موزه باستان شناسی گرگان روایتگر تاریخ منطقه است

به گزارش مرجع مقالات، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده و گزارش های واصله، موزه باستان شناسی گرگان روایتگر تاریخ منطقه است.

موزه باستان شناسی گرگان روایتگر تاریخ منطقه است

موزه باستان شناسی گرگان در سال 1355 خورشیدی با عنوان موزه سنگ مزار شروع بکار کرد و در بهمن سال 1367 با افزوده شدن مجموعه ارزشمندی از اشیای باستانی، با نام موزه باستان شناسی به کار خود ادامه داد. این موزه از سال 1391 تحت بازسازی و بهسازی نهاده شد و درنهایت مورخ 17 خرداد 1396 خورشیدی با فرم و محتوای نو فعالیت خود را از سر گرفت.

با ورود به حیاط موزه به عنوان بخش نخست بازدید و ورودی آن، سنگ مزارها و خمره های سفالی و صندوقچه های چوبی را میتوان مشاهده کرد. بازدیدکنندگان می توانند در این بخش با انواع سنگ مزارهای دوره اسلامی (از سده 9 ه.ق تا عصر حاضر) از جمله ریشه ای، صندوقچه ای و گهواره ای و به علاوه با اهمیت جایگاه مذهبی، اعتقادی و هنری آنها نزد مردم منطقه آشنا شوند.

سالن اصلی موزه از لحاظ محتوایی شامل بخش ها و موضوعات مختلفی است که با 19 ویترین، 25 تابلو و بخش اتاق پژوهش پذیرای بازدیدکنندگان است.

در موزه باستان شناسی گرگان درمجموع 232 شی باستانی ارزشمند متعلق به دوره های مختلف تاریخی از حدود 7500 تا 100 سال قبل (دوره های پیش از تاریخ و تاریخی اسلامی) در ویترین ها در معرض نمایش نهاده شده اند که شامل ظروف و اشیای سفالی، فلزی، سنگی، شیشه ای، گلی، سکه ها و نسخه خطی است.

ویترین ها در مجموعه موزه باستان شناسی گرگان متناسب با موضوعات و دوره های گوناگون ارائه شده که به ترتیب بصورت دوره نوسنگی و مس، دوره برنز و اشیای منتخب مجموعه تپه بازگیر مینودشت، دوره آهن، دوره هخامنشی ـ اشکانی، دوره ساسانی و بویژه دیوار بزرگ گرگان، سکه های دوره های پیش از اسلام و دوره اسلامی، نسخه خطی (دوره قاجار)، دوران اسلامی شامل شش بخش سده های اولیه، سده های میانی، سده های متأخر اسلامی، ظروف شیشه ای، ظروف فلزی و کاشی های تزئینی نمایش داده شده اند.

یکی از بخش های نوین و کاملا بروز موزه باستان شناسی گرگان، اتاق پژوهش است که در راستای اهداف بزرگ آموزشی و پژوهشی موزه بصورت یک بانک اطلاعاتی عمل نموده و اطلاعات کامل تر و تخصصی تر در خصوص موضوعات تاریخی باستان شناسی، اشیای موجود در ویترین ها و محتویات تابلوهای موزه را در اختیار بازدیدکنندگان بویژه دانشجویان و دانش آموزان و متخصصان رشته های مختلف قرار می دهد.

پژوهشگران علاقمند به این حوزه می توانند با مراجعه به این سامانه پژوهشی و مطالعه مقالات و داده های علمی بروز هم بر دامنه دانش عمومی خود افزوده و هم با صلاح دید شورای پژوهشی موزه، در قالب ارائه و بارگزاری مقالات و پژوهش های علمی تخصصی بر محتویات بانک اطلاعات موزه بیفزایند.

یکی از مهمترین و آموزشی ترین امکانات موزه باستان شناسی گرگان که باعث می گردد مراجعه کنندگان بیش از پیش با تاریخ استان گلستان و محوطه های باستان شناسی آن آشنا شوند، بخش مانیتور سالن اصلی موزه است که با وجود یک صفحه نمایش بزرگ همه روزه و در تمامی ساعات بازدید مستندهای تاریخی و آموزشی بویژه مستند دیوار بزرگ گرگان را برای بازدیدکنندگان پخش می گردد و بر ارزش ها و جنبه های آموزشی و سمعی و بصری موزه می افزاید.

منبع: همگردی
انتشار: 15 اسفند 1400 بروزرسانی: 15 اسفند 1400 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1966

به "موزه باستان شناسی گرگان روایتگر تاریخ منطقه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه باستان شناسی گرگان روایتگر تاریخ منطقه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید