توصیه برای خانم هایی که در سن بالا ازدواج می نمایند

به گزارش مرجع مقالات، عضو تیم مرکز درمان ناباروری ابن سینا جهاددانشگاهی درباره زمان مناسب برای اقدام به درمان ناباروری، گفت: اگر سن خانم زیر 35 سال است و مشکل خاصی وجود ندارد اما پس از یک سال کوشش، بارداری حاصل نشد زوج باید برای درمان اقدام نمایند.

توصیه برای خانم هایی که در سن بالا ازدواج می نمایند

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه ابن سینا جهاددانشگاهی، سهیلا عارفی با اشاره به کاهش مدت انتظار بارداری در سنین بالاتر گفت: امروزه هم سن ازدواج بالا رفته است و هم سن بچه دار شدن. برای خانم هایی که سن شان بالای 35 سال است، ما این مدت انتظار را شش ماه در نظر می گیریم؛ یعنی اگر پس از شش ماه اقدام، باردار نشدند باید برای درمان مراجعه نمایند. البته همان طور که مراجعه دیرهنگام نادرست است، مراجعه زودهنگام هم اشتباه است. ما مراجعان جوانی داریم که پس از چند ماه اقدام برای بارداری با ترس و اضطراب نابارور بودن به ما مراجعه می نمایند، درحالی که هنوز فرصت برای بارداری طبیعی دارند و باید یادآوری کنم که همین استرس و نگرانی خودش می تواند باعث بر هم خوردن تعادل هورمونی و اختلال در باروری گردد.

این جراح و متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ ناباروری با اشاره به زمان محدود باروری خانم ها اضافه کرد: مهم است که خانم ها زمان طلایی باروری خود را از دست ندهند، زیرا به هرحال با افزایش سن، توان باروری کاهش پیدا می نماید.

وی ادامه داد: ما مرز 35 سالگی را برای کاهش ذخیره تخمدان در نظر می گیریم و معمولا بین 38 تا 42 سالگی ذخیره تخمدان به حداقل می رسد؛ بنابراین خانم هایی که هنوز ازدواج نکرده اند یا به هر دلیلی فعلا قصد یا امکان بچه دار شدن ندارند، بهتر است پیش از 35 سالگی برای حفظ باروری اقدام نمایند.

به گفته عارفی، حفظ باروری به وسیله فریز یا منجمد کردن تخمک یا جنین امکان پذیر است و خانم ها یا زوج ها می توانند به مراکز درمان ناباروری مراجعه نمایند، تخمک یا جنین خود را فریز و ذخیره نمایند و با این کار به نوعی زمان را برای خود ذخیره نمایند.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا با اشاره به کاربرد دیگر روش های حفظ باروری، اضافه کرد: یکی از موارد مهمی که ما استفاده از روش های انجماد تخمک یا جنین را پیشنهاد می کنیم، یائسگی زودرس یا نارسایی زودرس تخمدان است. اگر خانمی سابقه خانوادگی یائسگی زودرس را داشته باشد یا در آنالیز های ما خطر بروز آن مطرح گردد، توصیه می کنیم که از روش انجماد تخمک یا جنین استفاده کند تا پس از توقف عملکرد تخمدان ها نیز شانس بارداری داشته باشد.

وی ادامه داد: منظور از یائسگی زودرس این است که عملکرد تخمدان ها و ذخیره تخمدانی زودتر از سن معمول دچار کاهش و افت می شوند. این وضعیت ممکن است ناشی از علل مختلف، مانند علل ژنتیکی، علل ایمونولوژیک، وجود التهاب و عفونت، شیمی درمانی و پرتودرمانی، سابقه جراحی در محدوده شکم و لگن و اندومتریوز شدید باشد. البته باید تاکید کنم که تشخیص یائسگی زودرس یا کاهش ذخیره تخمدان فقط با یک آزمایش هورمونی ساده ممکن نیست. بلکه به اقدامات تشخیصی تکمیلی احتیاج دارد.

این فلوشیپ ناباروری با تاکید بر نقش علل مردانه در ناباروری شرح داد: نیمی از موارد ناباروری یا صرفا ناشی از علل مردانه است یا علل مشترک مردانه و زنانه؛ بنابراین، بسیار مهم است که از ابتدا خانم و آقا هم زمان با هم آنالیز شوند. متاسفانه ما موارد بسیاری را دیده ایم که خانم همه اقدامات تشخیصی را انجام داده، اما آقا حاضر نشده است حتی یک آزمایش اسپرم انجام دهد. در واقع، هر نوع اقدام تشخیصی و درمانی که فقط روی خانم انجام گردد، می تواند بی حاصل باشد.

این جراح و متخصص زنان درباره انواع درمان ناباروری گفت: انتخاب نوع درمان کاملا وابسته به تشخیص علت ناباروری است. برای نمونه، اگر علت مربوط به انسداد لوله های رحمی باشد، ما براساس آن روند درمان را طراحی می کنیم. اگر انسداد یا آسیب لوله ها به وسیله جراحی لاپاراسکوپی قابل ترمیم باشد، آن را ترمیم می کنیم و اگر نه درمان آی وی اف یا میکرواینجکشن را به بیمار پیشنهاد می کنیم؛ بنابراین، بسته به علت ناباروری، ما روش های درمانی متناسب را، از دارودرمانی گرفته تا روش های پیشرفته یاری باروری، به زوج های نابارور توصیه می کنیم.

عارفی سبک زندگی را عاملی بسیار موثر بر توان باروری زوج ها دانست و اعلام کرد: ناباروری همواره به درمان های پیچیده احتیاج ندارد. گاه اصلاح سبک زندگی می تواند باعث برطرف مشکل ناباروری گردد. برای مثال، چاقی یکی از عوامل خطرساز ناباروری هم برای خانم ها و هم برای آقایان است.

وی گفت: ما مراجعان بسیاری داشتیم که دچار مشکل چاقی بودند و از آن ها خواستیم پیش از آغاز آی وی اف، وزن خود را کم نمایند و پس از کاهش وزن، خودشان توانستند به طور طبیعی باردار شوند. تناسب وزن با سازوکارهای مختلف، از جمله ایجاد تعادل هورمونی، هم شانس بارداری طبیعی را افزایش می دهد، هم شانس موفقیت درمان های ناباروری مانند آی وی را افزایش می دهد و هم به بارداری راحت تر و کم خطرتر یاری می نماید؛ بنابراین در پیش دریافت یک سبک زندگی سالم، یعنی داشتن تغذیه مناسب و تحرک کافی، خودداری از مصرف دخانیات و نوشیدنی های مضر و دوری از استرس و تنش های روانی و محیطی، می تواند توان باروری زوج ها را افزایش دهد.

این متخصص زنان با اشاره به وجود فناوری های پیشرفته یاری باروری در کشور گفت: خوشبختانه امروزه می توان گفت برای هر علتی، درمانی وجود دارد و حتی در مواردی که علت ناباروری ناشناخته است، یعنی در آنالیز های معمول علت خاصی پیدا نشده است، ما می توانیم در نهایت روش میکرواینجکشن را به زوج ها پیشنهاد کنیم؛ اما رسیدن به نتیجه مستلزم داشتن صبر و امید است؛ زیرا درمان ناباروری احتیاج به تکرار دارد و ممکن است زمان بر باشد.

عارفی در خاتمه به جوانان و زوج ها توصیه کرد: با توجه به بالا رفتن سن ازدواج و فرزند آوری از آنالیز وضعیت باروری خود غافل نشوند و حتما برای ارزیابی توان باروری خود به پزشک مراجعه نمایند تا در صورت وجود مشکل یا عوامل خطرساز، بتوانند به موقع اقدام لازم را انجام دهند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 تیر 1400 بروزرسانی: 20 تیر 1400 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 373

به "توصیه برای خانم هایی که در سن بالا ازدواج می نمایند" امتیاز دهید

4 کاربر به "توصیه برای خانم هایی که در سن بالا ازدواج می نمایند" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه برای خانم هایی که در سن بالا ازدواج می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید