همه چیز درباره درود نیشابور

به گزارش مرجع مقالات، دَرود نیشابور

یکی از جاذبه های گردشگری کشورمان شهر دَرود است. درود در بخش زبرخان از توابع شهرستان نیشابور استان خراسان رضوی است و تا مشهد 100 کیلومتر فاصله دارد. در این مطلب می خواهیم این شهر ییلاقی و زیبای کوهستان را به شما معرفی کنیم. شهر درود به علت شرایط طبیعی مناسب برای زیستن باعث شده تا جمعیت انسانی این مکان مناسب را برای سکونت انتخاب کند. خبرنگاران را همراهی کنید تا درود نیشابور را بیشتر بشناسید.

همه چیز درباره درود نیشابور

آب و هوا و شرایط جغرافیایی درود

در این منطقه ییلاقی تابستان ها با آب و هوایی معتدل و زمستان هایی سرد و مرطوب است و به طور کلی آب و هوای درود با آب و هوای منطقه بینالود تفاونی ندارد. برف و باران زیادی در این نقطه می بارد، حتی بیشتر از نیشابور و مشهد! انگور، ریواس، سیب، آلو سیاه، گردو، بادام، آلبالو و گیلاس، گندم و جو، زرشک محصولات درود هستند.

اهالی درود

شغل مردم دوست داشتنی درود قالی بافی است که می توانید به عنوان سوغات خرید کنید . از دیگر مشاغل مردم درود به کشاورزی و دامداری می توانیم اشاره کنیم. این شهر قطب ورزش کوهنوردی استان خراسان است.

پیشینه درود نیشابور

به نظر می رسد واژه دَرود از واژه هایی مثل درهٔ رود، دورود، دَه رود و یا دِه رود گرفته شده است. از آن جایی که رودخانهٔ درود از دو رود به وجود آمده و سرچشمه آن دو، خانه سفید و درهٔ کمر زرد است در جایی به نام دو رو به هم می رسند، یعنی نقطه به هم رسیدن دو رودخانه! احتمال قوی وجود دارد که این مورد علت این نام گذاری باشد. البته یک نظر دیگر هم وجود دارد که عده ای معتقدند رودخانه درود در گذشته های دور از پیوند ده رود کوچک و بزرگ در یک نقطه بوجود آمده است. یکی از محققین درود را کلمه ای فارسی می داند و معتقد است درود از ترکیب دو واژه در به معنی باب و رود به معنی نهر است. در تاریخی بودن و قدمت نیشابور و بعلاوه شهر درود جای هیچ بحثی نیست. وجود شواهد تمدنی در این منطقه با وجود ساخت و سازهای نو در اطراف این شهر این گفته را تصدیق می نماید.

در همین نقطه در اطراف منطقه امبرون ویرانه هایی از سال های بسیار دور را می توانید ببینید. از نقاط اولیه قابل سکونت در درود باید به منطقه جعفرآباد و استیمن یا هست ایمن اشاره کنیم. این دو نقطه از مکان های قدیمی اطراف شهر درود هستند که با مهاجرت ساکنان آن به منطقه خانقاه بخشی از درود شده است.

در این منطقه آثار مربوط به 1000 سال پیش وجود دارد، این آثار رباطها و امامزاده ها سنگی می باشند. بعلاوه درختان چنار با حدود 700 سال سن در این منطقه وجود دارد. محله خانقاه نیز از دارای قدمت زیادی است، براساس منابع باستان شناسی سفالهایی از قلعه سرخ به دست آمده که قدمت این نقطه را حدود 2500 سال و دوران تاریخی می رساند.

زبان، دین و اقوام و طوایف درود

زبان مردم نیشابور فارسی با گویش محلی است که برای غیر بومیان نیشابور این گویش قابل فهم نیست. اقوام ترک این شهر به زبان ترکی خاصی حرف می زنند، که بسیار به زبان فارسی نزدیک است. کردهای این شهر هم مانند ترک ها ، به زبان خودشان یعنی کردی تکلم می نمایند اما در سطح شهر و اماکن عمومی به فارسی حرف می زنند.

مردم نیشابور دینشان، اسلام و مذهبشان شیعه 12 امامی است. از خاندان های معروف نیشابور می توان به خاندان میکالیان و سیمجوریان اشاره کنیم. از اقوام و طوایف ساکن در شهر نیشابور نیز می توان به اقوام فارس، کرد زبان ها، بلوچ و کولی ها اشاره نمود. به این شهر دارالمومنین می گویند که وجود مساجد زیاد در این شهر نشان از مذهبی بودن شهر درود است.

از مساجد مهم می توان به مسجد شاه پسند، مسجدسرمزار، مسجدسرمیدان، مسجدچنارستان، مسجدسرپل، مسجد شوده، مسجد بالاده، مسجدامام حسن، مسجد امام صادق، مسجد حضرت خضر اشاره نمود

از درود سوغاتی چی بخریم؟

سوغات درود همان سوغات شهر نیشابور است که معروف ترین آن فیروزه است. فیروزه بیشتر برای عنوان نگین در انگشتر، گردن بند، دست بند به کار می رود. فیروزه از نظر کیفیت متنوع است و انواع گوناگونی دارد که چند نمونه را معرفی می کنیم: فیروزه عجمی، عجمی نیم رنگ، عربی، توفال ، توفال نیم رنگ، توفال، چغاله، شجری، فیروزه چال یا نرم، فیروزه درشت.

یک سوغاتی خوشمزه و هیجان انگیز دیگر از درود ریواس است! ریواس میوه کوهستانی است که در نیشابور می روید و گیاهی خودرو بوده که در کوههای بینالود رشد می نماید و ریواس این منطقه از برترین نوع ریواس در ایران است. ریواس در فراوری انواع خوراکی ها، شربت، خورش، مربا به کار می رود.

جاذبه های گردشگری درود

در خاتمه چند جاذبه گردشگری این شهر را به شما معرفی می کنیم تا با سفر به این شهر و گردش در کوچه باغ های این شهر زیبا خاطرات زیبایی را برای خود رقم بزنید.

آبشار درود

آبشارهای درود این آبشارها جلوه زیبایی از زیبایی های طبیعی این شهر را نشان می دهد، سکوت و آرامش این شهر و پاکی و تمیزی هوای آن در کنار صدای دل انگیز آب و آبشار آرامش و نشاط خاصی برای انسان به یادگار می گذارد.

مهمانسرای زیبای درود

مهمانسرای زیبای درود؛ یکی از برترین مهمانسراهاست که در عین زیبایی جایی تمیز و دلچسبی است.

درخت چنار 750 ساله درود

همان طور که اشاره شد درختان کهنسال زیادی در درود و نیشابور وجود دارد که این درخت یکی از آنها است.

قله فلسکه سماقزار

این قله در واقع کوهی است در قسمت شرقی درود که از درختچه های سماق پوشیده شده است.

نرم پا

نرم پا دره ای زیبا و با رودخانه چشم نواز در بین کوه های درود است.

از دیگر منطقه ها تفریحی و گردشگاهی می توان اشاره نمود به: استیمن، همت آباد، سایت پرواز پاراگلایدر درود، جاده ساحلی درود، امرون ،سد خاکی شهر درود واقع در جنوب شهر، جهت رودخانه شهر درود. بعلاوه مکان های زیارتی مانند امامزادگان عین علی و زین علی و مساجد سبعه درود از اماکن دیدنی این شهر است.

اماکن تاریخی درود

از اماکن تاریخی می توان از حمام های تاریخی این شهر و بعلاوه قلعه های تاریخی اطراف درود نام برد

منبع: الی گشت
انتشار: 8 اسفند 1400 بروزرسانی: 8 اسفند 1400 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1960

به "همه چیز درباره درود نیشابور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره درود نیشابور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید