انجام چند کار همزمان؛ درست یا غلط؟

به گزارش مرجع مقالات، آیا شما هم از جمله افرادی هستید که چند کار را همزمان با هم انجام می دهید؟ برخی تحقیقات نشان داده اند که انجام چند کار همزمان در مقایسه با تمرکز روی یک کار، بهره وری کمتری در پی خواهد داشت. در حقیقت می توان گفت که چند وظیفه گی نوعی باور غلط در میان عوام است. در این مقاله با مفهوم چند وظیفه گی، انجام چند کار همزمان در محل کار و نحوه توقف چند وظیفه گی آشنا خواهیم شد.

انجام چند کار همزمان؛ درست یا غلط؟

انواع چند وظیفه گی

بیشتر ما می توانیم کارهای ساده ای مانند راه رفتن، جویدن آدامس یا صحبت کردن را همزمان انجام دهیم. اما چنین کاری را نمی توان با کارهای سخت و پیچیده انجام داد. به بیان ساده، مغز ما قدرت انجام چند وظیفه گی را ندارد.

چند وظیفه گی به معنای انجام دو کار مشکل در یک زمان نیست. در واقع، سه نوع چند وظیفه گی به ویژه در محل کار وجود دارد که باید از آنها آگاه باشیم:

  1. چند وظیفه گی (تلاش برای انجام دو یا چند کار به طور همزمان)
  2. تغییر وضع ارزش ها (تغییر شرایط بین کارها)
  3. باقی مانده توجه و تمرکز (انجام چند کار پی در پی)

هر کدام از این موارد تأثیراتی جدی بر توانایی ما در انجام کارها می گذارند. در ادامه هر کدام را جداگانه توضیح خواهیم داد.

1. چند وظیفه گی

بسکمک از مطالعات نشان داده اند که انجام چند کار همزمان می تواند عواقب سویی بر سلامت ذهنی و جسمی ما داشته باشد. به علاوه چند وظیفه گی باعث بروز موارد زیر نیز خواهد شد:

  • تاثیر منفی بر روی حافظه کوتاه مدت
  • افزایش اضطراب
  • جلوگیری از بروز تفکر خلاق
  • عدم افزایش بهره وری
  • افزایش خطا و اشتباه

2. تغییر وضع ارزش ها؛ در این حالت چه اتفاقی می افتد؟

مغز ما نمی تواند دو کار را هم زمان انجام دهد. در عوض، آنچه که ما به عنوان چند وظیفه گی از آن یاد می کنیم، در واقع حرکت پس و پیش میان کارها با سرعت بالاست. تمام این پس و پیش رفتن ها می تواند باعث بروز عوارضی مانند کاهش بهره وری و افزایش استرس و اضطراب در محیط کار شود.

3. باقی مانده توجه و تمرکز

چطور چند وظیفه گی بر روی ما تاثیر می گذارد حتی زمانی که به کار دیگری روی آورده ایم؟ در جواب به این سوال باید گفت زمانی که یک کار را تمام کرده و به سرعت سراغ کار دیگری می رویم، زمان می برد تا توجه ما دوباره جلب و متمرکز شود و بخشی از ایده ها و اندیشه ها حتی پس از اتمام کار نیز در ذهن ما باقی می مانند. از این رو این حالت هم به نوعی چند وظیفه گی محسوب می شود.

انجام چند کار همزمان

بیشتر بدانید: تست استرس شغلی ؛ آیا شما به استرس شغلی مبتلا هستید؟

انجام چند کار همزمان در محل کار

چند وظیفه گی می تواند بر روی تمام جنبه های زندگی ما تاثیر گذارد. اما عواقب آن در محل کار نمایان تر است. ایمیل زدن یا پیام در پیام رسان ها یکی از رایج ترین نمونه های چند وظیفه گی در محیط کار است. بر اساس یک تحقیق انجام شده در محل کار، افراد هر 3 الی 6 دقیقه، ایمیل های خود را چک می کنند. مشکل این است که این رفتار کاملا طبیعی در نظر گرفته می شود.

قدرت تک کاره گی و افزایش بهره وری در محیط کار

اگر می خواهید بهره وری و کیفیت کار خود را در محل کار بالا ببرید، باید بر روی انجام یک کار در یک زمان تمرکز کنید. تک کاره گی می تواند باعث کاهش استرس، بازسازی تمرکز و افزایش خلاقیت در محل کار شود.

بیشتر بخوانید: استرس شغلی و مؤثرترین روش های مقابله با آن

چطور انجام چند کار همزمان را متوقف کنیم؟

توقف چند وظیفه گی در دنیای مدرن امروز کار آسانی نیست. این کلیشه در محیط کار وجود دارد که انجام چند کار به طور همزمان می تواند باعث افزایش بهره وری شود، در حالی که می دانیم این طور نیست. در ادامه به روش هایی برای حفظ تمرکز و کاهش چند وظیفه گی در محل کار اشاره خواهیم کرد.

5 روش برای کاهش میزان چند وظیفه گی

ساده ترین راه برای کاهش چند وظیفه گی این است که زمان و محیط کاری خود را بر روی تک کاره گی متمرکز کنید. این کار به معنای از بین بردن تمام عوامل و محرک هایی است که در حین کار باعث عدم تمرکز شما می شوند. بدین منظور به 5 تکنیک زیر توجه کنید:

1. ایجاد یک برنامه روزانه با زمان اختصاص داده شده برای تمرکز بر روی کار

برنامه روزانه نوعی راهنما برای کل روز شماست. این برنامه به شما خواهد گفت که اهداف تان چیست و شما را در برابر آنها مسئول نگه می دارد. این اولین خط دفاعی شما در برابر چند وظیفه گی است.

در ابتدای روز، زمان غیر قابل تغییری را برای شروع کار مورد نظر خود تعیین کنید. این زمان می تواند از 15 دقیقه تا 90 دقیقه باشد. هدف این است که بدون بروز عوامل بازدارنده، توانایی تمرکز خود بر روی یک کار را بازسازی کنید.

2. کاهش چک کردن ایمیل یا پیام رسان و انجام کار به صورت متناوب

در طول روز، یکی از بزرگ ترین عوامل بروز چند وظیفه گی، چک کردن ایمیل ها یا پیام رسان های شماست. زمان انتقال اطلاعات می تواند وقت و انرژی ما را از بین ببرد. از آنجایی که این کار باعث ایجاد حس سازندگی و نوآوری می شود، ما آن را چند وظیفه گی قلمداد نمی کنیم؛ در صورتی که این طور نیست.

بنابراین زمان وقت گذاشتن بر روی پیام های خود را کاهش داده و کار با آنها را به صورت متناوب انجام دهید، نه هر 3 دقیقه یک بار!

3. در زمان تمرکز بر روی کار، وب سایت های مزاحم را بلاک کنید

عوامل بازدارنده خارجی مانند اعلان ها و اطلاعیه ها، می توانند باعث ایجاد چند وظیفه گی شوند. به علاوه خستگی فکری و روحی نیز به همان اندازه خطرناک است. زمانی که احساس خستگی یا اضطراب می کنیم، احتمال تعلل کردن و طفره رفتن از کار افزایش می یابد. بنابراین ممکن است با خود بگویید بذار این وب سایت را سریع یه نگاه کنم از این رو برای محافظت از خود، در حین انجام کارها، از برنامه های مسدود کننده ای مانند FocusTime استفاده کنید.

4. تناوب میان زمان تمرکز و زمان استراحت

اجتناب از چند وظیفه گی به معنای اجتناب از زمان استراحت نیست. در واقع، برای حفظ سطح انرژی خود و تمرکز بر روی تک کاره گی نیاز به تجدید قوا و تمرکز مجدد دارید.

تعیین زمان استراحت بستگی به خود شما دارد، اما برخی از روش ها عبارتند از:

  • تکنیک پومودورو: 25 دقیقه کار، سپس 5 دقیقه استراحت
  • قانون 17/52: 52 دقیقه کار، 17 دقیقه استراحت

5. محیط کاری خود را برای تمرکز بهینه کنید

عوامل بازدارنده مانند وب سایت های مزاحم، تنها دلیل ایجاد چند وظیفه گی نیستند. محیط کار شما نیز می تواند سبب بروز عدم تمرکز شود. به عنوان مثال برای بهینه کردن محیط کار خود می توانید تلفن و موبایل خود را در اتاق دیگری بگذارید.

در خاتمه باید گفت که انجام این مراحل تضمینی برای عدم انجام چند وظیفه گی نیست. اما می توانند به بازسازی تمرکز شما کمک کنند.

حتما بخوانید: 17 روش کاربردی برای هدف گذاری در زندگی

آیا برخی از افراد در انجام چند کار همزمان بهتر از دیگران هستند؟

پاسخ به این سوال منفی است. هم مردان و هم زنان در انجام چند کار همزمان به طور برابر بد هستند!

کلام آخر

چند وظیفه گی به شرایطی گفته می شود که فرد به طور همزمان در حال انجام چند وظیفه است. برخلاف تصور ما، مغز برای انجام چند کار همزمان طراحی نشده است. در واقع می توان گفت با انجام چند کار همزمان، داریم به صورت مکرر و با سرعت زیاد، توجه خود را بین موضوعات مختلف جا به جا می کنیم. برخی تحقیقات نشان داده اند که چند وظیفه گی حتی می تواند منجر به کاهش ضریب هوشی (IQ) و هوش هیجانی (EQ) شود.

آیا شما هم در محیط کار با موضوع چند وظیفه گی روبرو هستید؟ شما از چه راهکارهایی برای کاهش و توقف آن استفاده می کنید تا بتوانید تمرکز خود را بالا ببرید؟ لطفا تجربیات و دیدگاه های خود را با ما و دیگر مخاطبان انگیزه در میان بگذارید. همچنین پیشنهاد می کنیم راهکارهای افزایش قدرت ذهن را نیز مطالعه کنید تا در محیط کار و دیگر شرایط زندگی بتوانید بهره وری خود را افزایش دهید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 5 آبان 1399 بروزرسانی: 5 آبان 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1194

به "انجام چند کار همزمان؛ درست یا غلط؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "انجام چند کار همزمان؛ درست یا غلط؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انجام چند کار همزمان؛ درست یا غلط؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید