بازگشت پرنده منقرض شده به طبیعت ، عکس

به گزارش مرجع مقالات، ایبیس طاس شمالی نام پرنده ای است که زمانی در سراسر خاورمیانه، شمال آفریقا، جنوب و مرکز اروپا در پرواز بود اما بیش از 300 سال است که دیگر در اروپا دیده نمی گردد.

بازگشت پرنده منقرض شده به طبیعت ، عکس

به گزارش خبرنگاران ، در دو دهۀ گذشته، کوشش های زیادی برای پرورش و بازگرداندن این گونه به اروپا انجام شد و اگرچه دانشمندان به پیروزیت هایی رسیدند اما پرندگانی که اکنون در اروپا پرورش یافتند، بطور غریزی و بدون راهنمایی دیگر پرندگانی که در طبیعت متولد شدند، نمی دانند که برای مهاجرت به کدام سمت پرواز نمایند.

بر اساس گزارش یورونیوز، نام دیگر این پرنده اکراس سرتاس شمالی یا پیرمرغ گوشه گیر است. به همین علت اکنون تیمی از دانشمندان و حافظان محیط زیست، سعی دارند به عنوان والدین پرورش دهنده و مربیان پرواز آنها وارد عمل شوند.

یوهانس فریتز، زیست شناس اتریشی یکی از اعضای این تیم است که می گوید: ما باید مسیر مهاجرت را به آنها آموزش دهیم.

این پرنده در زبان آلمانی Waldrap نامیده می گردد و کوشش های یوهانس فریتز و یک گروه حفاظت و تحقیقات مستقر در اتریش به نام Waldrappteam باعث شده که جمعیت این پرندگان در اروپای مرکزی، از زمان آغاز کار این پروژه در سال 2002 میلادی، از صفر به تقریباً 300 پرنده برسد.

این کوشش ها بعلاوه باعث شد که شرایط این پرندگان مهاجر، از یک گونۀ بشدت در خطر انقراض به گونۀ در خطر انقراض تغییر یابد.

با این وجود پرندگانی که با کوشش این تیم اکنون در اروپا هستند، تمایلی طبیعی به مهاجرت نشان نمی دهند و در واقع نمی دانند بدون راهنمایی دیگر پرندگانی که در حیات وحش به جهان آمدند، به کدام سمت پرواز نمایند.

بدون آموزش مسیر مهاجرت به این پرندگان نیز بسیاری از آنها بلافاصله پس از رهاسازی ناپدید شدند. آنها به جای بازگشت به مناطقی مناسب مانند توسکانی ایتالیا، در جهات مختلف پرواز کردند و در نهایت تلف شدند.

به این ترتیب این تیم به عنوان والدین رضاعی و مربیان پرواز این پرندگان وارد عمل شدند تا آموزش های لازم را به جمعیت آنها در اروپای مرکزی بدهند.

بر همین اساس، سال جاری هفدهمین سفر این پرندگان مهاجر با راهنمایی انسان ها انجام می گردد و البته دومین باری است که این پرندگان مجبور شدند به علت تغییرات آب و هوایی، به مسیر تازهی در اسپانیا راهنمایی شوند.

الهام از فیلم پرواز به خانه

برای آماده سازی این پرندگان برای سفر، جوجه ها را زمانی که تنها چند روز از عمرشان می گذرد، از کلنی های تولیدمثل خارج و به لانه هایی منتقل می نمایند که تحت نظارت این والدین پرورش دهنده هستند.

در آنجا سعی می گردد که در کنار مراقبت از این پرندگان، به آنها مهارت جهت یابی نیز آموخته گردد تا به اعضای این تیم اعتماد نمایند و به یاری آنها بتوانند مسیر مهاجرت را بیابند.

باربارا اشتاینینگر، یک مادر پرورش دهنده در این تیم است. او می گوید در جریان این تجربه، او واقعا مانند مادر پرنده ها با آنها رفتار می نماید.

خانم شتاینینگر می گوید: ما به آنها غذا می دهیم، آنها و لانه هایشان را تمیز می کنیم و بخوبی از آنها مراقبت می کنیم تا پرندگان سالمی باقی بمانند. ما بعلاوه با آنها تعامل داریم.

سپس خانم اشتاینینگر و دیگر والدین پرورش دهنده ، سوار یک هواپیمای سبک می شوند و در حالی که این پرندگان در هوا پرواز می نمایند، از مسیر یک بلندگو تشویقشان می نمایند، دست تکان می دهند و فریاد می زنند.

این تمرینات صحنه عجیبی را خلق می نماید؛ زیرا در حالی که این هواپیمای کوچک با چتر نجات بزرگ زردرنگی بر بالای آن در حال پرواز است، دهها پرنده نیز دیده می شوند که نه خیلی دور از آن، بر فراز مراتع کوهستانی و کوهپایه ها پرواز می نمایند.

یوهانس فریتز می گوید که آنها برای آموزش این پرندگان از ماجرای فیلم پرواز به خانه (Fly Away Home) الهام گرفتند که در واقع روایتی از داستان بیل لیشمن، طبیعت شناس کانادایی است که در سال 1988 میلادی به غازهای کانادایی آموزش داد که چگونه در کنار هواپیمای فوق سبکش پرواز نمایند.

کوشش های فریتز و تیمش نیز مانند ابتکار لیشمن کارساز بود و اولین پرنده بطور مستقل در سال 2011 میلادی از توسکانی به باواریا مهاجرت کرد.

اکنون هرساله به شمار پرندگانی که می توانند مسیر مهاجرت را طی نمایند افزوده می گردد و این تیم امیدوار است که به این ترتیب جمعیت پرندگان پیروز به مهاجرت را در اروپای مرکزی تا سال 2028 میلادی به بیش از 350 پرنده افزایش دهد.

با این حال تغییرات آب و هوایی این پروژه را دچار چالش هایی نموده است زیرا پرندگانی که در اواخر فصل اقدام مهاجرت می نمایند، مجبورند در هوای سردتر و خطرناکتری از کوه های آلپ عبور نمایند (بدون یاری جریان های گرم هوا که بطور طبیعی به پرندگان یاری می نماید تا بدون صرف انرژی اضافی، اوج بگیرند).

تیم فریتز برای حل این مشکل مجبور شد در سال 2023 میلادی مسیر تازهی را برای مهاجرت این پرندگان طراحی کند که از باواریا به اندلس در جنوب اسپانیا است.

مسیر تازه حدود 300 کیلومتر طولانی تر از مسیر سال گذشته است. سال جاری در اوایل ماه اوت، اعضای این تیم، از فرودگاهی در بایرن تعداد 36 پرنده را در امتداد این مسیر تازه و از فراز ابرها همراهی کردند تا به مقصد برسانند.

سفر این پرندگان به اسپانیا حدود 50 روز طول می کشد و در اوایل اکتبر به خاتمه می رسد. فریتز می گوید که این کوشش ها، راهی برای نجات سایر گونه های پرندگان مهاجر در معرض خطر نیز محسوب می گردد.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 5 شهریور 1403 بروزرسانی: 5 شهریور 1403 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 2306

به "بازگشت پرنده منقرض شده به طبیعت ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت پرنده منقرض شده به طبیعت ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید