موزه قاجار تبریز؛ عمارتی باشکوه در شهری ترک زبان

به گزارش مرجع مقالات، خانه امیر نظام گروسی که به نام موزه قاجار تبریز شهره گشته، عمارتی است با معماری قجر. برای دستیابی به معماری موزه قاجار تبریز باید از خیابان چایکنار و پل قاری به خیابان ثقه الاسلام بپیچید و این عمارت زیبا را در خیابان فرعی شهریار و در کنار بیمارستان بچه ها ببینید. این خانه در زمان ناصرالدین شاه یعنی زمانیکه امیرنظام سمت پیشکاری را عهده دار بود، ساخته شد و پس از آن، در برهه ای از تاریخ محل زندگی والی آذربایجان بود. این بنا در سال 1370 به وسیله سازمان میراث فرهنگی خریداری و بازسازی شد و از سال 1385، با نام موزه قاجار مورد بازدید عموم نهاده شد. با ما در این مقاله مجذوب کننده و خواندنی همراه شوید تا شما را از جزئیات معماری موزه قاجار تبریز و بعلاوه قیمت بلیط موزه قاجار تبریز مطلع کنیم.

موزه قاجار تبریز؛ عمارتی باشکوه در شهری ترک زبان

امیر نظام گروسی کیست؟

حسن علی گروسی مقلب به امیر نظام گروسی یکی از نمودهای اهل بیجار بود. این سیاستمدار، دیپلمات، ادیب و خوشنویس دوره قاجار مدتی وزیر فوائد عامه ناصرالدین شاه بوده و علاوه بر پیشکاری شاه قاجار، به سمتهایی چون وزیر مختاری در انگلیس و سفیر ایران در فرانسه و عثمانی نیز رسید. عمده معروفیت امیرنظام، وارد کردن ماشین آلات ضرب سکه، تمبر و چاپش به ایران برای اولین بار است. او در زمان پیشکاری، این خانه را در تبریز بنا کرد که هنوز هم با گذشت سالیان متمادی، چیزی از عظمت و شکوهش کاسته نشده است.

پلان خانه

خانه دو طبقه با زیربنای 1500 متری در میان زمینی به مساحتی بالغ بر 3000 متر، چون نگینی می درخشد. این ساختمان همانند دیگر خانه های دوران خود، دارای دو حیاط بیرونی و اندرونی بوده که باغچه و حوض ها، شکوهی دوچندان به آن بخشیده اند. 16 ستونی که با سرستونهای بی همتا ایوان خانه را نگه داشته اند، چشم هر بیننده ای را مسحور خود نموده و پنجره های مشبک ارسی طبقه بالا با شیشه های رنگارنگ، فضایی رویایی را برای بازدید کننده ها ایجاد می کنند.

باید به همه این زیبایی ها، گچبری های نمای شمالی و جنوبی، آینه کاری های هنرمندان زبده ایرانی و گچبری های تالارهای داخلی را هم اضافه کرد. در زیرزمین خانه امیرنظام، خوضخانه بزرگی وجود دارد که ستونها و آجرکاری سقفش بسیار چشم نواز هستند. این موزه در طبقه اول خود هفت تالار با نامهای تالار سکه، تالار بافته، تالار چینی، تالار آبگینه، تالار فلزات، تالار موسیقی، تالار خاتم داشته است و نام شش تالار زیرزمین عبارتند از تالار سنگ، تالار اسلحه، تالار رجال و فرامین، تالار معماری و شهرسازی، تالار قفل و تالار فانوس.

چرا موزه قاجار؟

علت اینکه خانه امیرنظام در شهر آذری زبان تبریز به نام موزه قاجار در سال 1370 و با شماره 1749 در لیست آثار ملی کشور ثبت شد، این است که تبریز در زمان عباس میرزا بعنوان شهر ولیعهد نشین تعیین گشت و در زمان جنگهای ایران و روس مرکز فرماندهی بود. این سنت در دوره های بعدی نیز ادامه یافت و همیشه ولیعهد قاجار در تبریز سکونت داشت و تنها بعد از فوت پادشاه، به تهران عزیمت می کرد. به همین علت، انتخاب نام موزه قاجار برای خانه امیر نظام گروسی در تبریز اتفاقی پسندیده بوده و بسیار به این عمارت خوش می نشیند.

اطلاعات کلی

آدرس موزه قاجار: تبریز، محله ششگلان، جنب بیمارستان بچه ها، پشت مدرسه شیخ عطار

تلفن موزه قاجار: 04135236568

ساعات بازدید از موزه قاجار: همه روز بجز تعطیلات سوگواری از ساعت 9 صبح الی 17

قیمت بلیط موزه قاجار تبریز: برای ایرانی ها 25000 ریال و برای غیر ایرانی ها 150000 ریال

منبع: همگردی
انتشار: 17 دی 1401 بروزرسانی: 17 دی 1401 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 2175

به "موزه قاجار تبریز؛ عمارتی باشکوه در شهری ترک زبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه قاجار تبریز؛ عمارتی باشکوه در شهری ترک زبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید