آیا اتحادیه اروپا هم با مشکل نژادپرستی روبرو است؟

به گزارش مرجع مقالات، در میان کمیسرهای مجلس اروپا خبری از تنوع نژادی نیست، 60 سالی می گردد که در مجلس اروپا هیچ کمیسر غیرسفیدپوستی انتخاب نشده است.

آیا اتحادیه اروپا هم با مشکل نژادپرستی روبرو است؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، این روزها بحث نژادپرستی در گوشه و کنار دنیا مطرح است. الکساندر مورگان، خبرنگار یورونیوز این سوال را مطرح نموده که آیا اتحادیه اروپا نیز با مساله نژادپرستانه درگیر است. الکساندر سراغ نمایندگان و شخصیت های مختلف رفته تا پاسخی برای این سوال بیابد.

او می گوید: اروپا تنوع زیادی دارد اما آدم های حاضر در قدرت، نه! تنها 28 عضو مجلس اروپا سفیدپوست نیستند آنهم از میان 705 کرسی موجود. تمامی مشاغل رده بالای اتحادیه اروپا در اختیار سفیدپوستان است. اما 50 میلیون شهفرایند اروپایی به گروه های قومیتی مختلف متعلق هستند. اینجا چه خبر است؟ آیا در اتحادیه اروپا هم مساله نژادپرستی مطرح است؟

نگاهی به تجربه های نماینده سیاهپوست پیشین مجلس اروپا

مجید مجید، نماینده پیشین مجلس اروپا از بریتانیا، مسلمان و سیاهپوست است. او وقتی می خواست نخستین روز کاری اش را در مجلس اروپا آغاز کند با ممانعت نگهبان ها روبرو شد. او می گوید باور دارد که رنگ پوستش در نحوه برخورد آن روز تاثیرگذار بوده است.

وی به سخنان رئیس کمیسیون اروپا اشاره می نماید و می گوید: من با این سخن خانم اورزولا فن در لاین مشکل دارم که می گوید کابینه او نمایی از اروپای امروز است.

آقای مجید در ادامه می گوید: بگذارید درباره 3 نکته از برنامه هایم وقتی که برای نماینده شدن تبلیغ می کردم اشاره کنم، اولی این بود که بتوانم جلوی برکسیت را بگیرم که محقق نشد، دوم اینکه اتحادیه اروپا را نابود کنیم و مطمئن شویم نهادی در خور اهدافمان بنا می کنیم و سوم اینکه نیروهای راست افراطی را به شدت در هم بکوبیم. وقتی لوپن و فاراژ، اوربان و سالوینی برای استراحت به تخت خواب راحت شان می فرایند تنها یک نفر می تواند آنها را شبان از خواب بیدار کند: یک پناهجوی مسلمان سیاهپوست.

60 سالی می گردد هیچ کمیسری در اتحادیه اروپا سیاهپوست نبوده است

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در بخشی از این گزارش می گوید: تنوع یکی از نمادهای مهم اتحادیه اروپا است. هرچه تنوع بیشتری در مجلس اروپا، کمیسیون ها و روسای کمیسیون ها داشته باشیم، بهتر است.

در میان کمیسرهای مجلس اروپا هم خبری از تنوع نژادی نیست. 60 سالی می گردد که در مجلس اروپا هیچ کمیسر غیرسفیدپوستی انتخاب نشده است.

مسائل سیستماتیک

فاطمه زهرا ابراهیم از اعضای کارزار اتحادیه اروپا می گوید: مشکل تبعیض و نژادپرستی سیستماتیک است. وقتی از تبعیض سیستماتیک حرف می زنم منظورم این است که در تصویری بزرگتر می بینید که آنها که تصمیم گیری می نمایند و آنها که از آن منتفع می شوند خیلی شبیه همدیگرند اما آدم هایی که درگیر فشار ناشی از مسائل گوناگون هستند اغلب کمترین تاثیر را در سطوح بالای تصمیم گیری ها دارند.

استفان نیوت، فعال مدنی در حوزه مبارزه با نژادپرستی نیز می گوید: به شخصه ناراحت می شوم وقتی می بینم فردی تنها به خاطر رنگش در موقعیتی قرار می گیرد. البته می گردد چنین چیزی را در خاستگاه طبقاتی افرادی که انتخاب می شوند هم دید.

با این حال بعضی نیز وجود چنین رویکردی را زیر سوال می برند و بیش از مسائل نژادپرستانه به مسائل نابرابری میان زنان و مردان در حوزه قدرت اشاره دارد. مکست پیرکاباس، نماینده مجلس فرانسه می گوید: من یک نماینده اروپایی خارجی هستم، پس شما همین حالا شاهد تنوع هستید چرا که من اهل کارائیب هستم. اما در سطوح ریاستی تعداد زنان نسبت به مردان بسیار اندک است. این دغدغه ای است که من درباره مجلس فرانسه دارم.

تظاهرات و اعتراض ها به نژادپرستی کماکان در شهرها و قاره های مختلف ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 11 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1085

به "آیا اتحادیه اروپا هم با مشکل نژادپرستی روبرو است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا اتحادیه اروپا هم با مشکل نژادپرستی روبرو است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید