اندیشکده، کاتو: ارتش آمریکا مزدور خاندان سلطنتی عربستان است

به گزارش مرجع مقالات، یکی از مقامات پیشین دولت آمریکا با انتقاد از حمایت بی چون و چرای واشنگتن از عربستان سعودی از دونالد ترامپ خواست با نظامیان این کشور همچون مزدوران در خدمت امنیت آل سعود رفتار نکند.

اندیشکده، کاتو: ارتش آمریکا مزدور خاندان سلطنتی عربستان است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در این مقاله، دوگ بنداو، عضو ارشد اندیشکده کاتو و دستیار ویژه پیشین رونالد ریگان، رئیس جمهور اسبق آمریکا با انتقاد از اجیر شدن ارتش آمریکا توسط خاندان سلطنتی عربستان، نوشته است: شاید بعضی از طرفداران ترامپ این حس را داشته باشند که وی در بعضی از موضوعات پیروز شده باشد اما به هر حال در یک زمینه به شدت به خطا رفته و آن این است که وی دائما منافع و ارزش های آمریکا را مطیع عربستان سعودی نموده است.

وی با تأکید بر این که نظام عربستان منجر به گسترش تروریسم در سطح جهان شده، نوشت: همین اواخر ترامپ مدعی شد که ریاض یک میلیارد دلار در حساب بانکی برای نیروهایی اختصاص داده که برای حفاظت از خانواده سلطنتی اعزام شده اند. دیگر مقامات می گویند که 500 میلیون دلار از این پول تا به امروز پرداخت شده است. پنتاگون رقم خاصی در این باره ارائه نمی نماید اما ربکا ریباریچ، سخنگوی پنتاگون در این باره گفت: مباحثی درباره تدوین مکانیزمی برای مشارکت های آینده در جریان است که هزینه های این استقرار نیروها را جبران می نماید.

این کارشناس در ادامه تصریح می نماید: رئیس جمهور باید با نظامیان آمریکایی همچون مزدور برخورد نکند و آنها را در خدمت شاهزادگان سعودی درنیاورد حال آن که حتی مردم خود آن کشور تمایلی ندارند جان خود را فدای این ستمگران نمایند. اقدام واشنگتن برای فروش خدمات نظامی به هر کشوری بد و نامطلوب است چه رسد به ارائه خدمت به عربستانی ها.

وی پادشاهی عربستان سعودی را همانند بازگشت عجیب و غریب به عصری دیگر توصیف و می نویسد: عربستان یک حکومت سلطنت مطلقه است که از بعضی از چهره های دینی برای گسترش وهابیت حمایت می نماید. وهابیتی که نسخه ای عدم تساهل و نفرت پراکن از اسلام در سراسر جهان ارائه می نماید. در عوض این چهره های وهابی نیز به مردم عربستان یاد می دهند که باید با این شاهزاده ها بیعت نموده و از آنها حمایت اقتصادی نمایند.

این گزارش تصریح می نماید که ولیعهد عربستان محمد بن سلمان با وجود اصلاحات اجتماعی ای که به راه انداخته است اما هنوز ماشین تبلیغات وهابیت این کشور را برنچیده است.

این کارشناس ادامه داد که عربستان از پول و ارتباطات خود بهره می گیرد تا برای کارهایی که انجام می دهد جوابگو نباشد. حتی بعد از حملات 11 سپتامبر دولت بوش اجازه داد تا یک هواپیما از شاهزادگان سعودی از کشور خارج شوند و این در حالی بود که هیچ آمریکایی حق پرواز به نقاط مختلف کشور و جهان نداشت و همه پروازها به جز پرواز این هواپیما حامل خانواده سلطنتی زمین گیر شده بودند.

این در حالی است که پلیس فدرال آمریکا نیز در اواسط ژانویه گزارش داد که نظام بن سلمان می تواند مانع از تحت تعقیب قرارگرفتن شهفرایندانش بخاطر جرایمی مانند تجاوز و آدم کشی گردد. این نهاد آمریکایی همچنین از این امر شکایت دارد که ریاض به فرایند قضایی آمریکا لطمه وارد نموده است.

در ادامه این مقاله آمده است که سیاست خارجی بی ثبات نماینده عربستان بدتر از همه موارد دیگر است. جنگی که علیه یمن راه افتاده همان تهاجمی است که برای حفظ ریاست یک فرد مطیع در این کشور اجرا شده است. این حمله که اکنون به پنج سال رسیده بحران انسانی ایجاد نموده است.

در دیگر جاها نیز عربستان مشغول حمایت از تندروها است. از جنگ سوریه گرفته تا درگیری های لیبی که وارد نهمین سال خود شده اند. باید به اینها ربودن نخست وزیر لبنان (سعد حریری) و کوشش نافرجام برای کناره گیری وی اشاره نمود و بطور موثر همه این موارد و سوابق به اعتبار ایالات متحده انجام شده است.

این کارشناس با اشاره به موارد دیگر اهانت عربستان به آمریکا، نوشت: توهین نهایی عربستان به آمریکا، رفتار سرکوبگرانه و شدیدی است که ریاض علیه عربستانی ها در داخل کشور دارد. محمد بن سلمان به نوبه خود بعضی محدودیت های اجتماعی را برداشت اما کسانی که برای همین اصلاحات کوشش می کردند را زندانی کرد.

این مقاله می افزاید: اساساً در دو حوزه اساسی هیچ آزادی در عربستان سعودی وجود ندارد و آن عبارتند از سیاست و مذهب. حکومت سلطنت مطلقه عربستان همه حقوق سیاسی و آزادی های مدنی را محدود می نماید. شاهد روی کار آمدن هیچ مقامی در سطح ملی نیستیم که طی یک انتخابات آمده باشد.

در انتهای این مطلب آمده است: علت هر چه باشد، تمایل ترامپ به تابع کردن منافع و ارزش های آمریکا به عربستان برخلاف قول و شعار اول آمریکا است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 29 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 710

به "اندیشکده، کاتو: ارتش آمریکا مزدور خاندان سلطنتی عربستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده، کاتو: ارتش آمریکا مزدور خاندان سلطنتی عربستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید