لایت روم در برابر ادوبی بریج؛ کدام یک در سال 2021 بهتر است؟

به گزارش مرجع مقالات، اگر تا به حال از Adobe Bridge یا Lightroom استفاده نکرده باشید، انتخاب بین آن ها کار دشواری خواهد بود. اینجاست که این مقاله به کمک شما خواهد آمد. در این مقاله سعی داریم به مقایسه Adobe Bridge و Lightroom بپردازیم و جوانب مثبت و منفی هر کدام از آن ها را بررسی کنیم. سپس آن ها را با سه ویژگی کلیدی مقایسه می کنیم تا در نهایت به تصمیم گیری شما کمک کنیم.

لایت روم در برابر ادوبی بریج؛ کدام یک در سال 2021 بهتر است؟

بنابراین، فرقی نمی کند که یک فرد مبتدی هستید و به فکر انتخاب اولین ابزار ویرایش و سازماندهی عکس خود هستید یا اینکه عکاس باتجربه ای هستید که سعی در انتخاب بهترین و کارآمدترین نرم افزار برای احتیاجهای خود را دارد، این مقاله برای شما مفید خواهد بود!

بررسی اجمالی نرم افزار Adobe Bridge

ادوبی را می توان یک نرم افزار مدیریت عکس دانست که فایل های درایوهای شما را نمایش می دهد. بیشتر عکاس ها با نرم افزارهای فتوشاپ یا لایت روم تا حدی آشنایی دارند، ولی ادوبی بریج چطور؟ کار Adobe Bridge چیست و چه کمکی به ما می کند؟ بیایید با این بخش غالبا نادیده گرفته شده از سری نرم افزارهای ادوبی شروع کنیم.

ادوبی بریج یک نرم افزار مدیریت خلاق دارایی است که به شما امکان می دهد چندین دارایی (همان فایل ) را به سرعت و به راحتی مدیریت، ویرایش یا منتشر کنید. در نظر داشته باشید که به جای تصویر، از عبارت دارایی خلاق استفاده می کنیم. چرا که نرم افزار بریج قابلیت پردازش هر نوع فایل عکس، صوت، ویدیو یا حتی فایل های طراحی شده را نرم افزارهای Illustrator و Indesign را دارد. از این نرم افزار حتی می توان برای نمایش و سازماندهی متادیتا (Meta Data) فایل های دیگری مانند PDF یا DOCX هم استفاده کرد.

به عبارت دیگر، ادوبی بریج را می توان یک نرم افزار مدیریت فایل دانست که محتوای فولدرهای شما را نشان می دهد و به شما کمک می کند تا فایل های دلخواه را پیدا کرده، نمایش دهید، آن ها را سازماندهی یا ویرایش کنید.

نقاط قوت نرم افزار Adobe Bridge

  • روشی بسیار عالی و کارآمد برای مدیریت فایل
  • این تغییرات فقط در نرم افزار انجام می شوند و ساختار اصلی فایل های کامپیوتر شما تغییری نمی کند.
  • یکی از مزایای ادوبی بریج در واقع از مقایسه Adobe Bridge و Lightroom به دست می آید؛ برخلاف لایت روم، شما امکان مشاهده متادیتا ها را خواهید داشت.
  • بدون احتیاج به درون ریزی فایل ها (فایل ها طبعا روی درایو شما هستند)
  • ویژگی های برون ریزی متادیتا فایل ها

نقاط ضعف نرم افزار Adobe Bridge

  • یک بسته و راه حل جامع نیست.
  • خود نرم افزار ابزارهایی برای ویرایش ندارد
  • شاید کارایی کافی برای بعضی عکاس ها را نداشته باشد.

بررسی اجمالی نرم افزار Adobe Lightroom

ادوبی لایت روم نرم افزاری برای مدیریت تصاویر و دست کاری آن ها است. برای بیش از یک دهه است که این نرم افزار جزو محبوب ترین گزینه های موجود بازار در زمینه مدیریت و ویرایش تصاویر است.

قبل از انتشار نرم افزار Adobe Lightroom، فوتوشاپ به عنوان استانداردترین ویرایشگر عکس در صنعت عکاسی بود. ولی بعد از رونمایی از لایت روم، عکاس ها متوجه شدند که نرم افزار نو امکان ویرایش سریع تر و کارامدتر را فراهم می کند.

لایت روم دو ویژگی خلاقانه و بدیع دارد که باعث تمایز آن با فتوشاپ می شود. اول، اینکه یک برنامه ویرایش تصویر غیرمخرب است. یعنی تغییرات تصویر ذخیره می شوند، اما به راحتی و در هر زمانی، حتی پس از بسته شدن و بازگشایی فایل ها و نرم افزار، می توانید به عقب برگردید. دوم، ادوبی لایت روم مجهز به یک سیستم پیچیده برای فهرست بندی تصاویر است. با استفاده از نرم افزار لایت روم شما به راحتی می توانید متادیتاها را مشخص کنید، مجموعه ها و دسته بندی هایی را ایجاد کنید، بعضی تصاویر را نشانه گذاری کنید، به آن ها امتیاز بدهید و خیلی کارهای دیگر انجام دهید.

با افزایش تقاضا برای امکان ویرایش تصاویر در چندین دستگاه و ذخیره شدن تصاویر در فضای ابری، نرم افزار نوی با نام Adobe Lightroom CC وارد صحنه شد. این نرم افزار رابط کاربری ساده تر و یک مزیت بسیار بزرگ داشت؛ امکان همگام سازی عکس های دست کاری شده بین رایانه ها، تبلت ها یا گوشی های هوشمند مختلف.

نسخه قدیمی تر به Adobe Lightroom Classic تغییر نام داد و هنوز طرف داران بسیار زیادی دارد. در این مقاله هم منظور ما از لایت روم، نسخه Adobe Lightroom Classic است.

نقاط قوت Adobe Lightroom

  • یک راه حل جامع برای همه عکاس ها
  • گزینه های عالی برای سازماندهی فایل ها، از جمله ویرایش متادیتا و امکان نشانه گذاری فایل ها
  • امکان تغییر دسته جمعی نام فایل ها و اعمال تنظیمات روی کل عکس، مجموعه یا کاتالوگ
  • امکان وارد کردن تنظیمات از پیش انجام شده به داخل برنامه (Import Preset)

نقاط ضعف Adobe Lightroom

  • تصاویر باید وارد کاتالوگ شوند.
  • کاتالوگ های بزرگ باعث کاهش چشمگیر سرعت نرم افزار و بعضی کاربران می شود
  • یادگیری بسیار دشوارتر در مقایسه با Adobe Bridge
  • برای انجام بعضی ویرایش ها هنوز احتیاج به استفاده از فتوشاپ خواهید داشت.

مقایسه Adobe Bridge و Lightroom

حالا که با اصول کاری هر کدام از این نرم افزارها آشنا شدیم، کدام یک را باید انتخاب کنیم؟ در بخش بعدی این مقاله، نگاهی به ویژگی های اصلی هر کدام از آن ها خواهیم داشت و این دو نرم افزار را با یکدیگر مقایسه می کنیم.

مقایسه Adobe Bridge و Lightroom از حیث قابلیت مدیریت فایل

هر دو نرم افزار لایت روم و بریج امکاناتی فوق العاده برای کارهای عمومی سازماندهی فایل ها، مانند اضافه یا نمایش متادیتا، امتیازدهی به فایل ها، ساخت مجموعه یا برون ریزی تصاویر دارند. هر دو برنامه این امکان را به شما می دهند که به سرعت و با کارآمدی بالایی بتوانید مجموعه ای از تصاویر را مشاهده کنید، آن ها را با معیارهای خود دسته بندی کنید و سپس یک فیلتر یا یک مجموعه را بر اساس انتخاب های خود ایجاد کنید.

هم Lightroom و هم Bridge امکاناتی عالی برای رتبه بندی و مرتب سازی فایل های تصویری دارند. ولی وقتی نگاهی عمیق تر به این نرم افزارها داشته باشید، این موضوع مطرح می شود که دوست دارید خودتان دسته بندی و سازمان دهی را انجام دهید یا اینکه ترجیح می دهید خود نرم افزار این کار را برای شما انجام دهد؟ اگر از هرگونه کمکی استقبال می کنید، Lightroom انتخاب مناسب تری برای شما خواهد بود. ولی اگر تمایلی به کمک نرم افزار ندارید، Bridge برای شما مناسب است.

همان طور که پیش تر در مقایسه Adobe Bridge و Lightroom هم بیان شد، کار اصلی بریج مدیریت فایل هایی است که در کامپیوتر شما ذخیره هستند. ولی نمایش فایل ها در لایت روم مستلزم واردکردن دستی آن ها به داخل نرم افزار است. تا زمانی که این کار را انجام ندهید، در واقع تنها به یک صفحه خالی تماشا می کنید.

هنگام استفاده از نرم افزار لایت روم، تصاویری که از منبع انتخاب می کنید (معمولا یک کارت حافظه یا حافظه جانبی)، داخل پوشه پیش فرض دیگری کپی می شوند، لایت روم سپس یک فولدر دیگری برای هر روزی می سازد که آن تصویر را ایجاد کردید. اگرچه شما می توانید تصاویر دلخواه را از هارد کامپیوتر خودتان هم وارد لایت روم کنید، ولی این کار چندان منطقی نیست. چرا که اگر فایل ها را به مکان دیگری منتقل کنید، لایت روم نمی داند کجا هستند و بنابراین باید دوباره آن ها را وارد لایت روم کنید. در زمینه مقایسه Adobe Bridge و Lightroom، این موضوع را می توان یک نقطه ضعف لایت روم دانست.

اگر این امکانات و مسائل را دوست ندارید، Adobe Bridge انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. هنگام استفاده از این برنامه احتیاج به واردکردن هیچ فایلی نخواهید داشت، چراکه خود بریج آن ها را از هارد درایو شما شناسایی کرده و نمایش می دهد. حتی اگر هم فایلی را در کامپیوتر خود جابه جا کنید، همچنان در کاتالوگ های ادوبی بریج شما باقی خواهند ماند.

بریج همچنین چند ترفند بسیار جالب و کارآمد در آستین خود دارد! برای مثال می توان به گزینه کاربردی All Recent Files اشاره کرد که از طریق آن می توانید آخرین فایل هایی را که در نرم افزار Illustrator، InDesign و Photoshop روی آن ها در کار کرده اید، سریعا پیدا کنید.

در مجموع، هر دو برنامه برای نمایش فایل ها عالی هستند. ولی Brdige گزینه بهتری است. یک مزیت لایت روم، امکان نمایش سریع تر تصاویر است. به صورت پیش فرض، هر دو نرم افزار تصاویر را در قالب های بندانگشتی نمایش می دهند. اگر در محیط لایت روم روی این تصاویر 2 مرتبه کلیک کنید، در همین محیط نشان داده می شوند. ولی اگر در بریج دومرتبه روی آن کلیک کنید، تصاویر در نرم افزار فتوشاپ باز می شوند.

مقایسه Adobe Bridge و Lightroom از حیث قابلیت ویرایش تصاویر

در نگاه اول، مقایسه ادوبی بریج و ادوبی لایت روم از حیث ویرایش عکس کمی ناعادلانه به نظر برسد. لایت روم یک ویرایشگر عکس عالی و تخصصی است. ولی ادوبی بریج اصلا قابلیت داخلی برای ویرایش تصاویر را ندارد. اما اگر کمی تحمل کنید، به شما توضیح خواهیم داد. چرا که همه این ها به نحوه ویرایش عکس ها مربوط می شود و نه به قابلیت های هر برنامه.

Lightroom را می توان پادشاه بلامنازع ویرایش عکس دانست. ماژول Develop این برنامه شامل طیف خارق العاده ای از ابزارها، از جمله نوردهی و کنتراست (Expoure & Contrast)، هایلایت ها و سایه ها (Highlights & Shadows)، تعادل رنگ سفید (White Balance)، دمای رنگ (Temperature)، کنترل های رنگ/اشباع/درخشندگی (Hue/Saturation/Luminance)، درجه بندی رنگ (Color Grading) و اصلاح لنز (Lens Corrections) می شود. البته این ها فقط بخشی از قابلیت های لایت روم هستند. همچنین ابزارهای تخصصی برای برش، صاف کردن، کاهش قرمزی چشم، فیلترها و برس های مختلف هم در Lightroom تعبیه شده است.

با این حال، عکاس های زیادی هستند که همچنان ترجیح می دهند که از فتوشاپ به جای لایت روم استفاده کنند. اگر شما هم جزء این دسته هستید، ترکیب Bridge/Photoshop جذابیت بیشتری برای شما خواهد داشت.

این ترکیب در واقع بهترین های هر دو نرم افزار را در اختیار شما قرار می دهد؛ یعنی قابلیت مرور فایل ها در Bridge را با قدرت ویرایش Adobe Photoshop دریافت می کنید. باز کردن فایل ها برای ویرایش از طریق Bridge بسیار آسان است. با دوبار کلیک کردن روی یک فایل، آن را در یکی از نرم افزارهای دیگر Adobe باز می کنید؛ فایل های JPEG را در فتوشاپ، فایل های RAW را در Adobe Camera Raw و همچنین پروژه های مربوط به InDesign، Audition و Illustrator هم در نرم افزارهای مرتبط خودشان باز می شوند. شما حتی می توانید از Bridge برای بازکردن و مدیریت فایل های سایر نرم افزارها (مانند سری نرم افزارهای مایکروسافت) استفاده کنید.

البته امروزه بعضی پلاگین های سبک و کاربردی هم با بریج سازگار شده اند که امکان انجام بعضی ویرایش ها را بدون لود کردن کامل سایر نرم افزارهای ادوبی به شما می دهد. برای مثال، اگر قصد ویرایش یک عکس با فرمت RAW را داشته باشید، می توانید روی آن راست کلیک کرده و گزینه Open in Camera Raw را انتخاب کنید تا بدون ترک کردن کامل محیط بریج، ویرایش خود را انجام دهید.

با این حال، بعد از مقایسه Adobe Bridge و Lightroom از حیث قابلیت های ویرایش عکس، عنوان برنده را باید به لایت روم بدهیم. البته، ویژگی ویرایش غیرمخرب فایل های تصویری در این تصمیم بی تأثیر نبوده است! البته عکس ها را در محیط فتوشاپ هم می توانید به صورت غیرمخرب ویرایش کنید. ولی Lightroom به صورت کلی حدود 90 درصد ابزارهایی که عکاس ها به آن احتیاج خواهند داشت را در اختیار آن ها قرار می دهد؛ بنابراین، مقایسه Adobe Bridge و Lightroom از حیث قابلیت های ویرایشی را کاملا به سود Lightroom به اتمام می رسانیم.

مقایسه Adobe Bridge و Lightroom از حیث سهولت استفاده

کارکرد لایت روم بر اساس مجموعه ای از ماژول ها است. شما می توانید یک ماژول را با کلیک بر روی نام آن انتخاب کنید. این ماژول ها شامل کتابخانه فایل (Library)، توسعه (Develop)، نقشه (Map)، کتاب (Book)، اسلایدشو (Slideshow)، چاپ (Print) و وب (Web) می شود. ولی مطمئن باشید که بیشترین زمان استفاده شده از لایت روم در محیط ماژول های کتابخانه و توسعه خواهد بود و از بخش زیادی از قابلیت های این نرم افزار اصلاً استفاده نخواهید کرد.

از سوی دیگر، طراحی Adobe Bridge هم بسیار ساده و کاربرپسند است. اگر پیش تر از نرم افزارهای ادوبی استفاده کرده باشید، برای استفاده از بریج هیچ مسئله ای نخواهید داشت. بریج یک مرورگر فایل نسبتاً بصری است و بسکمک از ویژگی های آن به سادگی قابل درک و استفاده است. ولی بااین حال، استفاده از این نرم افزار در بعضی اوقات ممکن است گمراه کننده باشد. برای مثال، برای بسکمک از کاربران شاید تفاوت زیادی بین Metadata و Keywords وجود نداشته باشد، ولی این دو بخش در نرم افزار مستقل از یکدیگر هستند.

بنابراین، مقایسه Adobe Bridge و Lightroom از حیث سهولت استفاده چندان تفاوتی ندارد و بسته به کاربرد شما خواهد بود. اگر تنها باهدف مدیریت و سازماندهی تصاویر از آن ها استفاده می کنید، Bridge احتمالا گزینه مناسب تری است. اما اگر قصد ویرایش عکس هم داشته باشید، Lightroom انتخاب بهتری است. چراکه در صورت استفاده از بریج، به فتوشاپ هم برای ویرایش عکس احتیاج خواهید داشت.

ادوبی لایت روم یا ادوبی بریج؟ کدام یک را انتخاب کنیم؟

لایت روم و بریج شباهت های زیادی دارند. ولی از اساس با یکدیگر متفاوت هستند. انتخاب نهایی شما به 2 موضوع بستگی خواهد داشت؛ چطور فایل های خود را سازماندهی می کنید و اینکه چقدر می خواهید آن ها را ویرایش کنید.

استفاده از Bridge برای افراد زیر مناسب است

  • ترجیح می دهید بر اساس و ساختار خودتان سازمان بندی کنید
  • طرفدار استفاده از فتوشاپ هستید
  • از رسانه های متنوعی (مانند عکس، صدا، فیلم، وکتور و…) استفاده می کنید.

استفاده از Lightroom برای افراد زیر مناسب است

  • تمایل دارند نرم افزار در مدیریت و سازماندهی فایل ها به آن ها کمک کند
  • طرفدار یک راه حل جامع هستند که همه کار را خودش انجام دهد
  • بیشتر روی عکس و ویرایش تصاویر کار می کنند

در انتهای مقایسه Adobe Bridge و Lightroom این نکته را باید دوباره تکرار کنیم که هر دو نرم افزار ویژگی ها و قابلیت های بسیار مفیدی برای مدیریت، سازماندهی، ساخت مجموعه و آلبوم، مشاهده و ویرایش متادیتا، نمره دهی تصاویر و برون ریزی آن ها دارند؛ بنابراین، هرکدام را در انتها انتخاب کنید، مطمئنا ناراضی نخواهید بود.

سؤالات متداول درباره مقایسه Adobe Bridge و Lightroom

کاربرد ادوبی بریج چیست؟

ادوبی بریج را می توان یک نرم افزار مدیریت فایل دانست که با استفاده از آن به آسانی امکان مشاهده، دسته بندی، سازماندهی، ویرایش و انتشار رسانه های مختلف را خواهید داشت. ادوبی بریج برای عکاس هایی مناسب است که ترجیح می دهند فایل ها را با سلیقه خودشان دسته بندی کرده و آن ها را با استفاده از فتوشاپ ویرایش کنند.

واقعاً به ادوبی بریج احتیاج داریم؟

بیشترین کاربرد ادوبی بریج در کنار سایر محصولات مجموعه ادوبی است. ولی استفاده از آن الزامی نیست. با این حال، بسکمک از کاربران تمایل دارند که فایل های خود را با استفاده از این نرم افزار مدیریت کنند.

امکان ویرایش تصاویر در ادوبی بریج وجود دارد؟

ادوبی بریج هیچ ابزاری برای ویرایش تصاویر ندارد. برای انجام این کار احتیاج به فتوشاپ یا سایر نرم افزارهای مرتبط خانواده ادوبی خواهید داشت.

آیا از لایت روم می شود بدون کاتالوگ استفاده کرد؟

خیر. برای استفاده از لایت روم باید حداقل یک کاتالوگ ایجاد کرده و تصاویر دلخواه خود را وارد این کاتالوگ کنید تا بتوانید آن ها را در محیط لایت روم ویرایش کنید.

منبع: digital-photography-school

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 تیر 1401 بروزرسانی: 26 تیر 1401 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 2080

به "لایت روم در برابر ادوبی بریج؛ کدام یک در سال 2021 بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لایت روم در برابر ادوبی بریج؛ کدام یک در سال 2021 بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید