راستا ویژه ای برای دوچرخه هستند و در پیاده روهای سطح شهر نیز مکان هایی برای پارک دوچرخه دیده می گردد.

اکنون شرکت های اینترنتی مختلفی مانند اوفو، موبیک و ویچت در چین کسب و کارشان به اشتراک گذاری دوچرخه است اکنون به دلیل تنوع شرکت ها، هر رنگ دوچرخه، معرف یک شرکت جداگانه است اوفو، شرکتی است در پکن که در سال 2014 تاسیس شده و کار آن به اشتراک گذاری دوچرخه است دوچرخه های این شرکت زرد رنگ هستند.

پیش بینی شده است شمار شهروندان چینی که از چرخ استفاده می نمایند از جمله از چرخ های اشتراکی در سال 2021 به حدود 198 میلیون نفر خواهد رسید.

گر چه به نظر می رسد استفاده نمایندگان از این سیستم حمل و نقل عمومی بیشتر جوانان هستند، اما تعداد افراد مسنی که هوادار این سیستم هستند و از آن بهره می برند نیز کم نیست دوچرخه سواری همچنین می تواند از نظر کیفیت زندگی و سطح سلامت عمومی در چین نشانه خوبی باشد.

البته استفاده از این وسیله به صورت امانی و اشتراکی معایبی هم دارد اما این سبب نشده است تا این طرح به دلیل مزایای بسیار بالای شهری و اجتماعی و مردمی متوقف گردد.

برای نمونه یکی از مسائل این طرح این است که شرکت های نوپای زیادی به این کار روی اورده اند به همین دلیل میزان بالای عرضه در مقابل تقاضا سبب شده است دوچرخه های زیادی در خیابان ها رها شوند و در نهایت در قبرستان دوچرخه ها تلنبار شوند.

از دو سال پیش تا کنون شرکت های زیادی در چین راه اندازی شده اند که کارشان امانت دادن دوچرخه است این دوچرخه های امانتی خیابان های شهرها را که در بعضی موارد زیرساخت های مناسبی برای دوچرخه سواران ندارند، به تصرف خود درآورده اند.

ماموران پلیس چین به جز وظایف معمول امنیتی، یک وظیفه ویژه دیگر نیز دارند و آن جمع آوری دوچرخه هایی است که در پارک ها و پیاده روها رها شده اند و کسی به سراغشان نمی آید.

مشتریان، دوچرخه های کرایه ای را هرجا راحت باشد پارک می نمایند یا آنها را در گوشه ای رها می نمایند در شهرهای چند میلیونی مثل پکن و شانگهای در هر کوچه و خیابان، چند دوچرخه وجود دارد که کسی سراغ آنها را نمی گیرد پلیس این دوچرخه ها را ضبط و به پارکینگ های ویژه ای که برای دوچرخه های متروکه در نظر گرفته شده، منتقل می نماید.

بر اساس آمار رسمی 10 میلیون دوچرخه رها شده در خیابان های چین وجود دارد.

بیشتر شرکت هایی که دوچرخه امانت می دهند، کارکنانی را برای جمع آوری دوچرخه ها از سطح شهر استخدام نموده اند اما به دلیل شمار بالای دوچرخه ها، این کار چندان آسان نیست بعضی از شرکت ها به دلیل کسادی بازار یا محاسبه غلط تعطیل شده اند.

کمیسیون حمل و نقل پکن بتازگی خاطرنشان کرد در این شهر سال گذشته دو میلیون و 350 هزار نفر مشترک استفاده از 9 اپراتور دوچرخه سواری بودند اما این رقم سال جاری با 20 درصد کاهش به یک میلیون و 910 هزار نفر کاهش یافته است.

روزانه در پکن یک میلیون و 420 هزار نفر از دوچرخه های اشتراکی استفاده نموده اند این افراد تقریبا رقمی معادل 400 میلیون کیلومتر را روزانه با دوچرخه طی نموده اند.

دلیل کاهش شمار مشترکان دوچرخه های اجاره ای در پکن، ساماندهی این شرکت ها و همچنین نظارت بیشتر بر اجاره نمایندگان ان عنوان شده است.

کارشناسان معتقدند کسب و کار امانت دادن دوچرخه در چین رو به رشد است اما این روند آهسته و پایدار پیش خواهد رفت با این حال چینی ها تا اطلاع ثانوی مجبورند با مشکل دوچرخه های بی صاحب دست و پنجه نرم نمایند.

**آساق**1904**

منبع: ایرنا
انتشار: 1 تیر 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 120

به "چین پیشگام در فرهنگ دوچرخه سواری" امتیاز دهید

1 کاربر به "چین پیشگام در فرهنگ دوچرخه سواری" امتیاز داده است | 2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین پیشگام در فرهنگ دوچرخه سواری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید