ارجاع به سایت های فیشینگ به وسیله شبکه های اجتماعی

به گزارش مرجع مقالات، مسوولان مرتبط با امنیت کاربران در فضای مجازی می گویند بیشترین ارجاع به سایت های فیشینگ به وسیله شبکه های اجتماعی است و به همین دلیل به مردم توصیه می نمایند خریدهای خود را از فروشگاه های اینترنتی که نماد الکترونیکی دارند انجام دهند.

ارجاع به سایت های فیشینگ به وسیله شبکه های اجتماعی

یکی از شگردهای جمع آوری اطلاعات کاربران، سایت های فیشینگ است. رصد فضای مجازی سایت هایی جعلی را نشان می دهد که برای ارائه خدمات به کاربران، اطلاعات حساب افراد را جمع آوری و از این اطلاعات سوءاستفاده نموده یا آن را در اختیار دیگران قرار می دهند.

در جلسه نقد و اندیشه با موضوع سوءاستفاده در فضای مجازی و مطلع سازی مخاطبان منتشرشده توسط توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مجتبی جوانبخت، مدیرکل امنیت سیستم های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) و علی محمد رجبی، رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا، مطلعی بخشی و اجرای وظایف بخش های مختلف را در کاهش آسیب های این فضا و استفاده از فرصت های فضای مجازی موثر بیان کردند.

با عقب گرد در فضای مجازی آینده را از دست می دهیم

علی محمد رجبی، رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا واقعیت گمنامی را از ویژگی های فضای مجازی بیان کرد و گفت: بسیاری از افراد در این فضا با هویت پنهان حضور دارند و شاید چندین چهره داشته باشند که این مسئله از طرفی باعث تنوع و جذابیت است اما از نظر دیگر این موضوع که نمی دانیم با چه کسی در این فضا روبرو می شویم می تواند وحشتناک باشد.

وی با اشاره به ویژگی های فضای مجازی و تاثیر آن در زندگی امروز، اضافه کرد: با این شرایط باید به سبک جدیدی از زندگی برسیم و جامعه را آماده ورود به سبک زندگی دیجیتالی کنیم.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا با تاکید به اینکه نباید به دنبال محدود کردن فضای مجازی باشیم، گفت: باید نسل آینده را برای این فضا آماده کنیم و اگر در این حوزه عقب گرد داشته باشیم آینده را از دست داده ایم.

رجبی به دلایل به خطر افتادن امنیت افراد در فضای مجازی اشاره نمود و اضافه کرد: ضعف در قوانین و مقررات، نقص در سامانه های کسب وکاری و خدماتی مرتبط با مخاطب و کافی نبودن مهارت استفاده از ابزار و دانش پیشگیری، بیشترین دلایل آسیب کاربران در فضای مجازی است.

اصلاح قوانین، همپای سرعت تحولات در فضای مجازی نیست

وی پرتکرارترین جرایم در حوزه فضای مجازی را جرایم اقتصادی، برداشت غیرمجاز و کلاه برداری های اینترنتی بیان کرد و گفت: با راه اندازی رمز پویا، جرایم در این حوزه کاهش داشته است ولی جرایم مربوط به درگاه های جعلی و فیشینگ وجود دارد که به غیر از مطلعی مردم راه دیگری برای برخورد با آن وجود ندارد.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا با بیان اینکه عوامل بیرونی زمینه جرم در فضای مجازی را تشدید می نماید، اضافه کرد: بیشترین ارجاع به سایت های فیشینگ به وسیله شبکه های اجتماعی است که به همین دلیل به مردم توصیه می کنیم خریدهای خود را از فروشگاه های اینترنتی که نماد الکترونیکی دارند انجام دهند و از شبکه های اجتماعی خرید ننمایند.

رجبی، جرایم علیه افراد را بعد از جرایم اقتصادی از پرتکرارترین جرایم بیان کرد و گفت: در این جرایم مانند انتشار عکس یا اطلاعات خصوصی، آبرو و حیثیت افراد آسیب می بیند و حتی اگر مجرم نیز به زندان برود قابل جبران نیست و باعث افزایش آسیب های اجتماعی در جامعه نیز می گردد.

وی با بیان اینکه به این موضوعات باید با نگاه غیرپلیسی بیشتر پرداخته گردد، اضافه کرد: این موضوعات باید از طرف اهالی فرهنگ، رسانه و ارتباطات با نگاه فرهنگ سازی و پیشگیری مطرح گردد تا تاثیر بیشتری در جامعه داشته باشد.

افرادی که زمینه جرم را فراهم می نمایند باید جوابگو باشند

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا درباره مسوولیت افراد در برابر نظرات و کامنت هایی که در صفحات شخصی این افراد منتشر می گردد، گفت: بر اساس قانون افرادی که بستر و زمینه جرم فراهم می نمایند باید جوابگو باشند. تشخیص اینکه این اقدام با انگیزه مجرمانه بوده یا نه بستگی به علم و نظر قاضی دارد و تشخیص با پلیس نیست.

رجبی اضافه کرد: البته سلبریتی ها و افراد مشهور که دنبال نمایندگان بسیاری دارند و افراد به دلیل شهرت آنها مطالب صفحات شخصی آنان را دنبال می نمایند باید در کنترل و پایش نظرات و کامنت هایی که الفاظ رکیک دارد یا در قالب نظرات، سایت های فیشینگ را معرفی می نمایند، مسوولیت اجتماعی داشته باشند و کنترل نمایند. در این حوزه احتیاج به بازتعریف و شفاف سازی قوانین داریم و باید در حوزه مسوولیت افراد در فضای مجازی شفافیت وجود داشته باشد.

وی درباره هشدارهای بسیاری که در این حوزه از طرف پلیس فتا داده می گردد، گفت: به دلیل اینکه همه جامعه در یک سطح هشدار نیستند راهبرد ما تعریف هشدارهای منظم است تا هر هشدار مخاطبین خاص خود را پیدا کند.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا به احتیاجهای کاربران برای کاهش آسیب های فضای مجازی اشاره نمود و گفت: سواد دیجیتال و استفاده از ابزارها به صورت مناسب و کامل، آموزش سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی که کاربران بتوانند در این دنیای پر از داده و اطلاعات، داده های درست را شناسایی و استفاده نمایند.

مجتبی جوانبخت با بیان اینکه هم اکنون فضای مجازی همان فضای واقعی و مانند زندگی است، گفت: سرعت، امکان دسترسی و برداشته شدن فاصله فیزیکی از ویژگی های این فضا است.

وی به گمنامی در فضای مجازی به عنوان یکی از چالش های این فضا اشاره نمود و اضافه کرد: گمنامی در فضای مجازی حتی در کشورهای دیگر نیز به طور کامل حل نشده و این همان نقطه سیاه فضای مجازی است. در این فضا همه مسوول هستند و هر سازمان و دستگاهی باید مسوولیت پایش، کنترل، مطلعی رسانی و شناسایی را بر عهده بگیرد و انجام دهد.

مدیرکل امنیت سیستم های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه مراقبت در فضای مجازی فقط وظیفه پلیس فتا نیست، اضافه کرد: در حقیقت در این فضا خود ما باید از خودمان مراقبت کنیم. باید ببینیم نقش خانواده، نهادهای غیردولتی، هنرمندان، ورزشکاران و مسوولین در این فضا چیست و آیا این افراد به مسوولیت های خود در این فضا عمل می نمایند.

فضای مجازی یک ابزار است

جوانبخت فضای مجازی را به عنوان یک ابزار و پلتفرم معرفی کرد و اضافه کرد: محتوای سالم و غیرسالم است که فضای مجازی سالم و غیرسالم می سازد و باید ببینیم این محتوا از جانب چه کسی و چگونه فراوری می گردد. نگاه سلبی به فضای مجازی ما را از فرصت های این فضا محروم می نماید و باید با آموزش و مطلعی بخشی به مردم بتوانیم از فرصت های این فضا به خوبی استفاده کنیم.

وی با انتقاد از به روز نبودن قوانین در حوزه فضای مجازی، گفت: فرآیند اصلاح قوانین در کشور نیز بسیار کند است و احتیاج به اصلاح دارد تا همپای سرعت تحولات در فضای مجازی امکان اصلاح مقررات وجود داشته باشد.

مدیرکل امنیت سیستم های ارتباطی رگولاتوری به ساماندهی نظام هویتی در حوزه ارتباطی به عنوان یکی از اقدامات صورت گرفته در این حوزه اشاره نمود و اضافه کرد: با راه اندازی سامانه شبکه احراز هویت کاربران ارتباطی (شاهکار) توسط سازمان تنظیم مقررات با همکاری اپراتورهای ارتباطی، تقریبا سیم کارت بی هویتی وجود ندارد و با برطرف بعضی از مسائل، احراز هویت برای دریافت سیم کارت به صورت کامل انجام می گردد.

جوانبخت به روش های استعلام هویت سیم کارت در سامانه این سازمان اشاره نمود و گفت: سیم کارت امروزه بخشی از هویت افراد است و باید خود مردم مراقبت نمایند که از آن سوءاستفاده نگردد چرا که در قانون صاحب سیم کارت مسوولیت قانونی دارد. مردم می توانند از روش های مختلف که در سایت سازمان تنظیم مقررات اعلام شده نسبت به استعلام تعداد سیم کارت هایی که به نام خودشان است اقدام نمایند.

وی با بیان اینکه احساس امنیت از خود امنیت مهم تر است، گفت: مردم با این حال که هویت های ناشناخته ای در فضای مجازی وجود دارد اما در این فضا احساس خطر نمی نمایند و این موضوع بسیار عجیب است. برای مثال والدین بدون هیچ محدودیت و کنترلی ابزارهای دسترسی خود مانند گوشی و تبلت را در اختیار بچه ها قرار می دهند و احساس خطری هم از این کار ندارند.

مدیرکل امنیت سیستم های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با بیان اینکه دسترسی مردم به فضای مجازی را نمی توان محدود کرد، گفت: من به عنوان یک عضو کمیته معین مصادیق مجرمانه سوال می کنم که با فیلترینگ موجود مردم احساس مزاحمت می نمایند یا احساس امنیت؟

جوانبخت جمع سپاری را برای استفاده از تجربیات جمعی در این حوزه مناسب ارزیابی کرد و اضافه کرد: وجود سامانه هایی که مردم بتوانند تجربیات خود در مواجهه با مسائل و آسیب های فضای مجازی را به اشتراک بگذارند می تواند از بسیاری از آسیب ها پیشگیری کند. نظام رتبه بندی محتوا یکی دیگر از اقداماتی است که می تواند به کاهش آسیب در فضای مجازی یاری کند.

پلیس و قوه قضاییه آخرین سنگر برخورد در فضای مجازی است

وی با بیان اینکه پلیس و قوه قضاییه آخرین سنگر در این حوزه است، اضافه کرد: سازمان ها و حوزه های مرتبط می توانند با نظارت و پایش، عوامل جرم زا را در حوزه های خود کاهش دهند. هرچه به جلو پیش می رویم در فضای مجازی نقش حاکمیت و دخیل بودن اجزای حاکمیت کم رنگ تر می گردد و به همین دلیل میزان آمادگی مخاطب و گیرنده در این فضا اهمیت بسیاری پیدا می نماید.

مدیرکل امنیت سیستم های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی عدم بازدارندگی و هزینه کم جرایم سازمان یافته را یکی از دلایل تکرار این جرایم توسط مجرمین بیان کرد و گفت: برای مثال مجازات حتک حریم خصوصی افراد متناسب نیست و قدرت بازدارندگی ندارد.

جوانبخت از اجرایی شدن احراز هویت بیومتریک از سال آینده اطلاع داد و اضافه کرد: این کار تا خاتمه سال تکمیل می گردد و از سال آینده احراز هویت بیومتریک به راحتی و با دسترسی پذیری مناسب اجرایی می گردد.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 16 مهر 1399 بروزرسانی: 16 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1156

به "ارجاع به سایت های فیشینگ به وسیله شبکه های اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارجاع به سایت های فیشینگ به وسیله شبکه های اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید