خبرنگاران روس ها قید سفر به گرجستان را می زنند

به گزارش مرجع مقالات، مسکو - خبرنگاران - سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای با توجه به ناآرامی ها در گرجستان و افزایش احساسات ضد روسی در این کشور، از مردم روسیه خواست فعلا قید سفر توریستی به این کشور را بزنند.

خبرنگاران روس ها قید سفر به گرجستان را می زنند

ماریا زاخارووا امروز شنبه با اشاره به اتهام سالومه زورابیشویلی رئیس جمهوری گرجستان به روسیه مبنی بر اینکه مسکو باعث بی ثباتی در این کشور است، در فیس بوک خود نوشت: بر اثر اقدامات طرف گرجستانی و متهم کردن روسیه به اشغالگری، این کشور گردشگران خود را از گرجستان فرا می خواند.

زاخارووا خطاب به رئیس جمهوری گرجستان نیز اضافه کرد: تنها چیزی که شما در این شرایط سخت برای کشورتان می توانستید بکنید با استفاده از اختیارات رئیس جمهور این بود که امنیت گردشگران روس را در شهرهای گرجستان تضمین کنید.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اضافه کرد: اما شما ادعاهای کهنه شده در خصوص اشغالگران را دوباره مطرح کردید.

وی ادامه داد: در نتیجه وضعیتی پیش آمده است که به شهروندان روسی توصیه شده که از سفر به گرجستان خودداری نمایند و پروازهای روسیه به این کشور برای انتقال شهروندان روس نیز متوقف می گردد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: اما بدتر از همه اینکه می بینیم سال 2019 در قلب گرجستان، افرادی حاضرند یکدیگر را به قصد کشتن بزنند و فقط به این دلیل که احساسات و هیجانات خود را نمی توانند مهار نمایند و به قوانین تمکین نمایند.

آلکسی پوشکوف رئیس کمیسیون سیاست گذاری اطلاعاتی شورای فدراسیون روسیه نیز امروز در مطلبی در شبکه اجتماعی توئیتر به انتقاد از مقام های گرجستانی در رابطه با توقف سفر گردشگران روسی به این کشور پاسخ داد و اعلام کرد و اضافه کرد آنها باید از عوامل برپانماینده ناآرامی ها ناراضی باشند.

وی ادامه داد: آنها (مقام های گرجستانی) ایرادهای خود را باید به هموطنان خود بگیرند که وارد مجلس شده و ناآرامی برپا کردند و از رئیس جمهور خود ناراضی باشند که قادر به هیچ کار سودمندی جز سیاه نمایی علیه روسیه نیست.

امروز درپی بروز دو روز ناآرامی ها در تفلیس پایتخت گرجستان و توهین به روسیه در این اعتراضات، رئیس جمهوری روسیه دستور توقف پروازهای مسافربری از این کشور به گرجستان را صادر کرد.

بر اساس دستور ولادیمیر پوتین، شرکت های هوایی روسی از روز هشتم ماه جولای آینده (17 تیر ماه) از انتقال مسافران از روسیه به گرجستان منع خواهند شد.

یادآور می گردد که نا آرامی ها در گرجستان از روز پنجشنبه و بعد از آن شروع شد که سرگئی گاوریلوف از نمایندگان دومای روسیه که ریاست یک مجمع مجلسی به نام مجمع مجلسی کلیسای ارتدوکس را برعهده دارد در مجلس گرجستان سخنرانی کرد.

سخنرانی گاوریلوف به زبان روسی و اینکه در کرسی رئیس مجلس نشسته بود با اعتراض مخالفان دولت این کشور روبرو شد و جمعی از فعالان سیاسی معترض، سخنرانی وی را برهم زده و گاوریلوف مجبور به ترک مجلس شد.

مخالفان دولت گرجستان در مقابل مجلس این کشور اجتماع نموده و با نیروهای پلیس درگیر شدند که بر اثر آن دهها نفر مجروح شدند که در بین مصدومین چند شهروند روس ازجمله خبرنگاران نیز قرار داشتند.

بر اساس گزارش شبکه رن تی وی، میخائیل ساآکاشویلی رئیس جمهوری پیشین گرجستان تحریک نماینده اعتراضات تفلیس بود و وی که در کییف پایتخت اوکراین بسر می برد از هواداران خود خواسته بود که علیه دولت گرجستان تظاهرات نمایند.

این نا آرامی ها که با شعارهای ضدروسی از جمله روسیه اشغالگر جایی در گرجستان ندارد همراه بود منجر به استعفای رئیس مجلس گرجستان شد.

سالومه زورابیشویلی رئیس جمهوری گرجستان نیز که در خارج از کشورش بسر می برد روسیه را به دست داشتن در ناآرامی ها متهم کرد.

بنظر می رسد که دور جدید تنش ها بین روسیه و گرجستان پس از چند سال روند ترمیم روابط بار دیگر ازسرگرفته شده است.

پس از اینکه روسیه در سال 2008 و پس از مناقشه اوستیای جنوبی که با ورود نیروهای گرجستان به این منطقه خودخوانده شروع شد استقلال اوستیای جنوبی و آبخازیا را به رسمیت شناخت، تفلیس روابط دیپلماتیک با مسکو را قطع کرد و این کشور را اشغالگر خواند.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 مرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 192

به "خبرنگاران روس ها قید سفر به گرجستان را می زنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران روس ها قید سفر به گرجستان را می زنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید