گردشگری مجازی در تهران؛ مرور خاطرات قدیمی در باغ موزه نگارستان

به گزارش مرجع مقالات، گردش مجازی در یکی از دیدنی ترین باغ موزه های تهران را در این گزارش تجربه کنید.

گردشگری مجازی در تهران؛ مرور خاطرات قدیمی در باغ موزه نگارستان

جهت دریافت خدمات طراحی داخلی ویلای مدرن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگار ، سال جاری به دلیل لزوم پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال این بیماری، مسئولان توصیه اکید نموده اند که از سفر نوروزی پرهیز گردد. البته ماندن در خانه هم برای خود مزیت هایی دارد؛ از جمله اینکه بیشتر کنار یکدیگر هستیم، می توانیم بیشتر مطالعه کنیم و فیلم ببینیم. فرصتی برای انجام کار های عقب افتاده داریم و مهمتر از همه اینکه در چنین شرایط بحرانی جامعه، سالم می مانیم تا بتوانیم دوباره در تعطیلات تابستانی با خیال راحت چمدان سفر ببندیم و به هر کجای این سرزمین پهناور در نهایت آرامش و لذت سفر کنیم. حال با این وصف، شاید بد نباشد که در خانه و پای سایت ما کمی گردشگری مجازی داشته باشید. ما در این گزارش به معرفی یکی از جاذبه های گردشگری و تاریخی تهران پرداخته ایم که شاید یکی از گزینه های سفر شما در تعطیلات تابستان 99 و بعد از شکست کرونا باشد.

فتحعلی شاه قاجار (دومین پادشاه دودمان قاجار) در سال 1222 هجری قمری دستور ساختن یک اقامتگاه تابستانی را داد. او علاقه خاصی به این اقامتگاه تابستانی داشت و پیش از سفر به آنجا می رفت تا ساعت مناسب سفرش را در این اقامتگاه معین کند.

اقامتگاه تابستانی فتحعلی شاه قاجار هم اکنون با نام باغ موزه نگارستان شناخته می گردد. این باغ موزه شامل مجموعه ملک الشعرای بهار (شاعر، ادیب، نویسنده، روزنامه نگار، تاریخ نگار و سیاست مدار معاصر ایرانی)، موزه مکتب کمال الملک (نقاش ایرانی)، تالار منیر فرمانفرمائیان (نقاش و گردآورنده هنر مردمی)، مجموعه مجسمه مینیاتور های مردم شناسی جهانگیر ارجمند (مجسمه ساز)، مجموعه و تالار محمود روح الامینی (مردم شناس)، مجموعه آثار مینیاتور و معرق چرم استاد علی اسفرجانی (هنرمند برجسته مینیاتور، تذهیب، سوخت و معرق) و موزه مجموعه آثار قلمزنی روی نقره اهدایی غلامحسین ملول است. در این مجموعه می توان سردیس فردوسی و صف سلام فتحعلیشاهی را دید. صف سلام فتحعلیشاهی یک تابلوی نقاشی است که ابتدا در خانه ای تاریخی و نزدیکِ حرم حضرت معصومه (س) کشیده شده است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید باغ موزه نگارستان در سال 1304 هجری قمری به مدت یک سال به وزارت عدلیه (وزارت دادگستری) اختصاص داده شد. بعد ها مظفرالدین شاه (پنجمین پادشاه از دودمان قاجار) پس از سفر به فرنگ و بازدید از مدرسهٔ فلاحت امپراتوری مسکو، اولین مدرسه فلاحت (کشاورزی) ایران را در این باغ دایر کرد. کمی بعد کمال الملک مدرسه مستظرفه (هنر های زیبا) را در بنا های جنوبی باغ تأسیس کرد.

وزارت معارف (وزارت فرهنگ سابق و وزارت آموزش و پرورش فعلی در ایران) نیز در سال 1307 هجری شمسی (خورشیدی) 3 بنای بزرگ در باغ نگارستان ساخت و آن را به دارالمعلمین عالی (یک مؤسسه تربیت معلم) اختصاص داد. در 1315 هجری شمسی (خورشیدی) کتاب خانهٔ باغ نگارستان ساخته شد و معاونت آن را پروین اعتصامی (شاعر) برعهده داشت. دانشکده علوم اجتماعی از سال 1341 تا سال 1370 در باغ نگارستان دایر بود. هم اکنون دانشگاه تهران مالک باغ موزه نگارستان است.

باغ موزه نگارستان که در میدان بهارستان-خیابان شریعتمداری واقع شده، در مرداد ماه سال 1377 به ثبت ملی رسید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 746

به "گردشگری مجازی در تهران؛ مرور خاطرات قدیمی در باغ موزه نگارستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری مجازی در تهران؛ مرور خاطرات قدیمی در باغ موزه نگارستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید