نکات بهداشتی هنگام سفر با هواپیما ، چه کنیم بیمار نشویم؟

به گزارش مرجع مقالات، هواپیماها و سفرهای هوایی یکی از بهترین راه های رسیدن به مقصد، خصوصا برای مقاصد دورتر هستند. از این رو بسیاری از گردشگران برای راحتی بیشتر این وسیله را انتخاب می نمایند. با توجه به تعداد مسافرانی که در داخل هواپیماها رفت و آمد می نمایند، خیلی دور از ذهن نیست که بگوییم هواپیماها اصلا مکان های تمیزی نیستند و ممکن است شما را دچار بیماری نمایند. نگران نباشید! شما به راحتی می توانید با رعایت نکات بهداشتی هنگام سفر با هواپیما از بیمار شدن پیشگیری کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا با این نکات و رعایت بهداشت در هواپیما آشنا شوید.

نکات بهداشتی هنگام سفر با هواپیما ، چه کنیم بیمار نشویم؟

کمی راه بروید

نشستن طولانی مدت بر روی جایگاه باعث می گردد تا خون در پای شما لخته گردد. از این رو پیشنهاد می کنیم در جهتهای زیاد از روی جایگاه خود بلند شوید، کمی قدم بزنید و چند حرکت کششی انجام دهید. دقت داشته باشید که پای خود را هر یک ساعت کمی تکان دهید تا جریان خون در آن عادی گردد. از پوشیدن لباس تنگ نیز خودداری کنید.

کفش خود را بپوشید

شاید جهت شما بسیار طولانی باشد و بخواهید کفش خود را در هواپیما از پایتان در آورید و کمی استراحت کنید. این کار هیچ اشکالی ندارد، اما با پای برهنه در هواپیما حرکت نکنید و راه نروید. هرچقدر که هواپیما تمیز شده باشد، امکان اینکه یک شیشه شکسته یا چیز تیزی در کف آن افتاده باشد، وجود دارد. پس رعایت بهداشت در هواپیما را انجام داده و در زمان راه رفتن در هواپیما کفش خود را بپوشید.

از عینک بهره ببرید

هوای داخل هواپیما بسیار خشک است و این خشکی باعث تحریک چشمان شما می گردد. پس توصیه می کنیم در طول مدت پرواز، از عینک به جای لنز بهره ببرید. علاوه بر این، خوابیدن با لنز نیز ممکن است مسائلی را برایتان به همراه داشته باشد.

نوشیدنی را بدون یخ بنوشید

یخ هایی که در هواپیما به شما داده می شوند از ذخیره آب هوایی تهیه شده اند. براساس تحقیقی که در سال 2004 انجام شد، 327 ذخیره آب هوایی وجود دارد که تنها 15 درصد از آن ها دارای استانداردهای سلامت هستند. با توجه به این نکته در بین نکات بهداشت در هواپیما توصیه می کنیم در داخل هواپیما فقط از بطری آب بخورید و درخواست یخ از میهماندار نداشته باشید.

دریچه هوای بالای سرتان را باز بگذارید

هواپیما منبع بسیاری از میکروب هایی است که می توانند باعث بیماری شما شوند. از این رو توصیه می کنیم نکات بهداشتی هنگام سفر با هواپیما را رعایت کنید تا از این میکروب ها دور بمانید. یکی از این موارد باز بودن دریچه بالای سر شماست که باعث گردش هوا و کشته شدن میکروب ها می گردد. پس اگر سردتان شد، این دریچه را نبندید و از یک ژاکت برای گرم شدن استفاده نمایید.

غذای روی میز را نخورید

میزی که در جلوی شما قرار گرفته شاید تمیز به نظر برسد، اما استریلیزه نیست. این میزها توسط افراد مختلفی مورد استفاده قرار گرفته اند و تنها یک بار در روز تمیز می شوند، بنابراین اگر غذایتان بر روی میز افتاد، هرگز آن را نخورید و دور بیندازید.

از پتو و بالش هواپیما استفاده نکنید

پتو و بالشی که در هواپیما به شما داده می شوند، معمولا به خوبی تمیز نمی شوند. از این رو محل مناسبی برای تجمع میکروب ها و شپش ها هستند، بنابراین توصیه می گردد یک پتوی سبک به همراه خود داشته باشید و به خاطر رعایت بهداشت در هواپیما از پتوی هواپیما استفاده نکنید.

به دکمه سیفون توالت دست نزنید

دستشویی ها همواره محل مناسبی برای تجمع انواع میکروب ها هستند که می توانند بیماری های فراوانی را با خود به همراه داشته باشند. دستشویی هواپیما مکانی است که افراد بسیاری از آن استفاده می نمایند و شاید آنگونه که باید نیز تمیز نگردد. پس خودتان بهداشت را رعایت نموده و در صورت استفاده از دستشویی حتما دستان خود را به خوبی بشویید. توصیه می کنیم به دکمه سیفون دست نزنید و برای فشار دادن آن از دستمال توالت استفاده نمایید.

سر خود را به پنجره هواپیما تکیه ندهید

پنجره های هواپیما مکان هایی پر از میکروب هستند. افرادی که قبلا در کنار پنجره نشسته اند به سمت آن عطسه یا سرفه نموده اند و آلودگی را به آن انتقال داده اند. با قرار دادن سرتان در کنار پنجره این آلودگی ها به شما منتقل شده و ممکن است باعث بیماریتان گردد. پس به جهت رعایت بهداشت در هواپیما توصیه می کنیم جدا از تکیه دادن به پنجره اجتناب کنید.

شلوارک نپوشید

بدن شما با قسمت های مختلف هواپیما، به ویژه جایگاه آن، در تماس است. برهنگی بخشی از بدن باعث می گردد تا میکروب ها راحت تر به بدن شما نفوذ پیدا نموده و باعث بیماری شوند. بنابراین توصیه می گردد از لباس هایی بهره ببرید که کل بدنتان را بپوشانند.

آب بنوشید

نوشیدن آب در پرواز یکی از نکات بهداشتی هنگام سفر با هواپیماست که حتما باید آن را رعایت کنید. پس تا جایی که می توانید آب بنوشید و برای این کار نیز از آب بطری بهره ببرید.

چای و قهوه ننوشید

همانطور که در بالا اشاره شد، ذخیره های آب هوایی چندان سالم نیستند. از این رو بهتر است از سفارش قهوه و چای که از این ذخیره آب تهیه می شوند، منصرف شده و تشنگی خود را با آب بطری رفع نمایید. علاوه بر این قهوه باعث کم شدن آب بدن شما می گردد که این مسئله در طول پرواز اصلا خوب نیست.

مسائل خود را با مهماندار در میان بگذارید

هر مسئله ای که در هواپیما برایتان پیش می آید را به مهمانداران اطلاع داده و از آن ها یاری بخواهید. مهمانداران دوره های آموزشی لازم در زمینه پزشکی را گذرانده و می توانند در شرایط اضطراری به مسافران یاری نمایند. پس اگر احساس نموده اید حالتان خوب نیست، حتما شرایطتان را با مهماندار در میان بگذارید.

منبع: همگردی
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 322

به "نکات بهداشتی هنگام سفر با هواپیما ، چه کنیم بیمار نشویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات بهداشتی هنگام سفر با هواپیما ، چه کنیم بیمار نشویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید