برخی محدودیت ها باید در پاییز ادامه یابد

به گزارش مرجع مقالات، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران پاییز امسال را سخت ترین پاییز معاصر پیش بینی کرد و گفت: برخی محدودیت ها در تهران باید در این فصل ادامه یابد.

برخی محدودیت ها باید در پاییز ادامه یابد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نشست ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در شهر تهران با نمایندگان رسانه های بین المللی روز سه شنبه با حضور علیرضا زالی، علی حائری، مشاور رئیس دانشگاه و عبدالحسین شیروی، مدیر اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار ابن سینا دانشکده پزشکی علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار گشت.

زالی در این نشست اظهار کرد: ممکن است حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس محدود شود، چراکه یکی از اساسی ترین فاکتورهای موثر در گسترش ویروس، آغاز فعالیت های آموزشی و افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است.

وی با بیان این که طبق مطالعات دنیای، پاییز نگران کننده ای را پیش رو خواهیم داشت، اضافه کرد: پاییز امسال سخت ترین پاییز معاصر خواهد بود و این موضوع صرفا مربوط به ایران نیست چرا که همزمانی کرونا با بیماری های فصلی، تمایل مردم به حضور در فضاهای سرپوشیده، ایجاد علایم تنفسی و آلرژی در این فصل و ورود موج جدید آنفولانزا H1N1 بسیار نگران کننده است.

فرمانده ستاد عملیات مقابله با بیماری کرونا در کلان شهر تهران توضیح داد: 27 درصد انتقال بیماری در وسایل حمل و نقل عمومی اتفاق می افتد.

زالی با بیان این که کانون اصلی شیوع بیماری، تجمعات و دورهمی ها است، اضافه کرد: در خصوص مراسم عزاداری محرم نیز پروتکل های بهداشتی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ شد و کارشناسان بهداشتی از هر سه دانشگاه استان تهران بر نحوه اجرای دستورالعمل ها نظارت خواهند داشت.

وی یادآور شد: تلاش نظام های علمی و مدیریتی دنیا برای به اشتراک گذاری تجربیات و دستاورهای کارآمد را ضروری دانست و گفت: برای ریشه کنی کرونا باید تمامی مرزها از بین برود و گفتمان دنیای با دردی مشترک و احساس همدردی به همگان منتقل شود.

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران در این نشست به ماهیت عالم گیری، پاندمی کرونا در عرصه مختلف دنیای اشاره کرد و اظهار کرد: کرونا صرفا یک بیماری بیولوژیک نیست، این بیماری مولفه های اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و سیاسی را نیز دربرگرفته است.

زالی با تاکید بر این که کووید - 19 دنیا را با بحران های اقتصادی مختلفی روبه رو کرده، به افت شاخص های PMI در حوزه های مختلف تولید در سراسر دنیا کرد و گفت: این شاخص در عرصه های مختلف نیز در حال کوچک تر شدن است به شکلی که به نظر می رسد تا خاتمه این بیماری نیز این فرایند ادامه داشته باشد.

وی با بیان این که ویروس کرونا و تبعات مختلفی که ایجاد کرده تا به امروز با هیچ پدیده طبیعی قابل قیاس نبوده است، گفت: این بیماری و تبعات آن بسیار جدی است وبسیاری از پیش فرض ها را تغییر داده است.

وی تاکید کرد: احتمال از بین رفتن ویروس کرونا در طبیعت کماکان وجود ندارد و ریشه کنی این ویروس حداقل در بازه زمانی کوتاه غیرممکن است.

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران ضمن ابراز نگرانی از جهش هایی که ممکن است در ساختار ویروس کرونا رخ دهد، توضیح داد: مطالعات بین المللی گواه این مطلب است که در ساختار ویروس تغییر شگرفی رخ نداده و تغییرات کوچکی صرفا در میزان سرایت پذیری ایجاد شده است.

زالی تغییرات محیطی، رطوبت و گرما را در کرونا بی تاثیر دانست و بقای طولانی تر این ویروس را در محیط های اجتماعی و پرتردد و سطوح مختلف یادآور شد.

وی در بخش دیگری از این نشست به جمعیت استان تهران اشاره کرد و توضیح داد: طبق آخرین آمار جمعیت این استان قریب به 14 میلیون و 800 هزار نفر است و این درحالی است که ظرفیت بالا و تراکم جمعیت تهران را از سایر استان ها متمایز می کند.

وی اضافه کرد: به طور مثال در منطقه بهارستان تهران که در جنوب شرقی تهران واقع شده تراکم جمعیتی بسیار زیادی را شاهد هستیم که این موضوع می تواند حوزه بهداشت و درمان را با چالش های جدی روبه رو کند.

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران، گذار شهر نشینی شتاب زده و سکونت های غیر رسمی را یکی دیگر از چالش های مربوط به استان تهران ذکر و اعلام کرد: مجموعه ای از این فاکتورها کنترل کرونا را در کلان شهر تهران با مسائل جدی روبه رو کرده است.

زالی با بیان این که بالاترین آمار از حاشیه نشینی مربوط به استان تهران است تاکید کرد: حاشیه نشینی شرایط اقتصادی، بهداشتی و فرسودگی زیر ساخت ها را دستخوش تغییراتی می کند که در پاندمی کرونا بیش از پیش چهره خود را به نمایش گذاشت.

جمعیت شناور در استان تهران یکی دیگر از مواردی بود که زالی به آن اشاره کرد و اضافه کرد: روزانه جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر، معادل جمعیت یک استان از استان های مجاور نظیر البرز و ساوه وارد تهران و در خاتمه روز از شهر خارج می شوند، این جمعیت می تواند بار بیماری را به میزان قابل توجهی به سیستم بهداشت و درمان وارد کند.

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران در بخش دیگری، تردد روزانه 400 هزار خودرو از استان البرز به تهران را پدیده پیچیده و مشخصه تهران دانست.

زالی با تاکید بر این که در بروز و شیوع اپیدمی ها نقاط کور می تواند بسیار خطر آفرین باشد، گفت: حدود 40 درصد از اتباع سایر کشورها در تهران سکونت دارند و آمار نشان می دهد که 50 درصد از این اتباع به صورت غیرقانونی و فاقد گواهینامه در تهران سکونت دارند که در صورت ابتلا به بیماری به دلیل شرایط خاص اقامت تمایلی به مراجعه به مراکز درمانی ندارند.

وی پدیده زباله گردی، بچه ها کار، معتادان متجاهر را از دیگر مولفه های خطرآفرین انتشار کرونا در تهران ذکر کرد و تعامل و مشارکت بیشتر بخش های مختلف مدیریتی و استفاده از ظرفیت های دستگاه های مختلف را با هدف کنترل کووید-19 خواستار شد.

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران در بخش دیگری از این نشست از در اختیار داشتن 12 هزار تخت درمانی دانشگاهی در تهران خبر داد و تاکید کرد: مراقبت های درمانی در بیمارستان های دانشگاهی در بالاترین سطح به بیماران ارائه می شود و حدود 85 درصد بیماران مبتلا به کرونا در این بیمارستان ها درمان می شوند.

زالی در ادامه به برخی از پروژه های درحال اتمام و یا آماده بهره برداری افزایش تخت های بیمارستانی اشاره کرد و گفت: پروژه بیمارستان های شهدای تجریش، امام خمینی(ره)، فیروزآبادی، شهرقدس تا ابتدای پاییز وارد مدار ارایه خدمات درمانی و بهداشتی خواهد شد که بیشتر تخت های درمانی این بیمارستان ها متعلق به دانشگاه های علوم پزشکی است.

وی با بیان این که در تهران تا به امروز برای درمان مبتلایان به کرونا با کمبود تخت های بیمارستانی روبرو نبوده ایم، اظهار کرد: باید با نگاه آینده نگارانه و افزایش ظرفیت های بیمارستانی زیر ساخت ها را برای فصول سرد سال مدیریت و تقویت کنیم.

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران اضافه کرد: راهبرد اصلی مدیریت حوزه بهداشت و درمان کشور بالا بردن ظرفیت بخش های درمانی است.

4127

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 10 آبان 1399 بروزرسانی: 10 آبان 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1206

به "برخی محدودیت ها باید در پاییز ادامه یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برخی محدودیت ها باید در پاییز ادامه یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید