30 خواص و مضرات دمنوش بابونه

به گزارش مرجع مقالات، چای بابونه یا دمنوش بابونه یک دمنوش شفابخش مملو از ترکیبات مفید و آنتی اکسیدان های متنوع است که خواص زیادی برای سلامت دارد. چای بابونه با استفاده از گلبرگ های خشک شده این گیاه تهیه می گردد و مصرف آن تأثیرات مثبتی بر جلوگیری از سرطان، کنترل دیابت و بعلاوه برطرف استرس و اضطراب دارد. در این مقاله از در می توانید با خواص دمنوش بابونه و بعلاوه طرز تهیه این دمنوش آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص فواید چای بابونه پاسخ خواهیم داد.

30 خواص و مضرات دمنوش بابونه

خواص دمنوش بابونه

بابونه یک گیاه گلدار با شکوفه های سفید و مرواریدی شکل است که به علت فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان های بی نظیری که در آن وجود دارد، برای سلامت جسم و روان بسیار مفید است. برای بهره بردن از در ادامه می توانید با خواص چای بابونه یا همان دمنوش بابونه آشنا شوید.

1- خواص دمنوش بابونه برای قاعدگی

اولین و مهم ترین خواص دمنوش بابونه برای خانم ها و برطرف کردن گرفتگی شکم و عضلات در این دوران است. مطالعات نشان می دهد که مصرف چای بابونه به مدت یک ماه می تواند درد و گرفتگی قاعدگی را به طرز شگفت انگیزی کاهش دهد.

طبق این مطالعه افرادی که در یک دوره معین از چای بابونه استفاده کردند، اضطراب، استرس و عوارض عاطفی کمتری را در زمان قاعدگی تجربه کردند و قاعدگی راحت تری را پشت سر گذاشتند.

2- بهبود کیفیت خواب

همه ما برای این که در طول روز احساس خوبی را تجربه کنیم و پرانرژی باشیم به روزانه بین 7 تا 9 ساعت خواب شبانه احتیاج داریم. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که نمی توانید شب ها به راحتی بخوابید، بهتر است از چای بابونه بهره ببرید.

بابونه حاوی ترکیبی فعال به نام آپیژنین است که مستقیما روی گیرنده های مغز تأثیر می گذارد. نوشیدن چای بابونه موجب می گردد تا خواب راحت تری را تجربه کنید و نصفه شب از خواب بیدار نشوید.

3- بهبود هضم و گوارش با چای بابونه

از دیگر خواص چای بابونه می توان به بهبود هضم اشاره نمود. چای بابونه حاوی ترکیبات فعالی است که موجب بهبود هضم و کاهش اسپاسم معده و روده می گردد. اگر از ناراحتی های معده و مسائل هضم رنج می برید، می توانید از اندازهی چای بابونه بهره ببرید.

مصرف چای بابونه به کاهش ، و یاری می نماید.

4- تنظیم قند خون

چای بابونه به تنظیم اختلالات مزمن و متابولیکی یاری می نماید و نقش مؤثری بر کنترل قند خون و حفظ سطح طبیعی گلوکز دارد. مطالعات بالینی نشان می دهد که مصرف چای بابونه می تواند از افزایش سطح گلوکز خون جلوگیری کند و جلوی زیاد شدن قند خون را بگیرد.

هر چند هنوز شواهد معتبری در خصوص فواید دمنوش بابونه برای وجود ندارد، اما به هر حال مصرف این چای برای مدیریت سطح گلوکز در بیماران دیابتی بسیار مؤثر است.

5- پیشگیری از سرطان

چای بابونه حاوی اندازه زیادی آنتی اکسیدان است و مصرف آن می تواند از بروز، سرطان معده، رحم،، پوست و سایر سرطان ها جلوگیری کند. آنتی اکسیدان های فعال موجود در چای بابونه نقش مؤثری بر پیشگیری و نابودی سلول های سرطانی دارند.

مطالعه ای که روی 113 بیماری مبتلا به سرطان تیروئید، 286 بیمار مبتلا به و 138 فرد سالم انجام شد، نشان که مصرف چای بابونه به مدت 2 تا 6 هفته می تواند خطر ابتلا به سرطان تیروئید را تا حد زیادی کاهش دهد.

6- کاهش استرس و اضطراب

چای بابونه یکی از برترین دمنوش ها برای مدیریت استرس و اضطراب است و به علت آنتی اکسیدان های قوی که در آن وجود دارد، می تواند علائم استرس و اضطراب خفیف تا میانه را در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر نیز کاهش دهد.

نوشیدن یک فنجان چای بابونه می تواند احساس آرامش بیشتری به شما ببخشد و استرس را از شما دور کند. خواص دمنوش بابونه و گل محمدی نیز برای برطرف استرس بیشتر از خواص چای بابونه است، بنابراین می توانید از و بابونه به صورت ترکیبی با هم برای برطرف استرس بهره ببرید.

7- جلوگیری از پوکی استخوان

یک بیماری مزمن و پیش رونده است که موجب شنماینده و ضعیف شدن استخوان ها می گردد. یکی از مهم ترین دلایل پوکی استخوان در خانم های یائسه کاهش اندازه استروژن در بدن است. مصرف چای بابونه می تواند به فراوری بیشتر استروژن در بدن یاری کند و درد، ناراحتی و فرسایش استخوان ها را تا حد زیادی کاهش دهد.

8- بهبود سلامت قلب

چای بابونه سرشار از فلاونوئیدها است و آنتی اکسیدان های قوی دارد. مصرف چای بابونه می تواند به حفظ سلامت قلب یاری کند و موجب تنظیم فشار خون و کنترل سطح کلسترول در بیماران قلبی گردد. بعضی مطالعات نشان می دهد افرادی که از چای بابونه استفاده می نمایند، سطح کلسترول بد پایین تری دارند و خطر آترواسکلروز در آن ها کمتر است.

9- خواص بابونه برای سرماخوردگی

از دیگر خواص چای بابونه می توان به و اشاره نمود. شواهد نشان می دهد که مصرف چای بابونه می تواند از ابتلا به عفونت در بدن جلوگیری کند و نقش مؤثری بر درمان علائم سرماخوردگی مثل تب و سرفه دارد. یک فنجان چای بابونه می تواند درد را کاهش دهد و به تقویت سیستم ایمنی بدن و برطرف علائم سرماخوردگی یاری کند.

جالب است بدانید که چای بابونه دارای خواص ضد باکتریایی است. نوشیدن این چای موجب افزایش اندازهی هیپورات و گلیسین در ادرار می گردد و باکتری های مضر را از بدن دفع می نماید.

10- کاهش التهاب در بدن

التهاب موجب ایجاد عفونت، بیماری و عوارض فیزیولوژیکی در بدن می گردد. تحقیقات نشان می دهد که مصرف چای بابونه می تواند التهاب را در بدن کاهش دهد و تسکین التهاب، و تب یاری کند.

هر چند هنوز شواهد علمی معینی مبنی بر تأثیرات چای بابونه بر درمان آرتریت، دردهای گوارشی و بواسیر وجود ندارد، اما به هر حال مطالعات نشان می دهد که مصرف چای بابونه تا حد زیادی روی کاهش التهاب مؤثر است.

11- خواص دمنوش بابونه برای لاغری

داشتن سبک زندگی سالم و مصرف غذاهای کم کالری و مفید موجب کاهش وزن و جلوگیری از اضافه وزن می گردد. نوشیدن چای بابونه بدن را هیدراته می نماید و برای بهبود هضم و متعادل سازی رژیم غذایی مفید است.

چای بابونه هیچ کالری ندارد و یک نوشیدنی سالم و مفید برای سلامتی است. نوشیدن یک فنجان چای بابونه در کنار مصرف غذاهای سالم و فعالیت بدنی می تواند در کاهش وزن مؤثر باشد.

12- فواید دمنوش بابونه برای برطرف مسائل پوستی

چای بابونه فواید زیادی برای پوست دارد و می تواند از بروز اگزما و مسائل پوستی جلوگیری کند. این چای ضدباکتری و ضد التهاب است و از بروز و التهابات پوستی پیشگیری می نماید. نوشیدن یک فنجان چای بابونه می تواند قرمزی و مسائل پوستی را درمان کند و در سلامت پوست بسیار مؤثر است.

13- تقویت سیستم ایمنی بدن

نوشیدن یک فنجان چای بابونه می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری کند و ریسک ابتلا به بیماری های عفونی و ویروسی را کاهش دهد. مطالعات نشان می دهد که مصرف چای بابونه خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارد و به علت داشتن پلی فنول های مختلف نقش مؤثری بر بهبود سیستم دفاعی بدن دارد.

14- جلوگیری از پیری سلول ها

بابونه حاوی پلی فنول ها و مواد شیمیایی است که در بدن به صورت آنتی اکسیدان عمل می نمایند. مصرف چای بابونه از آسیب رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری می نماید و نقش مؤثری بر جلوگیری از پیری زودرس و محافظت از سلول های بدن دارد.

نوشیدن چای بابونه سرعت بازسازی سلول ها را افزایش می دهد و در جلوگیری از چین و چروک و جای زخم بسیار مؤثر است.

15- کاهش سیاهی زیر چشم

خواص دمنوش بابونه به صورت موضعی به یاری می نماید. اگر پوست اطراف دور چشم هایتان تیره شده، می توانید چای کیسه ای بابونه را کمی در آب بخیسانید و سپس در یخچال قرار دهید تا خنک گردد. حال این چای را روی چشم های خود بگذارید تا سیاهی دور چشم هایتان برطرف گردد.

بیشتر بخوانید: برترین ماسک ها برای درمان سیاهی و گودی زیر چشم

اندازه مصرف مجاز چای بابونه

چای بابونه یک نوشیدنی مفید و مغذی برای سلامت است، اما هیچگاه نباید به اندازه زیاد از آن بهره ببرید. مصرف چای بابونه نباید از روزانه 1 تا 2 فنجان بیشتر باشد. در صورتی که از کپسول بابونه استفاده می کنید، باید روزانه از حدود 900 تا 1200 میلی گرم پودر بابونه استفاده گردد.

عوارض جانبی دمنوش بابونه

چای بابونه فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما مصرف این نوشیدنی برای همه مناسب نیست و در صورت زیاده روی می تواند برای بدن مضر باشد. به خاطر داشته باشید که مصرف چای بابونه برای افرادی که از داروی معینی استفاده می نمایند، مناسب نیست.

افرادی که قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرند، بهتر است از مصرف دمنوش بابونه اجتناب نمایند. در ادامه به بعضی از عوارض جانبی دمنوش بابونه اشاره شده است.

  • استفراغ و حالت تهوع
  • تحریک پوستی
  • واکنش های آلرژیک
  • تنگی قفسه سینه
  • خس خس سینه
  • بثورات پوستی
  • خارش
  • مسائل گوارشی

طرز تهیه چای بابونه

مواد لازم برای تهیه چای بابونه

  • گل بابونه خشک: 1 قاشق چای خوری
  • آب: به اندازه لازم
  • عسل: 1 قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه چای بابونه

درست کردن چای بابونه در خانه بسیار ساده است. برای تهیه چای بابونه شما تنها به اندازهی بابونه خشک و کمی آب جوش احتیاج دارید. برای این کار باید یک قاشق بابونه خشک را در قوری بریزید و آن را روی حرارت غیرمستقیم کتری قرار دهید.

حدود 3 تا 5 دقیقه صبر کنید و سپس چای را در فنجان بریزید. در صورت تمایل می توانید چای بابونه را یک قاشق یا اندازهی شیرین کنید و از طعم لذیذ این دمنوش لذت ببرید.

سوالات متداول

آیا مصرف چای بابونه موجب خواب آلودگی می گردد؟

چای بابونه دارای اثرات آرام بخشی خفیفی است که در بعضی افراد سبب خواب آلودگی می گردد. این دمنوش برای درمان بی خوابی نیز بسیار مؤثر است.

چه کسانی نباید از چای بابونه استفاده نمایند؟

خانم های باردار و شیرده، افرادی که از داروهای خاصی استفاده می نمایند و بعلاوه بچه ها زیر 12 سال نباید از چای بابونه استفاده نمایند.

خواص دمنوش بابونه برای زنان چیست؟

مصرف چای بابونه برای کاهش التهاب رحم، جلوگیری از عفونت رحم و سلامت دستگاه تناسلی خانم ها بسیار مفید است و به تسکین دردهای قاعدگی و جلوگیری از گرفتگی عضلات در زمان قاعدگی نیز یاری می نماید.

منابع: redcliffelabs، rhymbahillstea

منبع: افق کوروش
انتشار: 28 دی 1401 بروزرسانی: 28 دی 1401 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 2182

به "30 خواص و مضرات دمنوش بابونه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 خواص و مضرات دمنوش بابونه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید