22بازرگان، احمدزی را در سفر چین همراهی می نمایند، کوشش افغانستان برای جذب سرمایه گذاران خارجی

به گزارش مرجع مقالات، خبرنگاران: اشرف غنی احمدزی رئیس جمهور افغانستان هفته آینده در سفر رسمی سه روزه به همراه 22 بازرگان به چین سفر می نماید که به نظر کارشناسان، این کوشش دولت کابل برای جذب سرمایه گذاران خارجی است.

22بازرگان، احمدزی را در سفر چین همراهی می نمایند، کوشش افغانستان برای جذب سرمایه گذاران خارجی

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، اشرف غنی احمدزی که در راس هیئتی به همراه 22 بازرگان قرار است به چین سفر کند به نظر بعضی کارشناسان کوششی برای بازشدن درهای جدید در روابط سیاسی و مالی کابل و پکن است که می تواند سبب گسترش سرمایه گذاری خارجی در افغانستان گردد.

مسئولان دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان با ابراز امیدواری از این سفر می گویند: این سفر می تواند شروع تازه ای در روابط جدید تجاری و سیاسی با چین باشد.

در سفر احمدزی به همراه 22بازرگان افغان کوشش خواهد شد تا فارغ از مذاکرات سیاسی رؤسای جمهور دو کشور، کنفرانس بزرگی در خصوص سرمایه گذاران افغانستان و چین نیز برگزار گردد.

مسئولان اتاقهای تجارت و صنایع نیز خبردادند: همزمان با سفر احمدزی به چین؛ دومین نشست قلب آسیا که با هدف یاری رسانی به افغانستان است در این کشور برگزار می گردد.

هرچند چین از یاری کننده های بزرگ افغانستان نبوده اما نخستین سفر دولتی رئیس جمهور این کشور به پکن که یکی از سه قدرت مالی دنیا است، می تواند برای افغانستان سودمند باشد.

فایق واحدی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان اظهارداشت: قرار است احمدزی در جریان این سفر با سرمایه گذاران و بازرگانان چینی گفت وگو کند و آنان را برای سرمایه گذاری در افغانستان تشویق کند.

وی اضافه کرد: امروز دریچه ای برای گسترش روابط مالی و سیاسی با چین باز شده و کوشش برای گسترش روابط بیش از پیش خواهد بود.

درهمین حال بعضی از کارشناسان مسائل مالی افغانستان می گویند: افغانستان منبع مناسب مواد خام برای صنایع چین است و احمدزی کوشش می نماید با دیدی کلان برای خودکفایی این کشور از منابع داخلی، بجای جذب یاریها زمینه سرمایه گذاری کلان را در کشور فراهم نماید.

کارشناسان می افزایند: در حال حاضر چین کوشش می نماید تا در روابط تجاری و مالی با افغانستان از هر کشور دیگری پیشی بگیرد و حکومت نیز باید زمینه سرمایه گذاری بیشتر را برای تاجران این کشور فراهم سازد.

محمد قربان حقجو کارشناس مالی در این خصوص اذعان کرد: سفر اشرف غنی احمدزی به چین یک فرصت بسیار خوب است و رئیس جمهور کوشش می نماید تا به جای جذب یاریهای زودگذر زمینه رشد سرمایه گذاری را در اولویت قرار دهد تا بستر افزایش سرمایه از منابع داخلی کشور تأمین گردد.

وی توضیح داد: چین از کشورهایی است که کوشش می نماید تا با سرمایه گذاری بیشتر در افغانستان زمینه افزایش درآمد را فراهم کند.

عتیق الله نصرت رئیس هیئت عامل اتاق های تجارت و صنایع افغانستان با بیان اینکه نمایندگانی از بخش خصوصی هم در این سفر رئیس جمهور را همراهی خواهند کرد گفت: کوشش می گردد در نشست مشترک سرمایه گذاران دو کشور بر ایجاد شرکت های مشترک تأکید به عمل آید و این یک فرصت مناسب برای گسترش روابط بازرگانی میان کابل و پکن است.

ناگفته نباید گذاشت که چین از جمله کشورهای پیشتاز در سرمایه گذاری های بزرگ در افغانستان است و در حال حاضر معدن مس عینک و میدان نفتی آمودریا در شمال این کشور، دو پروژه بزرگی است که شرکت های چینی با سرمایه گذاری میلیاردها دلار آنها را به دست گرفته اند.

از سویی بعضی منابع می گویند: در نخستین سفر رئیس جمهور افغانستان به چین گذشته از بهبود روابط سیاسی با این کشور روی ایجاد شرکت های مشترک و سرمایه گذاری بر زیربناها در افغانستان نیز گفت وگو خواهد شد.

لازم به ذکر است که تعدادی از کارشناسان مسائل مالی اظهار داشتند: محتمل است در این سفر اشرف غنی احمدزی بر سر بازسازی بخشی از راه تاریخی ابریشم نیز با پکن به توافق برسد.

دفتر رسانه ای ارگ ریاست جمهوری افغانستان با انتشار خبرنامه ای اظهار داشت که اشرف غنی احمدزی رئیس جمهور افغانستان به دعوتی که رسما از سوی شی جینگ پینگ همتای چینی اش به دست وی رسیده، هفته آینده برای یک سفر سه روزه در رأس یک هیأت عالی رتبه دولتی راهی شهر پکن پایتخت این کشور خواهد شد.

همچنین قرار است احمدزی در دانشگاه شینهوای شهر پکن سخنرانی کند و در یک میزگرد با حضور شماری از کارشناسان در خصوص مسایل مختلف از جمله روابط دو کشور و مسائل منطقه ای و بین المللی صحبت کند.

پ

منبع: تسنیم
انتشار: 30 آذر 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 499

به "22بازرگان، احمدزی را در سفر چین همراهی می نمایند، کوشش افغانستان برای جذب سرمایه گذاران خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "22بازرگان، احمدزی را در سفر چین همراهی می نمایند، کوشش افغانستان برای جذب سرمایه گذاران خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید