برگزاری همایش ملی برنامه درسی و اشتغال در دانشگاه فردوسی مشهد

به گزارش مرجع مقالات، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس گروه برنامه ریزی و آموزش درسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: همایش ملی برنامه درسی و اشتغال، 13 و 14 اسفند در دانشکده علوم دانشگاه برگزار می گردد.

برگزاری همایش ملی برنامه درسی و اشتغال در دانشگاه فردوسی مشهد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات اخذ اقامت تحصیلی آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

مرتضی کرمی امروز، 3 اسفندماه، در نشست خبری اولین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال که در سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گردید، اظهار کرد: اهمیت اشتغال و صندلی آن بر کسی پوشیده نیست، اما آنچه جدید بوده، نگاه ما از زاویه برنامه درسی است، زیرا یکی از شاخص های کلیدی عملکرد سازمان ها و نظام های آموزشی، موضوع کارایی بیرونی آن ها بوده و اینکه دانشگاه چقدر اثربخش است.

وی اضافه نمود: یک قسمت عمده به این برمی گردد که دانش آموختگان آن چقدر توانستند در جامعه مؤثر واقع شوند و اشتغال می تواند یکی از مهمترین مصادیق آن در نظر گرفته گردد. عوامل متعددی در بحث اشتغال اثرگذار است که یکی از مهمترین آن ها برنامه درسی است. برنامه درسی تجارب یادگیری رسمی و غیر رسمی بوده که نظام آموزشی برای فراگیران خود فراهم می نماید.

کرمی بیان نمود: روزی که برنامه ریزی برای همایش را شروع کردیم، تنها دیدگاهمان آموزش عالی بود، اما اکنون متوجه شدیم که موضوع اشتغال دغدغه بسیاری از نظام های آموزشی از جمله آموزش و پروش و سازمان فنی و حرفه ای و حتی وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در این وزارتخانه طرحی را به نام تاپ دنبال می نمایند که مصداق شاخص توانمندسازی اساتید و دانشجویان در عرصه اشتغال است.

عضو هیأت علمی مطالعات برنامه درسی و آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: آنچه نقطه عزیمت همایش فعلی بوده، طرحی است که وزارت علوم از سال 97 تحت عنوان افزایش توان اشتغال پذیری دانشجویان کارشناسی شروع کرد و مبتنی بر این طرح وزارت علوم از دانشگاه های تابعه خود انتظار داشت و دارد تا روی برنامه هایی که می تواند منجر به مهارت افزایی دانشجویان گردد، کار نمایند.

رئیس گروه برنامه ریزی و آموزش درسی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه نمود: چهار محور در این آیین نامه پیش بینی شده که در محورهای همایش نیز وجود دارد و این محورها بحث های مربوط به بازنگری برنامه های درسی، دروس اختیاری، ارتباط با بخش های مختلف جامعه و پایش دانش آموختگان در آیین نامه است. در این همایش نیز هفت محور را برای همایش پیش بینی کردیم که عمدتاً مبتنی بر محورهای آیین نامه افزایش توان اشتغال پذیری است.

دبیر علمی همایش ملی برنامه درسی و اشتغال گفت: با شکل گیری دبیرخانه همایش، کمیته علمی خود را شکل دادیم که متشکل از اساتید دانشگاه های مختلف کشور هستند که در برنامه درسی و آموزش عالی کار کردند. کمیته سیاست گذاری نیز داریم که از بخش های مختلف مرتبط با افزایش توان اشتغال پذیری در سطح دانشگاه حضور دارند. موضوع نوآورانه در این همایش، پیش بینی کمیته راهبری برنامه درسی آموزش و بازار کار است که اعضاء این کمیته از بخش های مختلف مرتبط با دستگاه اجرایی استان از جمله اتاق بازرگانی، اتاق اصناف، کانون کارفرمایان و توسعه کارآفرینی و اشتغال استان هستند که در عرصه اشتغال کار می نمایند.

وی اظهار داشت: ما مبتنی بر این محورهای همایش و متناسب با این موضوع، شرکای اصلی خود را شناسایی کردیم. در این همایش پنج وزارتخانه مشارکت دارند که در رأس آن وزرات علوم، تحقیقات و فناوری است و سخنران کلیدی از این بخش آقای آهنچیان است. در ذیل وزارت علوم دو دانشگاه جامع علمی کاربردی و فنی حرفه ای به طور معین به مباحث اشتغال پذیری و مهارت آفرینی مرتبط بوده که رؤسای آن جزء سخنرانان کلیدی هستند. وزارتخانه دوم آموزش و پرورش بوده که هنرستان ها و آموزش های فنی و حرفه ای را برعهده دارند و دکتر ملکی استاد برجسته دفتر تالیف کتب درسی، سخنران کلیدی است.

کرمی اضافه نمود: سوم وزارت صنعت، معدن و تجارت است که دکتر قبادیان به عنوان معاون آموزش و پژوهش فناوری این وزارتخانه، سخنران کلیدی است که قرار است طرح تاپ را ارائه نمایند. چهارم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که ارتباطات خوبی با اداره کل استانی آن برقرار کردیم و آنها نیز یاری کردند. به احتمال زیاد دکتر منصوری، معاون وزیر، سخنران کلیدی خواهند بود. وزارتخانه پنجم که تا حدی نقش دارد، وزارت بهداشت بوده که موضوع افزایش توان اشتغال پذیری دانشجویان بسیار به دانشگاه علوم پزشگی مشهد مرتبط بود که ورود یافتند و در سخنرانی و ارائه کارگاه ها ما را همراهی می نمایند.

عضو هیأت علمی مطالعات برنامه درسی و آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه همایش شامل دو بخش اصلی است، مطرح کرد: یکی بخش کارگاهی بوده که کارگاه ها در 13 و 15 اسفند صبح تا ظهر برگزار می گردد. بالغ بر 30 کارگاه توسط اساتید ارائه می گردد که در مجموع 19 کارگاه در 4 محور مرتبط با همایش در کمیته علمی مصوب شد. خود همایش نیز از روز سه شنبه 13 اسفند ساعت 13.30 افتتاح خواهد شد و تا روز اختتامیه همایش که ساعت 17.30 روزچهارشنبه 14 اسفند خواهد بود، ادامه دارد. محل همایش دانشکده علوم دانشگاه فردوسی است.

رئیس گروه برنامه ریزی و آموزش درسی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: بخش دیگر در روز همایش بخش نمایشگاه جانبی است که سازمان ها، دستاوردهای خود را در این عرصه به نمایش خواهند گذاشت. مهمترین دستاوردی که این همایش تا به امروز داشته، توانسته دستگاه ها و وزارتخانه های مختلف در این عرصه را شناسایی کند و برای ما حداقل این دستاورد را داشته که شرکای کلیدی خود را شناسایی کردیم و امیدواریم پس از سرانجام همایش از تخصص و خدمات آنان و صندلی در مشاغل کشور در راستای بالا بردن کیفیت آموزش در دانشگاه فردوسی استفاده کنیم.

دبیر علمی همایش ملی برنامه درسی و اشتغال اضافه نمود: بر اساس زمان بندی 30 دی ماه سرانجام دریافت مقالات بود که حدود 195 مقاله به دبیرخانه همایش واصل شده و از این تعداد حدود 40 مقاله را در سخنرانی خواهیم داشت که در دو روز همایش ارائه می گردد و حدود 60 مقاله نیز به شکل پوستر ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ما بسیاری از بحث های مربوط به افزایش توان اشتغال پذیری را از چند سال گذشته شروع کردیم، توضیح داد: دانشگاه فردوسی مشهد در این حوزه ورود پیدا کرد و این کار حدود چهار سال است که انجام می گردد، امروز بالغ بر 70 برنامه درسی در دانشگاه فردوسی مشهد توسط همکاران خودمان بازنگری شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 772

به "برگزاری همایش ملی برنامه درسی و اشتغال در دانشگاه فردوسی مشهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری همایش ملی برنامه درسی و اشتغال در دانشگاه فردوسی مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید