تجربه 3 ماه زندگی در چین

به گزارش مرجع مقالات، با خبرنگاران همراه باشید تا زندگی 3 ماهه یک مسافر را در چین بشنویم. حرف های او می تواند راهنمای خوبی برای کسی باشد که قصد سفر به چین را دارد.

تجربه 3 ماه زندگی در چین

زبان چینی به طرز شگفت آوری جذاب و بسیار سخت است، با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

من قصد دروغ گوئی یا اغراق ندارم، اما یادگیری زبان چینی مانند یک مبارزه سخت است. هزاران کاراکتر که بسیاری از آن ها کاملا شبیه یکدیگر هستند در این زبان وجود دارد.

زبان چینی یک زبان مصوت و آهنگین است که در آن نحوه تلفظ تنها تاکید شما را نشان نمی دهد بلکه می تواند به طور کلی معنی واژه را تغییر دهد. برای مثال دوست من به رستوران رفته و کوشش کرد دامپلینگ (نوعی غذای چینی که شامل سبزیجات و گوشت پیچیده شده در خمیر ویژه ای که به صورت بخارپز یا سرخ شده ارائه می گردد و با نام مومو نیز شهرت دارد) را که به زبان چینی shu? ji?o گفته می گردد سفارش دهد. تلفظ وی اشتباه بوده و معنی جمله ای که دوستم می گفت برای خوابیدن آماده شو می شد! در نهایت وی توانست با یاری از بعضی واژه های انگلیسی منظور خود را فهمانده و از بروز سوتفاهم جلوگیری کند. نحوه تلفظ حروف زبان چینی کاملا با آن چه در زبان انگلیسی وجود دارد متفاوت بوده و برای مثال رستوران مشهور مک دونالد به گویش چینی می گردد مایدانجلائو Màidàngláo!

البته زبان چینی نیز مانند خود چین در ابتدا کمی دلهره آور است اما پس از آشنائی با آن می توان دریافت که یکی از جذاب ترین سیستم های زبان شناسی در سراسر جهان در این زبان وجود دارد. ساخت کلمات چینی از پائین به بالا بوده و مثل ساخت مکعب های بازی یا لگو است.

  • پاندا: گربه خرس xióngm?o
  • سوسمار کوچک: اژدهای ملون biànsèlóng
  • کدو تنبل: خربزه جنوبی nángu
  • سیب زمینی: لوبیای زمینی t?dòu
  • دانشگاه: یادگیری بزرگ dàxué
  • فیلم: سایه مغناطیسی diàny?ng

اگرچه زبان چینی و یادگیری آن بسیار سخت بود اما ما پاداش عظیمی در برابر این سختی دریافت نموده و توانستیم با افراد زیادی از گوشه و کنار این کشور ارتباط برقرار کنیم در حالی که با تکیه بر زبان انگلیسی این موضوع امکان نداشت.

در اواخر دوران اقامتم در چین من توانستم در طول مدت زمان صرف چای با یک چینی درباره مسائل مختلفی مانند تبت، مذهب و تفاوت های فرهنگی صحبت کنم. این موضوع در حالی است که اگر من به زبان چینی مسلط نبودم انجام این مصاحبه غیرممکن بود.

با یک دست می توان تا ده شمرد

تفاوت های ساختاری روش های ارتباطی در چین به زبان منحصر نشده و حتی شامل اشارات و حرکات دست در هنگام سخن گفتن می گردد. برای مثال چینی ها می توانند با اشارات ویژه دستان خود با یاری یک دست تا ده بشمارند.

در حقیقت آن ها دارای نشانه هایی هستند که با یاری انگشتان یک دست می توانند اعداد 6، 7، 8، 9 و 10 را نیز نشان دهند. من تا مدت زمانی طولانی پس از ترک چین از این روش استفاده می کردم و زمانی که با یک دست شی دیگری مانند کتاب را حمل می کردم، با دست دیگر به راحتی تا ده می شمردم. در چین به شمردن یک تا پنج به یاری انگشتان شبیه سایر نقاط جهان است اما برای دیدن نحوه شمردن 6 تا ده توسط همان دست بهتر است که ویدئوهای مربوط به این نحوه شمارش را ببینید. من برای نخستین بار در یک فروشگاه با این روش شمارش روبرو شدم که فروشنده برای نشان دادن رقم ده یوان، با قرار دادن انگشت اشاره روی انگشت میانی به من رقم را نشان داد. من پیش از این بارها این علامت را دیده بودم اما از معنی آن سر در نیاورده و فکر می کردم فروشندگان به من قیمت را نشان می دهند اما امیدی به فهمیدن موضوع توسط من و بازگشت دوباره ام ندارند.

چین دارای بهترین مکان هایی است که می توان تصور کرد

از مردم بپرسید که از چین چه دانسته و کدام شهرهای آن را می شناسند، بیشترین میزان پاسخ، اشاره به شهرهای پکن و شانگهای خواهد بود. افرادی که کمی اطلاعات جغرافیائی بهتری دارند احتمالا به سیچوان Sichuan؛ گوانگ دونگ Guangdong یا ژی آن Xian اشاره خواهند کرد. اما آیا کسی از جزایر استوائی های نان Hainan یا فستیوال شگفت انگیز زمستانی در هاربین اطلاعاتی دارد؟ در خصوص جنگل بامبو در چنگ دو Chengdu چطور؟

این موضوع قابل تامل است که تنوع زبانی و فرهنگی در چین کمتر از اروپا نبوده و تنها تفاوت در این رابطه، تعداد کمتر گردشگرانی است که برای سفر به چین مراجعه می نمایند. البته باید توجه داشت که تنها تا چند دهه پیش، چین مرزهای خود را به روی جهانیان بسته بود و حتی سفرهای داخلی در این کشور امری دلهره آور محسوب می شد. باید اذعان داشت که سرزمین چین مملو از دیدنی های است که شما حتی در تخیلات خود نمی توانید آن را تجسم کنید.

خود من شخصا هیچگاه پیش از آغاز تحقیقاتم درباره این کشور در خصوص شهرکونمینگ Kunming که یک شهر با جمعیت 7 میلیون نفر در جنوب غربی استان یونان Yunnan قرار گرفته است، چیزی نشنیده بودم. شهری که در نهایت به محل ایده آل من برای زندگی تبدیل شد. آب و هوای آن همواره بهاری بوده و به قدری همه چیز در آن ارزان است که با کمتر از یک دلار می توان ناهار خورد.

توصیه شخصی: در سفر به چین تنها به شانگهای یا پکن به عنوان محل اقامت خود اکتفا نکنید. کمی پژوهش و مطالعه می تواند به شما تعداد زیادی محل زیبا و مناسب معرفی کند که هزینه های کمتری برای اقامت در آن خواهید پرداخت و تجربیات بهتری کسب می کنید. امکانی که کمتر برای گردشگران شناخته شده اند.

همه چیزهائی که درباره چین گفته می شوند در آن واحد هم درست هستند هم غلط

طبیعتا اگر به دوستانم در واشنگتن بگویم که آنها مشابه ساکنین تگزاس هستند، مرا مسخره خواهند کرد. سیاتل به هیچ وجه مشابه هوستون نیست. ما در ایالات متحده آمریکا تنوع عظیمی از تفاوت ها در فرهنگ، غذا و حتی زبان داریم. حالا تصور کنید آن ها در برابر تاریخ چند صد ساله ما دارای تاریخی چند هزار ساله هستند و در برابر دو لهجه متفاوت زبانی آمریکا، آن ها دارای ده ها و شاید صدها تفاوت زبانی داخلی بوده و جمعیت آن ها نیز چهار برابر ما است. به این ترتیب می توان تصور بهتری از چین مدرن داشت.

بزرگترین درسی که من از چین گرفتم این است که دریافتم چین تا چه حد بزرگ و وسیع است. تفسیر و توضیح دادن چین کار سختی محسوب می گردد زیرا در این کشور یکسان سازی فرهنگی کمی دیده می گردد. براساس جایی که شما در چین به آن سفر می کنید، این کشور می تواند کم جمعیت یا شلوغ باشد، محیط زیست آلوده داشته باشد یا دارای طبیعتی بکر، دورافتاده و متروک باشد یا مدرن و امروزی.

به این ترتیب من دریافتم همه مواردی که خوب یا بد درباره چین گفته می گردد یا نقل قول های مسافران معدودی که به این کشور سفر نموده اند می تواند در خصوص بعضی مناطق صدق نموده و در خصوص بعضی مناطق مطابقت نداشته باشد. مراحل صدور ویزای چین تا حدی دارای پیچیدگی بوده و من منتظر زمانی هستم که دوباره به این سرزمین بازگردم. من نمی توانم سفر خود به چین را به عنوان یک تجربه بی نقص، و خالی از دغدغه معرفی کنم. تعداد افرادی که با زبان انگلیسی صحبت می نمایند کم است، شما باید در این کشور حواستان به جیب برها باشد و میزان خطر آن ها در شهرهای بزرگ بیشتر است. آلودگی های زیست محیطی در این کشور وجود داشته و ناخوشایند است، اینترنت بسیار محدود و فیلتر شده است اما اگر شما در پی ماجراجویی و داشتن شانسی برای تغییر ذهنیت خود درباره جهانیی بزرگ، قدیمی، تاریخی و سرزمینی که عنقریب به عنوان قوی ترین کشور جهان تبدیل می گردد، هستید، من به شما توصیه اکید می کنم که شخصا به چین سفر کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 15 مهر 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 284

به "تجربه 3 ماه زندگی در چین" امتیاز دهید

5 کاربر به "تجربه 3 ماه زندگی در چین" امتیاز داده اند | 4.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجربه 3 ماه زندگی در چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید