آموزش تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در شهر سه قلعه خراسان جنوبی

به گزارش مرجع مقالات، وجود منابع غنی سنگ های خام قیمتی و نیمه قیمتی در شهر سه قلعه سرایان موجب استقبال قابل توجه مردم این منطقه از رشته آموزش تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی شده است.

آموزش تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در شهر سه قلعه خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، محمد عرب مسئول نمایندگی میراث فرهنگی سرایان امروز شنبه 20 مرداد با بیان این مطلب گفت: یکی از صنایع دستی تزیینی و کاربردی ایران تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی نام دارد. سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی به سنگهایی از قبیل زمرد، آماتیس، عقیق، فیروزه، یشم و... اطلاق می گردد.

او اضافه نمود: این سنگها که در ایران به وفور یافت می گردد پس از تراش و نشاندن آن در رکابی از طلا یا نقره دارای ارزش اضافه نموده زیادی خواهند بود. تراش آن ها با یک دستگاه تراش برقی انجام می گیرد.

عرب اضافه نمود: وجود منابع غنی سنگ های خام قیمتی و نیمه قیمتی در شهر سه قلعه سرایان موجب استقبال قابل توجه مردم این منطقه از این رشته شده است و سنگ شجر سه قلعه بسیار متنوع و باکیفیت و یکی از پتانسیل های بالقوه منطقه است.

او ادامه داد: عقیق دندریت یا عقیق شجر در دسته سنگ های خانواده عقیق قرار می گیرد. این سنگ نام خود را از واژه ای یونانی، به معنی درخت گرفته است.این سنگ معمولا به رنگ سفید و یا خاکستری دیده می گردد.پدیده ای شیبه به درخت و یا سرخس به دلیل وجود آهن و منگنز در این سنگ به چشم خورده که به آن دندریت می گویند. یکی از نادرترین نمونه های این گوهر، به رنگ سبز بوده و پدیده شجر آن سفید رنگ می باشد.در گذشته عقیق شجر، در تمامی ارکان های زندگی، از تجارت گرفته تا کشاورزی نقش معین نماینده ای داشته است.

عرب گفت: دوره آموزشی تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی با شرکت 12 هنرجوی علاقمند در شهر سه قلعه از اول مرداد ماه جاری در این شهر سه قلعه برپا شده است.

او تاکید نمود: به کلیه آموزش دیدگانی که نمره قبولی را کسب نمایند گواهی آموزشی اعطا خواهد شد و متقاضیان احداث کارگاه می توانند از مزایایی همچون صدور پروانه، تسهیلات کم بهره، معافیت های مالیاتی و ...بهره مند شوند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 27 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 234

به "آموزش تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در شهر سه قلعه خراسان جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در شهر سه قلعه خراسان جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید