یک آزمایش: تفاوت واقعی سرعت اینترنت در وای فای باند 5 گیگاهرتز با 2.4 گیگاهرتز چقدر است؟

به گزارش مرجع مقالات، همه می گویند فرکانس 5 گیگاهرتز در وای فای سریع تر است. اگر می خواهید اینترنت و وای فای سریع تری داشته باشید؛ مودم یا روتر دو بانده بخرید و به فرکانس 5 گیگاهرتز متصل شوید.

یک آزمایش: تفاوت واقعی سرعت اینترنت در وای فای باند 5 گیگاهرتز با 2.4 گیگاهرتز چقدر است؟

خود من در سایت شبکه چی، چندین مقاله در این زمینه نوشتم و به مقایسه دو فرکانس 2.4 و 5 گیگاهرتز پرداختم. دو مطلب زیر را نگاهی بیندازید:

اما واقعا در عمل تفاوت این دو فرکانس رادیویی چقدر است؟ چند درصد سرعت اینترنت در فرکانس 5 گیگاهرتز افزایش پیدا می نماید؟ ارزشش را دارد که هزینه کنیم و یک مودم روتر یا روتر بی سیم دو بانده بخریم؟ افزایش سرعت وای فای چقدر روی سرعت اینترنت تاثیرگذار است؟

ابتدا، باید برای بار چندم یک نکته اساسی را متذکر شوم و اینکه بین سرعت اینترنت و سرعت وای فای تفاوت هایی هست و نباید با یکدیگر مساوی یا اشتباه گرفته شوند. در مقاله بالا به طور مفصل دراین باره صحبت کردم و دیگر احتیاجی نمی بینم دوباره حوصله شما را سر ببرم.

حالا، با ترتیب دادن یک آزمایش ساده و کاملا واقعی و عملیاتی می خواهیم تفاوت سرعت اینترنت روی هر دو باند رادیویی وای فای را مقایسه کنیم.

شرایط آزمایش

برای مقایسه سرعت اینترنت روی فرکانس های 2.4 و 5 گیگاهرتز وای فای، از مودم تی پی لینک آرچر وی آر 400 به همراه اینترنت وی دی اس ال و گوشی هواوی پی 30 لایت استفاده می کنیم.

مودم تی پی لینک VR400 و گوشی هواوی پی 30 لایت از استاندارد وای فای 5 یا همان 802.11ac پشتیبانی نموده و مجهز به وای فای دو بانده هستند.

اینترنت VDSL با حداکثر سرعت 72 مگابیت را روی مودم تی پی لینک داریم. این سرعت با اتصال یک لپ تاپ به مودم به وسیله کابل شبکه به دست آمده است ولی حالا می خواهیم ببینم روی وای فای سرعت اینترنت چقدر است و در هر باند رادیویی چه اتفاقی می افتد.

برای هر دو فرکانس رادیویی، با گوشی پی 30 لایت در فاصله 5 متری مودم ایستادیم؛ بدون هیچ مانعی و با تنظیم ثابت مودم ها برای هر دو تست.

سعی کردیم تست ها را بارها و در ساعت های مختلف تکرار کنیم که تقریبا همه مشابه یا نزدیک به هم شدند.

برای تست سرعت اینترنت هم از نرم افزار معروف و محبوب speedtest استفاده کردیم.

تفاوت سرعت اینترنت روی فرکانس های 2.4 و 5 گیگاهرتز وای فای

ابتدا سراغ فرکانس 2.4 گیگاهرتز رفتیم که روی مودم ما حداکثر سرعت وای فای 300 مگابیت را دارد. نتیجه تست را در عکس زیر مشاهده می کنید:

در چندین بار تکرار آزمایش باز هم سرعت های دانلود بین 35 تا 38 مگابیت در نوسان بود. به خوبی نشان می داد کشش باند رادیویی وای فای بیشتر از سرعت 38 یا 39 مگابیت نیست. سرعت آپلود هم همواره چند مگابیت کمتر از سرعت دانلود است. مثلا، سرعت هایی بین 34 تا 35 مگابیت به دست می آید.

خوب، حالا به شبکه وای فای 5 گیگاهرتز مودم وصل می شویم و دوباره تست ها را تکرار می کنیم. مودم تی پی لینک وی آر 400 از حداکثر سرعت دانلود 867 مگابیت روی این فرکانس پشتیبانی می نماید. عکس یک نمونه تست را در زیر مشاهده می کنید:

در تکرار آزمایش ها، سرعت های پایین تری هم به دست آمده است. مثلا، در یک تست سرعت تا 49 مگابیت هم کاهش داشت ولی عمدتا سرعت بالای 60 مگابیت ثبت شد.

یعنی در عمل، سرعت اینترنت روی وای فای با سرعت اینترنت روی کابل شبکه برابر و نزدیک به هم شده است.

می بینید سرعت اینترنت روی فرکانس 5 گیگاهرتز 86.42 درصد افزایش داشته است؛ یعنی کمی کمتر از دو برابر!!!

به زبان ساده، اگر سرعت اینترنت شما با فرض اینکه یک اتصال ADSL دارید؛ روی وای فای کنونی تک بانده شما 2 مگابیت است؛ با خرید یک روتر دو بانده و وصل شدن به شبکه وای فای 5 گیگاهرتز، سرعت اینترنت شما نزدیک به 4 مگابیت خواهد بود.

ذقیقا به خاطر همین تفاوت سرعت است که تمام دنیا به سوی مودم روترها و روترهای دو بانده رفته است. شما با یک ارتقای مودم می توانید سرعت اینترنت را 2 برابر کنید؛ بدون اینکه درگیر تعویض سرویس اینترنت خود شده باشید.

اشتباه رایج

اما کاربران ایرانی غالبا برعکس عمل می نمایند. در طول سال چندین میلیون تومان برای داشتن اینترنت سریع تری هزینه می نمایند ولی حاضر نیستند یک مودم دو بانده یک میلیون تومانی برای چند سال استفاده خودشان خریداری نمایند.

شاید گفته گردد چون در این آزمایش از اینترنت VDSL استفاده شده؛ این نتایج به دست آمده است. باید گفت این آزمایش روی اینترنت ADSL نیز نتیجه مشابهی دارد و بارها تست شده است.

گاهی اوقات بهتر است به جای اینترنت، مودم خودمان را تعویض کنیم.

انتشار: 13 شهریور 1402 بروزرسانی: 13 شهریور 1402 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1068

به "یک آزمایش: تفاوت واقعی سرعت اینترنت در وای فای باند 5 گیگاهرتز با 2.4 گیگاهرتز چقدر است؟" امتیاز دهید

5 کاربر به "یک آزمایش: تفاوت واقعی سرعت اینترنت در وای فای باند 5 گیگاهرتز با 2.4 گیگاهرتز چقدر است؟" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک آزمایش: تفاوت واقعی سرعت اینترنت در وای فای باند 5 گیگاهرتز با 2.4 گیگاهرتز چقدر است؟"

1 دیدگاه

امین 19 مرداد 1402

منم این تست رو با اینترنت فیبر نوری انجام دادم.
سرعت اینترنت باند 5 در نزدیکی مودم 250 مگ
سرعت باند 5 بیرون از اتاق مودم 150 مگ
سرعت باند 5 با فاصله بیشتر از مودم 20 مگ
سرعت باند 2.4 بیرون از اتاق مودم 50 مگ
البته سرعت واقعی اینترنت رو با کابل تست نکردم...

پاسخ به امین
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید