بزرگترین سنگ نبشته دنیا در کجا قرار گرفته است؟

به گزارش مرجع مقالات، بزرگترین سنگ نبشته دنیا یکی دیگر از جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه است. این سنگ نبشته که در دوره هخامنشیان خلق شده در سی کیلومتری شهر کرمانشاه قرار گرفته است.

بزرگترین سنگ نبشته دنیا در کجا قرار گرفته است؟

ارنست امیل هرتسفلد، باستان شناس و ایران شناس آلمانی که به دعوت دولت وقت از سال 1925 تا سال 1934 در ایران بود، نوشته است: کرمانشاه در سده 19 میلادی به دروازه آسیا شهرت داشت. این استان کشورمان هم اکنون نیز در راستا بزرگراه 2 آسیا قرار گرفته است. بزرگراه 2 آسیا بزرگراهی است که دنپاسار را به مرز خسروی وصل می نماید. بنابراین استان کرمانشاه هم اکنون نیز همچون گذشته اهمیت جغرافیایی زیادی دارد.

کرمانشاه با 14 شهرستان، 35 شهر، 31 بخش و 84 دهستان جاذبه های تاریخی بیشماری را در خود جای داده است.

از جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه می توان به بقعه بابا یادگار اشاره نمود. این بقعه در شهرستان دالاهو قرار گرفته است. از جاذبه های گردشگری دیگری که در روستای زرده قرار گرفته، می توان به بقایای دیوار و محوطه های داخلی قلعه یزدگرد اشاره نمود. مجموعه بناهای یادمانی قلعه یزدگرد در دوره های اشکانی و سیاسی ساخته شده اند.

سنگ نبشته بیستون در سال 2006 به عنوان یک میراث جهانی شناخته شد.

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه با نام طاق بستان شناخته می گردد. این جاذبه گردشگری مجموعه ای از سنگ نگاره ها و سنگ نوشته های دوره ساسانی است و در قرن سوم میلادی ساخته شده است.

لانه ماران نیز در استان کرمانشاه قرار گرفته است. این منطقه با نام تالاب هشیلان شناخته می گردد در اصل لانه ماران معنای لغوی هشیلان است. تالاب هشیلان تا به امروز به کنوانسیون جهانی رامسر نپیوسته است.

گوردخمه سرخ ده در دوره مادها ساخته شده و بعضی از باستان شناسان آن را متعلق به گئومات مغ دانسته اند. گئومات سومین پادشاه هخامنشیان بود.

اگر به استان کرمانشاه سفر می کنید، بازدید از تندیس هرکول را نیز در برنامه خود قرار بدهید. این تندیس در دوره سلوکیان و همزمان با فتح ماد توسط اشکانیان، ساخته شده است.

سر تندیس هرکول دو بار دزدیده و مجدداً کشف شد، بنابراین مسئولان میراث فرهنگی ترجیح دادند که سر اصلی تندیس را در گنجینه میراث فرهنگی کشور قرار دهند و سردیسی از جنس سنگ آهک را جایگزین آن نمایند.

مسجد عمادالدوله یکی از مساجد تاریخی استان کرمانشاه است. این مسجد در دوره قاجار ساخته شده و قصیده ای با ذکر نام ناصرالدین شاه روی کاشی کاری ایوانش حک شده است.

معبد آناهیتا هم در استان کرمانشاه قرار گرفته است. این معبد در دوره اشکانیان ساخته شده و امروزه آثار باقی مانده از آن یکی از میراث های فرهنگی ملی ما به حساب می آید.

طاق گرا یا طاق شیرین یکی دیگر از جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه است. این اثر باستانی که در گذشته مکان مرزبانی ایران در غرب کشور بوده، در دوره ساسانیان ساخته شده است.

در بازدید از جاذبه ها و بنا های گردشگری نیز اصول صحیح بازدید از این جاذبه ها را رعایت کنید تا فرزندانتان نیز فرصت آشنایی بیشتر و بهتر با فرهنگ، تمدن و تاریخ کشورشان را داشته باشند. به خاطر داشته باشید آسیب زدن به بناها و سایت های تاریخی به منزله نابود کردن بخشی از هویت خودمان است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: همگردی
انتشار: 27 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 236

به "بزرگترین سنگ نبشته دنیا در کجا قرار گرفته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین سنگ نبشته دنیا در کجا قرار گرفته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید