آپولو 13، خطرناک ترین ماموریت نافرجام به ماه

به گزارش مرجع مقالات، در آن شرایط خطیر، ارتباط میان فضاپیما و مرکز کنترل در جریان ورود آکواریوس به جو زمین که بیش از حد معمول طول کشید، قطع بود و ناسا نمی دانست که آیا سه فضانورد آپولو در آن فضاپیما کوچک به سلامت وارد جو شده اند، یا نه.

آپولو 13، خطرناک ترین ماموریت نافرجام به ماه

دو روز بعد از پرتاب آپولو 13، مخزن اکسیژن آن منفجر شد و ماموریت فرود بر ماه، به ماموریت نجات فضانوردان بدل شد

پنجاه سال پیش در سال 1970، فضاپیمای آپولو 13 به سوی ماه پرتاب شد. اما تنها دو روز بعد، یک انفجار و این پیغام که: هیوستون (مرکز فضایی آمریکا) ما دچار یک مشکل شده ایم، دنیا را تکان داد.

پنجاه سال پس از آن، سازمان فضایی ناسا در سالگرد ماموریت آپولو 13، آن را یک شکست پیروزیت آمیز توصیف نموده است که معرف یکی از شکست های عمده و یکی از معجزات معروف این سازمان است. ماموریت آپولو 13، بخشی از تاریخ فضانوردی است که روایت داستان آن در طول سال ها ادامه یافته است و حتی امروز به عنوان ماموریتی که توجه دنیا را به خود جلب کرد، تجلیل می گردد.

روز 11 آوریل بود که آپولو 13 به مقصد ماه پرتاب شد، اما دو روز بعد، در روز 13 آوریل، مخزن اکسیژن آن منفجر شد و ماموریت فرود بر ماه، به ماموریت نجات فضانوردان از شناور شدن در فضا بدل شد. روز 17 آوریل، شش روز پس از شروع ماموریت سفر به سوی به ماه، فضانوردان آپولو 13 به سلامت وارد جو زمین شدند، و پایانی غیرمنتظره بر ماموریتی نافرجام رقم خورد.

هرچند این واقعه اکنون به عنوان یکی از مهمترین دقایق تاریخ ناسا محسوب می گردد، اما در شروع، ماموریت آپولو 13 به ماه چندان توجهی به خود جلب نکرد. پیش از آن، آپولو 11 بر سطح ماه فرود آمده بود و آنچه دو سال پیش از آن امری بعید به نظر می رسید، دیگر هیجان چندانی برنمی انگیخت.

اما تنها چند ساعت پس از شروع آن ماموریت، شبکه های تلویزیونی سراسر دنیا، ساعت به ساعت، موقعیت آپولو 13 را گزارش می کردند و کوشش کارشناسان ناسا را برای نجات سرنشینان فضاپیما و بازگرداندن آن ها به زمین دنبال می کردند.

دو روز نخست ماموریتی که از نظر خبری چندان توجهی به آن نمی شد، به گونه ای تقریبا کسالت آور طبق برنامه پیش رفت. دو روز پس از شروع ماموریت، یکی از مهندسان اتاق کنترل ناسا به مزاح به فضانوردان گفت که فضاپیما چنان دقیق کار می نماید که آن ها از شدت کسالت اشکشان در می آید.

مشکل در کارکرد آپولو 13 با نزدیک شدن فضاپیما به ماه، و زمانی شروع شد که فضانوردان متوجه صدایی بلند و موج تکان در فضاپیما شدند. یکی از تانک های اکسیژن فضاپیما در جریان یک حرکت معمولی منفجر شده بود. پس از انتها ماموریت، علت انفجار، داغ کردن مخزن اکسیژن حین آزمایش فضاپیما در زمین اعلام شد، اما در آن هنگام پیگیری آن غیرممکن بود.

انفجار مخزن اکسیژن، همچنین مخازن سوخت موتور فضاپیما و جریان ولتاژ را از کار انداخت. مهندسانی که در مرکز کنترل ناسا ماموریت آپولو را تحت نظر داشتند، متوجه شدند که فشار در مخزن اکسیژن منفجر شده، به ناگاه افت نموده است.

جک سوئیگرت، فرمانده واحد خلبانی فضاپیما که در آخرین لحظه به جای همکاری که بیمار شده بود، در آن پست قرار گرفته بود، به مرکز ناسا گفت: اوکی، هیوستون، ما دچار یک مشکل شده ایم.

اینجا هیوستون. لطفا تکرار کنید.

جیم لاوِل، فرمانده آپولو 13 گفت: هیوستون، ما دچار مشکل شده ایم.

بلافاصله محرز شد که آپولو طبق برنامه روی ماه فرود نخواهد آمد، اما در مقایسه با کوشش برای حفظ حیات فضانوردان، چالش چندان مهمی نبود.

از بسیاری جهات، انفجار در بهترین لحظه ممکن رخ داد که فضانوردان آن را بعد ها از بخت خوش شان توصیف کردند. اگر انفجار زودتر از آن روی داده بود، موتور سفیه از کار می افتاد؛ و دیرتر از آن، انفجار می توانست در مدار یا سطح ماه رخ دهد (و بازگشتن شان را ناممکن کند).

اما حالا، فضانوردان می بایست بدون اکسیژن یا نیروی لازم، یک جهت 320 هزار کیلومتری را طی می کردند تا به زمین برسند. برای انجام آن، باید مثل قلاب سنگ دور ماه حرکت نموده و سخت به سطح ماه که قرار بود روی آن بنشینند نزدیک می شدند، و سپس با یک حرکت شدید خود را از مدار ماه به فضا پرتاب نموده و به سوی زمین شناور می شدند.

در این میان، در حالی که سرنشینان آپولو سعی می کردند احتمال کشته شدن در فضا را که می گویند هرگز درباره اش صحبت نکردند، از فکرشان بیرون نمایند، اتاق فرمان ناسا مشغول تنظیم طرحی برای نجات آن ها بود.

مهندسان کنترل پرواز به فضانوردان گفتند که موتور راننده فضاپیما را خاموش نمایند و وارد آکواریوس شوند. آکواریوس قسمتی از آپولو بود که قرار بود فضانوردان را بر سطح ماه بنشاند، اما اکنون برای صرفه جویی در سوخت، آن را تبدیل به یک قایق نجات کردند.

از آنجایی که قرار نبود آکواریوس برای مدتی طولانی تمام سرنشینان آپولو را در خود جای دهد، فضا در آن تنگ و محدود بود و بر اثر تنفس فضانوردان، میزان اکسید کربن در آن افزایش یافت.

یکی از معروفترین نقاط عطف ماجرا هنگامی رخ داد که فضانوردان سعی کردند با استفاده از فیلتر های هوای موجود در کپسول رها شده فضاپیما که قرار بود بر سطح ماه بنشیند، مسئله کمبود اکسیژن در آکواریوس را حل نمایند. قضیه در عمل به معنی کوشش برای جای دادن یک کپسول مربع شکل در یک سیلندر مدور بود. اما مهندسان اتاق کنترل ناسا پیروز شدند با استفاده از قسمت های مختلف فضاپیما، این دو قطعه را در داخل یکدیگر جای دهند.

حتی با حل مسئله اکسیژن، شرایط در داخل آکواریوس، بدون سوخت برای گرم کردن آن یا دیگر مسائل، مصیبت باربود. آن ها در داخل جعبه ای منجمد گیر افتاده بودند که که هرگز قرار نبود در آن روز ها در انتظار راه چاره های آخرین لحظه برای نجاتشان و درگیر با نگرانی ها که آیا آن راه چاره ها موثر خواهد افتاد یا نه، در چنان فضایی باشند.

سرنشینان آپولو 13 می گویند، به رغم شرایط سختشان با یکدیگر بحث و جدل ننموده اند و از احتمال شناور شدن در فضا و انتظار برای مرگ هم صحبتی به میان نیاورده اند. بعدها، لاول در بیوگرافی اش نوشت که سرگرم کوشش برای حفظ حیات بودند. او همچنین این نکته را تکذیب نموده است که در صورت گم شدن در فضا، با خود کپسول های زهر به همراه داشته اند.

سرنشینان آپولو 13 انتها در عملیاتی که خطرناکترین بخش ماموریت شان بود، به خانه بازگشتند: بازگشت به جو زمین. تنها آنقدر سوخت داشتند که بتوانند موتور راننده را روشن نمایند و مرحله سخت ورود به جو و حرارت بالای گذر از جو زمین را تحمل نمایند.

در آن شرایط خطیر، ارتباط میان فضاپیما و مرکز کنترل در جریان ورود آکواریوس به جو زمین که بیش از حد معمول طول کشید، قطع بود و ناسا نمی دانست که آیا سه فضانورد آپولو در آن فضاپیما کوچک به سلامت وارد جو شده اند، یا نه.

اما انتها آکواریوس با سه چتر نجاتی که به آن متصل بود، همراه با سه سرنشین آن بر زمین نشست. میراث این سفر که آمیخته ای از ابتکار و بخت است، تا امروز نیز همچنان به عنوان بزرگترین دستاورد برج کنترل ناسا تجلیل می گردد.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 17 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 918

به "آپولو 13، خطرناک ترین ماموریت نافرجام به ماه" امتیاز دهید

1 کاربر به "آپولو 13، خطرناک ترین ماموریت نافرجام به ماه" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آپولو 13، خطرناک ترین ماموریت نافرجام به ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید