استقرار پهپاد نظامی ترکیه در قبرس در بحبوحه تنش ها در شرق مدیترانه

به گزارش مرجع مقالات، رسانه های ترکیه امروز دوشنبه خبر دادند، اولین پهپاد نظامی این کشور در فرودگاه لفکونیکو قبرس شمالی مستقر شده است.

استقرار پهپاد نظامی ترکیه در قبرس در بحبوحه تنش ها در شرق مدیترانه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در حالی که تنش ها بین ترکیه و کشورهای اروپایی در خصوص حفاری های نفتی و گازی در آب های قبرس و شرق مدیترانه ادامه دارد، ترکیه در قبرس شمالی پهپاد نظامی مستقر کرده است.

مقام های قبرس شمالی (قبرس تُرک نشین) که نام رسمی آن جمهوری تُرک قبرس شمالی است، امروز دوشنبه اعلام کردند، اولین پهپاد نظامی ترکیه وارد فرودگاه شهر ساحلی لفکونیکو شده است.

جمهوری تُرک قبرس شمالی ناحیه تحت تسلط ترکیه در شمال جزیره قبرس است؛ جزیره ای که بین ترک تبارها و یونانی تبارها تقسیم شده است. در سال 1974 بعد از سرنگونی دولت وقت قبرس به تحریک حکومت نظامیان یونان، ترکیه با استناد به موقعیت خود به عنوان یکی از تضمین کنندگان حق حاکمیت قبرس، واحدهای ارتش خود را در شمال این سرزمین مستقر کرد و از آن زمان قبرس به دو پاره تقسیم شده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، پهپاد نظامی ترکیه از فرماندهی نیروی دریایی ترکیه مستقر در دریای اژه به فرودگاه لفکونیکو شهر ساحلی ماگوسا قبرس شمالی اعزام و در آن مستقر شده است.

نخست وزیر جمهوری تُرک قبرس شمالی طی بیانیه روز جمعه موافقت دولتش را برای استفاده ترکیه از فرودگاه لفکونیکو به منظور پرواز پهپادها اعلام کرده بود.

در گزارش آناتولی آمده است: ترکیه در حال حاضر به عنوان تضمین کننده (حق حاکمیت) جمهوری تُرک قبرس شمالی در حال انجام فعالیت های اکتشافی با دو کشتی در شرق مدیترانه است. آنکارا مکررا با حفاری های یکجانبه دولت قبرس یونانی نشین در شرق مدیترانه مخالفت کرده است و اعلام کرده که جمهوری تُرک قبرس شمالی هم از حق بهره برداری از منابع این منطقه برخوردار است.

یونان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی در ماه های گذشته ضمن محکوم کردن مواضع ترکیه در قبال قبرس و حفاری هایش در شرق مدیترانه، آنکارا را به تحریم تهدید کرده اند (جزئیات بیشتر).

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 12 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 604

به "استقرار پهپاد نظامی ترکیه در قبرس در بحبوحه تنش ها در شرق مدیترانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقرار پهپاد نظامی ترکیه در قبرس در بحبوحه تنش ها در شرق مدیترانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید