معرفی شماری از زیباترین مرداب ها و دریاچه های رنگی ایران

به گزارش مرجع مقالات، دریاچه های رنگی از جمله جاذبه های طبیعی خاصی بشمار می آیند که در هر نقطه از دنیا نمیتوان آنها را پیدا کرد و تنها در بعضی از نقاط وجود دارند. ایران یکی از مناطقی بوده که از این موهبت بزرگ و زیبا بهره مند است. با ما در مقاله زیباترین مرداب ها و دریاچه های رنگی ایران همراه شوید تا شما را با تعدادی از معروف ترین مرداب ها و دریاچه های رنگی ایران آشنا نماییم.

معرفی شماری از زیباترین مرداب ها و دریاچه های رنگی ایران

دریاچه ارومیه

این مورد از معروف ترین مرداب ها و دریاچه های رنگی ایران که وسعتی بیش از 2800 کیلومتر مربع دارد، در شمال غربی ایران نهاده شد. کشند سرخ و قرمز شدن قسمت هایی از آب دریاچه ارومیه، پدیده ای است که از اوایل تیر تا اواسط شهریور اتفاق می افتد و در نتیجه آن، آب این مورد از زیباترین مرداب ها و دریاچه های رنگی ایران به رنگ های قرمز یا صورتی در می آید. این پدیده به دلیل تغییرات اقلیمی و میکروارگانیسمی رخ می دهد.

بیشتر بخوانیددریاچه ارومیه | آشنایی با دریاچه ارومیه

مرداب سراوان

در پارک جنگلی سراوان از چمن و درختان گرفته تا مرداب همگی به رنگ سبز هستند. این مرداب با پوشش گیاهی متراکم و انبوهی که دارد، همانند زمردی می درخشد. در پارک جنگلی سراوان امکانات زیادی برای گردشگران فراهم شده اند، مثل پینت بال، پیست های دوچرخه سواری و قایق های پدالی.

دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو یک دریاچه فصلی بشمار می آید و وسعت آن به چیزی حدود 600 کیلومتر مربع می رسد. در آب این دریاچه، نمک های مختلف و پتاسیم به اندازه بسیار زیاد وجود دارند. یکی از پدیده هایی که موجب قرمز یا صورتی شدن آب دریاچه می شود، پدیده کشند سرخ است و به دلیل تکثیر زیاد میکروارگانیسم هایی مانند جلبک های گیاهی رخ می دهد. تغییرات اقلیمی مانند گرمایش جهانی و آب سرشار از پتاسیم و نمک های مختلف هم از جمله عواملی هستند که شرایط را برای شروع این پدیده و رشد باکتری های نمک دوست و شروعیان آماده می نمایند.

در تامین آب دریاچه چند چشمه زیرزمینی و دو رودخانه فصلی سلطان آباد و خشک رود نقش دارند. از آنجایی که در فصل پاییز و زمستان دمای هوا کم می شود، بارندگی های بیشتری اتفاق می افتند که این موضوع باعث می شود آب بیشتری به دریاچه وارد شود. به همین دلیل، رنگ آن معمولی است و به رنگ صورتی نیست. اما، در فصل های گرم سال که دمای هوا زیاد بوده، اندازه بارندگی کمتر از فصل های دیگر است و این موضوع باعث می شود آب کمتری به دریاچه مهارلو وارد شود. در صورت وجود چنین شرایطی، تراکم نمک های دریاچه به سطح بالاتری می رسد، پدیده کشند سرخ و تغییر رنگ آب اتفاق می افتد و رنگ آب به رنگ صورتی در می آید.

مرداب دیوک

مرداب دیوک مازندران که چشم انداز ای بکر و شگفت انگیز دارد، در دل جنگلی رازآلود در شهرستان کلاردشت نهاده شد. با کمی پیاده روی در جنگل و عبور از جهتهای خاکی که چندان هم هموار نیستند، شما می توانید خود را به این مرداب برسانید. جلبک ها و گیاهان بسیار زیادی بر روی سطح مرداب نهاده شده اند و آن را پوشانده اند.

تالاب لیپار

تالاب لیپار در 20 کیلومتری جاده چابهار به خلیج گواتر بوده و رنگ آب آن صورتی، قرمز، آبی و نارنجی است. با بازدید از تالاب لیپار، گردشگران می توانند به تفریحاتی نظیر شتر سواری بپردازند و از دست فروش های اطراف سوغاتی هایی را بخرند. پدیده کشند سرخ در تالاب لیپار به دلیل زیاد شدن تراکم فیتوپلانکتون ها و فراوری مثل آنها و بعلاوه تبخیر زیاد آب در تابستان اتفاق می افتد، بطوریکه از اواسط فصل زمستان تا بهار رنگ تالاب بقدری مجذوب کننده و گیرا می شود که قابل وصف نیست.

بیشتر بخوانیدتالاب لیپار چابهار؛ دیدنی شگفت انگیز در جنوب ایران

مرداب هسل

مرداب هسل در مازندران واقع شده و برای دسترسی به آن باید مدت کوتاهی را در قلب جنگل پیاده روی کنید. آب این مرداب هر دفعه به یک رنگ در می آید و این موضوع واقعا شگفت انگیز و جالب است؛ گاهی به رنگ سبز، گاهی به رنگ قرمز و حتی گاهی به رنگ های دیگر در می آید. از آنجایی که مرداب هسل در دل جنگل بوده، می تواند برترین گزینه برای آن دسته از افرادی که اهل ماجراجویی و هیجان هستند، باشد. در جهت و راه رسیدن به این مرداب، شما می توانید از تماشای درختان راش و آلو نهایت لذت را ببرید و حتی ممکن است حیواناتی نظیر سنجاب، آهو و ماهی را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانیدمرداب هسل | صورتی در زمستان و نارنجی در پاییز

گلفشان نفتلیجه

گلستان جاذبه های طبیعی زیادی را در دل خود جای داده که یکی از آنها گلفشان نفتلیجه نام دارد. این جاذبه تا شهر گمیش تپه فاصله کمی داشته و حوضچه زیبایی دارد که رنگ آب آن معمولا صورتی یا بنفش است. این موضوع ارتباطی به پدیده کشند قرمز ندارد، اما میتوان آن را به مواد معدنی و کانی های اطراف و درون این گلفشان نسبت داد. گلفشان نفتلیجه علاوه بر زیبایی خیره نماینده ای که دارد، دارای خاصیت درمانی نیز است. گلفشان نفتلیجه 8 متر ارتفاع و 500 متر قطر دارد و بواسطه گل هایی که از دهانه آتشفشان بیرون آمده اند، شکل گرفت.

دریاچه نمک در قم

بیشتر مردم آن را با نامهای حوض سلطان و دریاچه شاهی به یاد می آورند. این دریاچه از بقایای دریاچه خشک شده ساوه بوده و وسعت آن به چیزی حدود 220 کیلومتر مربع می رسد. در سال 1399 و برای نخستین بار آب این دریاچه به رنگ قرمز عایدی که عواملی مانند تکثیر شروعیان و تغییرات دمایی را میتوان در بوجود آمدن این پدیده مرتبط دانست. دریاچه نمک قم در طول پیدایش خود تغییر رنگ چندان زیادی را تجربه نکرده است.

بیشتر بخوانیددریاچه نمک حوض سلطان؛ جاذبه ای طبیعی در قممنبع: همگردی
انتشار: 1 آذر 1400 بروزرسانی: 1 آذر 1400 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1855

به "معرفی شماری از زیباترین مرداب ها و دریاچه های رنگی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی شماری از زیباترین مرداب ها و دریاچه های رنگی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید