معرفی پژو 301 و نگاهی به مشخصات این خودرو
به گزارش مرجع مقالات، پژو 301 خودرویی نیست که بتوان آن را در بازارهای جهانی به عنوان خودرویی شناخته شده یافت یا اعتباری مشابه با محصولاتی نظیر پژو 208 یا پژو 508 را برای آن متصور بود. پژو 301 در عمل یک خودروی مالی است که توسط شرکت پژو برای بازارهای نه چندان شناخته شده ای نظیر کشور ما طراحی شده است. محصولی که البته در ایران باخت.
خبرنگاران | سرویس خودرو - پژو 301 آن گونه که باید نتوانست در بازار خودروی ایران بدرخشد و در نهایت سرنوشت آن در کشور ما با شکست و ناکامی همراه شد. دلیل اصلی این اتفاق را نیز باید در اتفاقات چند ماه اخیر و بر هم خوردن تفاهم نامه موسوم به برجام جستجو کرد. پس از انعقاد تفاهم مذکور شرکت هایی نظیر پژو که با توجه به بحث تحریم به ناچار بازار خودروی ایران را ترک نموده بودند، دوباره به این بازار باز گشته و فعالیت خود را از سر دریافتد.
از جمله برنامه هایی که شرکت پژو و شرکت ایران خودرو به موجب برقراری موافقت دو جانبه قصد اجرای آن را داشتند، پروژه راه اندازی خط مونتاژ خودروی پژو 301 در ایران بود. با این حال بحث تحریم ها بار دیگر گریبان شرکت پژو را گرفت و پس از مدت کوتاهی، تاریخ برای ایران خودرو و همکار فرانسوی این شرکت تکرار شد. به عبارت بهتر بر هم خوردن تفاهم نامه موسوم به برجام موجب شد تا شرکت پژو بار دیگر تصمیم به ترک بازار خودروی ایران بگیرد. تصمیمی که پروژه ایجاد خط مونتاژ خودروی پژو 301 در کشور ما را نیز منتفی کرد.
با این حال پیش از شروع دوباره تحریم ها تعداد قابل توجهی خودروی پژو 301 وارد ایران شده بود. از همین رو هم اکنون این خودرو در بازار داخل مشاهده می گردد و چندین و چند دستگاه از آن تا کنون به فروش رسیده است. پس بد نیست نگاهی به ابعاد و زوایا خودروی پژو 301 بیاندازیم تا از این نکته باخبر شویم که مسافر ناکام شرکت پژو در ایران چه در چنته دارد و از وجود چه ویژگی های مهمی بهره می برد.
مشخصات فنی خودروی پژو 301
از آن جایی که تنها مقصد خودروی پژو 301 بازار ایران نیست، این خودرو در قالب نسخه های مختلفی که تعدادی از آنها به موتور دیزلی مجهز هستند فراوری شده است. همچنین این خودرو به تازگی در قالب مدل فیست لیفت خود در بازارهای مختلف مقصد حضور یافته است تا بتواند بیش از پیش نظر مثبت خریداران را به سوی خود جلب کند. در مجموع نسخه های بنزینی این خودرو تنها دو مدل مبتنی بر موتور 1.2 لیتری و 1.6 لیتری را در بر می گیرد. با این حال نسخه کم حجم تر این خودرو یعنی مدل مبتنی بر موتور 1.2 لیتری به ایران وارد نشده است و تنها شاهد حضور مدل 1.6 لیتری این خودرو در بازار کشور هستیم.
مدل مذکور از خودروی پژو 301 که به طور دقیق از گنجایش موتور 1587 سی سی بهره می برد، به یک جعبه دنده اتوماتیک 6 سرعته مجهز است. البته باید به این نکته اشاره نمود که این خودرو در قالب مدل مبتنی بر جعبه دنده دستی پنج سرعته نیز فراوری شده است.
به هر حال موتور به کار رفته در نسخه 1.6 لیتری این خودرو یک نمونه 4 سیلندر خطی است که به 16 سوپاپ مجهز بوده و در مجموع یک موتور نسبتا متوسط محسوب می گردد.
حداکثر توان خروجی موتور به کار رفته در پژو 301 رقمی برابر با 114 اسب بخار با احتساب 6050 دور در دقیقه است و حداکثر گشتاور فراوری شده توسط آن نیز حول و حوش رقم 150 نیوتن متر با احتساب 4000 دور در دقیقه واقع شده است.
با توجه به رده ای که خودروی پژو 301 به آن تعلق دارد و همچنین با نظر به ویژگی های مالی این خودرو، نمی توان انتظار روبرو شدن با محصولی قدرتمند، سریع و چالاک را از آن داشت. به همین دلیل ویژگی هایی نظیر شتاب صفر تا صد 12 ثانیه ای این خودرو و حداکثر سرعت قابل دست یابی 180 کیلومتر در ساعتی آن چندان عجیب و دور از انتظار جلوه نمی نماید.
علاوه بر آن، این خودرو در زمینه متوسط میزان مصرف سوخت نیز عملکردی نسبتا معمولی دارد. به گونه ای که متوسط میزان مصرف سوخت این خودرو در حالت چرخه ترکیبی رقمی در حدود 6.6 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت است. در کنار آن متوسط میزان مصرف سوخت این خودرو در فضای درون شهری و برون شهری نیز به ترتیب حدود 9 لیتر و 5.2 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت براورد می گردد.
سایر مشخصات فنی مهم این خود را نیز می توانید در قالب جدول زیر از نظر بگذرانید.
مشخصات فنی خودروی پژو 301 | |
طول خودرو | 4442 میلی متر |
عرض خودرو | 1753 میلی متر |
ارتفاع خودرو | 1477 میلی متر |
فاصله موجود میان دو محور خودرو | 2652 میلی متر |
وزن خودرو | 1190 کیلوگرم |
نوع موتور خودرو | بنزینی خطی |
تعداد سیلندر | 4 سیلندر |
تعداد سوپاپ | 16 سوپاپ |
گنجایش موتور خودرو | 1587 سی سی |
حداکثر توان موتور خودرو | 114 اسب بخار با احتساب 6050 دور دردقیقه |
حداکثر گشتاور موتور خودرو | 150 نیوتن متر با احتساب 4000 دور در دقیقه |
نوع جعبه دنده | 6 سرعته اتوماتیک و 5 سرعته دستی |
شتاب صفر تا صد خودرو | 12 ثانیه |
حداکثر سرعت قابل دست یابی | 180 کیلومتر در ساعت |
استاندارد امنیت | کسب سه خبرنگاران از پنج خبرنگاران موسسه یورو ان سی ای پی |
استاندارد آلایندگی | یورو 6 |
میزان فراوری گاز دی اکسید کربن | 168 گرم به ازای پیمودن هر یک کیلومتر مسافت |
گنجایش مخزن سوخت خودرو | 50 لیتر |
میزان مصرف سوخت درون شهری | 9 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت |
میزان مصرف سوخت برون شهری | 5.2 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت |
میزان مصرف سوخت در حالت چرخه ترکیبی | 6.6 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت |
امکانات و قابلیت های خودروی پژو 301
معمولا خودروهایی که با لقب مالی یا به صرفه وارد بازار می شوند، از امکانات و آپشن های قابل توجهی برخوردار نیستند. با توجه به این موضوع که پژو 301 به عنوان یک خودروی مالی و به صرفه وارد بازار شده است، می توان گفت که این خودرو از وجود امکانات و قابلیت های نسبتا مناسبی بهره می برد. به عنوان مثال در بحث ثبات و پایداری و برای تکمیل سیستم ترمز این خودرو شاهد وجود قابلیت های مکملی نظیر سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری خودرو ESP و سیستم ترمز اضطراری EBS در آن هستیم.
همچنین به منظور تامین هر چه بیشتر امنیت سرنشینان خودروی پژو 301 علاوه بر وجود کیسه هوای مخصوص راننده و سرنشین جلو، نمونه مکملی نظیر کیسه هوای جانبی برای محافظت از سر و قفسه سینه راننده نیز تعبیه شده است. سایر امکانات و قابلیت های به کار رفته در این خودرو را می توانید در قالب لیست زیر به صورت فهرست وار مشاهده کنید.
- برخورداری از فرمان هیدرولیک که به غربیلک چرمی و قابلیت تنظیم ارتفاع مجهز بوده و دکمه های کنترل سیستم صوتی را روی خود جا داده است
- بهره مندی از سیستم تهویه مطبوع برقی
- وجود سیستم صوتی که از قابلیت پخش رادیو و سی دی برخوردار است و علاوه بر مجهز بودن به یک نمایشگر کوچک ال سی دی و چهار بندگوی مجزا، از وجود قابلیت هایی نظیر تیونر، درگاه یو اس بی و قابلیت بلوتوتوث پشتیبانی می نماید
- برخورداری از چراغ های مه شکن در بخش جلو و عقب خودرو، چراغ های سقفی در بخش عقب، چراغ داخل صندوق عقب و همچنین چراغ های هالوژن که به سامانه روشنایی در روز و امکان تنظیم برقی از داخل مجهز هستند
- وجود آینه های جانبی برقی مجهز به قابلیت گرم کن
- برخورداری شیشه عقب از قابلیت گرم کن
- وجود شیشه های برقی در بخش جلو و عقب
- بهره مندی از دسته دنده چرمی و کنسول وسط
- وجود تزئینات کرومی در قاب پنجره ها و بخش جلو پنجره خودرو
- مجهز به سیستم هشدار دهنده هوشمند
- برخورداری از کمربند ایمنی سه نقطه ای
- بهره مندی از کلید مجهز به ریموت با دکمه سوم برای باز کردن صندوق
- وجود قابلیت ایزوفیکس
- مجهز به سنسورهای پارک عقب صوتی که از وجود نمایشگر بهره می برند
- وجود قابلیت کروز کنترل و محدود نماینده سرعت
- برخورداری از لاستیک مدل 185/65R15 و رینگ آلومینیومی 15 اینچی به همراه رینگ یدکی فولادی 15 اینچی
- بهره مندی جایگاه راننده و جایگاه سرنشین جلو از امکان تنظیم ارتفاع
- وجود دکمه قابل فشار برقی روی داشبورد خودرو برای گگرددن در صندوق عقب
- مجهز به روکش جایگاه نیمه چرمی و جایگاه عقب تاشو
مشخصات ظاهری خودروی پژو 301
همان گونه که به آن اشاره شد نمونه های موجود از خودروی پژو 301 در بازار ایران به طور عمده نمونه های وارداتی را در بر می گیرد. به عبارت بهتر در حال حاضر برنامه های از پیش معین شده ای که برای مونتاژ این خودرو در ایران وجود داشت به انتها روشنی نرسیده است. به نظر می رسد که قرار بر این بود تا در صورت به انتها رسیدن این برنامه ها، مدل های مونتاژ شده از خودروی پژو 301 در ایران از ظاهر بهتری نسبت به مدل های وارداتی این خودرو برخوردار باشد و شکل و شمایل مدرن تری را به نمایش بگذارد.
در واقع برنامه ها این گونه معین شده بود که مدل مونتاژ شده خودروی پژو 301 در ایران از شکل و شمایلی نزدیک به مدل فیس لیفت این خودرو برخوردار باشد. با این حال این برنامه ها در نهایت راه به جایی نبرد و هم اکنون با پژو 301 به عنوان خودرویی که از نظر سر و شکل ظاهری یک خودروی نسبتا معمولی است رو به رو هستیم.
البته این معمولی بودن ظاهر بیشتر در دو نمای کناری و عقبی خودروی پژو 301 مشاهده می گردد و نمای جلوی این خودرو تا حدی قابل قبول طراحی شده است. در واقع نمای جلوی خودروی پژو 301 اگرچه ممکن است چندان زیبا و تاثیرگذار جلوه نکند، اما باید اعتراف کرد که تا حدی متفاوت و منحصر به فرد طراحی شده است.
این ویژگی را در قوسی عمودی که درست در وسط کاپوت این خودرو قرار گرفته است و همچنین در نوع طراحی بخش جلو پنجره آن (که اندازه بزرگی دارد) و همچنین چراغ های کشیده این خودرو می توان مشاهده کرد. چراغ هایی که محل قرار دریافت بخش مهمی از پیکر آنها به نمای کناری این خودرو منتقل شده است.
در نمای داخل این خودرو نیز آن چه بیش از همه جلب توجه می نماید جادار بودن فضای درون کابین است. وگرنه به لحاظ نوع طراحی داشبورد و سایر اجزای درون کابین، خودروی پژو 301 حرف چندانی برای گفتن ندارد.
به طور کل بیش از آن که ظاهر این خودرو بتواند جذب نماینده نظر مثبت مشتریان باشد، قابلیت ها و امکانات تدارک دیده شده برای آن یا همان آپشن های این خودرو هستند که می توانند نظر خریداران را به سمت خود جلب نمایند.
قیمت خودروی پژو 301
پیش از این بارها در مطالب مختلف به این موضوع اشاره نموده بودیم که معمولا القابی نظیر مالی یا به صرفه که برای خودروهای مختلف در بازار ایران معین می گردد، در عمل معنی و مفهوم چندانی ندارد و اغلب در حد همان لفظ باقی می ماند. خودروی پژو 301 نیز از ابتدا قرار بود به عنوان یک خودروی مالی و به صرفه در ایران مونتاژ گردد و در اختیار مشتریان قرار گیرد. اما هر جور که حساب کنیم نمی توانیم یک خودروی سواری کاملا متوسط و معمولی که با قیمتی نزدیک به 100 میلیون تومان در اختیار مشتریان قرار می گیرد را محصولی مالی بنامیم.
به عبارت بهتر اگرچه خودروی پژو 301 در گام نخست و بر اساس حرف و سخن و وعده های مختلف وارد نمایندگانش به عنوان یک خودروی به صرفه وارد بازار ایران شد، اما از همان ابتدای ورود خود به بازار در عمل یک خودروی مالی به شمار نمی رفت. چرا که قیمت این خودرو در ابتدای کار رقمی در حدود 95 تا 98 میلیون تومان معین شده بود. اما در حال حاضر این قیمت حتی تا حدود رقم 150 میلیون نیز تومان افزایش یافته است. این در حالی است که پیش از حضور این خودرو در بازار ایران، طی صحبت ها و اظهار نظرهای رسمی کسانی که مسئولیت حضور این خودرو در بازار را بر عهده داشتند، حداکثر قیمت خودروی پژو 301 رقم 60 میلیون تومان عنوان شده بود.
به هر حال نمی توان با هیچ دلیل و منطق قانع نماینده ای پژو 301 را یک خودروی مالی و به صرفه نامید. به طور کل خرید این خودرو با چنین قیمتی کار چندان عاقلانه ای نیست. به خصوص آن که با تصمیم جدید شرکت پژو و صرف نظر کردن این شرکت از عقد قراردادهای جدید با همکاران ایرانی خود، دیگر هیچ برنامه مشخصی برای مونتاژ خودروی پژو 301 در ایران وجود ندارد. این موضوع به آن معنی است که خریداران ایرانی این خودرو به زودی از نظر یافتن لوازم یدکی نیز با مسائل مختلفی رو به رو خواهند گشت.
به هر حال پیشنهاد می گردد که در صورت امکان به سراغ این خودرو نروید و اگر قصد خرید خودرویی حول و حوش رقم 150 میلیون تومان را دارید، سایر گزینه های موجود در بازار را مد نظر قرار دهید. در انتها می توانید ویدیویی از خودروی پژو 301 را مشاهده نمایید تا با قابلیت های آن آشنایی بیشتری بیابید.
منبع: setare.com