با قورباغه ها خداحافظی کنید!

به گزارش مرجع مقالات، تهران - خبرنگاران - تغییرات اقلیمی به شیوع بیماری کشنده ای در بین قورباغه ها منجر شده و پیش بینی می گردد که این گونه جانوری تا 50سال آینده به طور کل نابود گردد.

با قورباغه ها خداحافظی کنید!

به گزارش روز شنبه گروه علمی خبرنگاران، نتایج تحقیقات اخیر پژوهشگران دانشگاه انگلیسی پلیموث نشان داد که تغییرات اقلیمی انتشار بیمار مرگبار راناویروس Ranaviruses را در میان قورباغه ها تسریع می نماید. علاوه بر این، پیش بینی می گردد که اگر آزاد شدن دی اکسید کربن در هوا به همین سرعت ادامه یابد، بیماری مذکور در چند دهه آینده شدیدتر و شایع تر گردد.

راناویروس ها از خانواده ایرودوویروس ها هستند و به عنوان عامل بیماری و مرگ در دوزیستان، خزندگان و ماهی ها شناخته می شوند. امروزه موارد عفونت، بیماری و مرگ ناشی از راناویروس از هر قاره ای گزارش می گردد طوری که سازمان دنیای بهداشت حیوانات (OIE) آن را به عنوان یک بیماری قابل گزارش به رسمیت شناخته است.

با استناد به نتایج مطالعه اخیر، هوای گرم خطر شیوع راناویروس درمیان قورباغه ها رابه شدت افزایش می دهد.

یافته های مربوطه، فصلی بودن این بیماری و اوج دریافت میزان شیوع آن در گرمترین ماه های فصل تابستان را شرح داده و نشان داد که تغییرات اقلیمی می تواند منجر به شیوع این ویروس از ماه آوریل تا اکتبر گردد.

شیوع راناویروس در فصل بهار می تواند منجر به مرگ شمار زیادی از نوزادهای قورباغه گردد که عواقب جبران ناپذیری را بر بقای جمعیت قورباغه ها در دنیا برجای خواهد گذاشت.

بنابر نتایج مطالعات دانشمندان انگلیسی، قورباغه ها در جاهایی که بتوانند دمای بدن خود را پایین بیاورند، بهتر می توانند با این ویروس مقابله نمایند. به عبارت دیگر هرچه از میزان مدتی که این جانداران در معرض نور خورشید قرار دارند کاسته گردد، سرعت رشد ویروس مذکور کمتر می گردد.

استفان پرایس مولف ارشد این پژوهش می گوید: تغییرات اقلیمی چیزی نیست که تنها به نقاط دوردست مربوط باشد، تغییرات اقلیمی حقیقت دارد و همین حالا نیز تاثیراتی را بر حیات وحش انگلستان گذاشته که به سختی می شد پیش بینیشان کرد. شماری از دانشمندان تلویحا به این مسئله که تغییرات اقلیمی می تواند سرعت شیوع بیماری ها را افزایش دهد، اشاره نموده اند اما این یکی از نخستین تحقیقاتی است که مدارک متقنی را در خصوص اثر تغییرات اقلیمی بر بیماری های شایع در حیات وحش، ارائه می دهد.

علمی**9418**1485

منبع: ایرنا
انتشار: 29 تیر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 156

به "با قورباغه ها خداحافظی کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با قورباغه ها خداحافظی کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید