غار سیده خاتون یکی از جاذبه های طبیعی استان فارس است

به گزارش مرجع مقالات، سیری در ایران/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، غار سیده خاتون یکی از جاذبه های طبیعی استان فارس است.

غار سیده خاتون یکی از جاذبه های طبیعی استان فارس است

غار سیده خاتون در بخش مرکزی شهرستان ارسنجان قرار گرفته و قدمت آن به پیش از تاریخ بر میگردد. نام این غار برگرفته از نام شخصی است که سالها پیش در این مکان زندگی میکرد. این غار بزرگترین غار باستانی منطقه ارسنجان بوده که از یک فاصله دور قابل مشاهده است. آکیرا سووکی، سرپرست ژاپنی تیم کاوش غار سیده خاتون میگوید: نزدیک به 10 هزار ابزار سنگی با کاربری شکار در این منطقه کشف شده که با توجه به آن ها، قدمت این غار به 60 تا 70 هزار سال قبل بر میگردد. در این غار ابزارهای شکار از جنس سنگ، استخوانهایی متعلق به حیواناتی چون اسب و سازه ای در کف غار که محل ذخیره آب بوده، کشف شده است.

شقایق هورشید، سرپرست ایرانی تیم کاوش غار تاریخی سیده خاتون ارسنجان هم با اشاره به اینکه در سه فصل کاوش اخیر بعلاوه بقایایی از ابزار شکار و استخوانهای حیواناتی که شکار شدند، کشف شده میگوید: بطور حتم انسانهایی از دوره پارینه سنگی که دوره ای پیش از باستان است، در این محل سکونت داشتند. غار سیده خاتون در تاریخ 20/6/1385 و به شماره 16038 در لیست میراث ملی ایران به ثبت رسیده و براساس قوانین مجازات اسلامی، تصرف یا تخریب آن پیگرد و مجارات قانونی دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 3 مرداد 1401 بروزرسانی: 3 مرداد 1401 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 2088

به "غار سیده خاتون یکی از جاذبه های طبیعی استان فارس است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار سیده خاتون یکی از جاذبه های طبیعی استان فارس است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید