وزارت بهداشت باید انجمن های علمی را جدی بگیرد، لزوم برگزاری جلسات همفکری میان دانشجویان و اساتید برای اثرگذاری در فراوری علم

به گزارش مرجع مقالات، عضو هیئت مدیره انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم و فناوری های نوین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران معتقد است با ایجاد فضای سالم رقابتی و طرح مسئله در قالب مسابقات، می توان دانشجویان را به حل مسائل و فراوری علم ترغیب کرد.

وزارت بهداشت باید انجمن های علمی را جدی بگیرد، لزوم برگزاری جلسات همفکری میان دانشجویان و اساتید برای اثرگذاری در فراوری علم

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، فراوری علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می گردد که عصاره آن می تواند از دلِ دانشگاه ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمن های علمی دانشجویی از جمله تشکل هایی هستند که می توانند به طور جدی به موضوع فراوری علم وارد شوند و فعالیت آن ها کمتر رسانه ای می گردد.

اهمیت دادن به نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در صندلی حقیقی آن، خبرگزاری خبرنگاران را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله مصاحبههایی پای صحبت رؤسای دانشگاه ها، اساتید، نخبگان و دانشجویان عضو انجمن های علمی بنشیند و با ارائه راه حلهایی به مسائل و چالش های این انجمن ها بپردازد.

در این مصاحبه میزبان اسماء دلاوری، عضو هیئت مدیره انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم و فناوری های نوین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران هستیم که در ادامه مشروح این مصاحبه را می خوانید.

توقع بیشتری از وزارت علوم برای حمایت از انجمن های علمی می رود/ کوشش مضاعف برای فراوری علم و ارتقای صندلی علمی ایران در جهان

لزوم برگزاری جلسات همفکری میان دانشجویان و اساتید برای اثرگذاری در فراوری علم

خبرنگاران: فراوری علم به وسیله دانشجویان و اساتید چگونه شکل می گیرد؟

دلاوری: در هر جامعه، دانشگاه مهم ترین مرکز فراوری علم به شمار می رود و هرچه تعامل میان اساتید و دانشجویان بیشتر باشد، توسعه دانش بیشتر خواهد بود.

در واقع برگزاری جلسات همفکری و تبادل اطلاعات میان دانشگاهیان می تواند در فراوری علم بسیار مؤثر باشد و دانشجویان و اساتید باید در این راستا کوشش مضاعفی نمایند.

نقش مهم انجمن های علمی در پیشرفت علمی کشور

خبرنگاران: نقش انجمن های علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور به چه میزان است؟

دلاوری: انجمن های علمی دانشجویی در شناسایی دانشجویان فعال، باانگیزه و توانمند نقش مهمی دارند که با فراهم کردن بستری مناسب برای فعالیت این دسته از دانشجویان و حمایت از آن ها، می توانند در پیشرفت علمی کشور نقش مهمی داشته باشند.

این انجمن ها با برگزاری همایش های علمی می توانند نخبگان و عناصر علمی را شناسایی نموده و خبرنگارانن را در راه پرشتاب علمی کشور سهیم نمایند.

گام اول برای شکل گیری یک انجمن علمی دانشجویی فعال، ترغیب دانشجویان به عضویت در آن است. زمانی که دانشجویان با علاقه و انگیزه در انجمن علمی عضو می شوند و ایده های خود را مطرح می نمایند، ضروری است که مورد حمایت قرار بگیرند و تا حد امکان پیگیری های اداری به حداقل برسد تا انجمن علمی با صرفه جویی در وقت و مدیریت صحیح زمان بتواند فعالیت های خود را به طور مستمر و گسترده تر انجام دهد.

ضمن اینکه برای اجرای بعضی فعالیت ها به امکاناتی احتیاج داریم که احتیاجمند بودجه است و باید توسط مسئولان مربوطه تأمین گردد.

وزارت بهداشت باید انجمن های علمی را جدی بگیرد

خبرنگاران: رویکرد وزارت بهداشت را در مورد حمایت کردن از انجمن های علمی دانشجویی چگونه ارزیابی می کنید؟

دلاوری: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید انجمن های علمی را جدی بگیرد و در مورد حمایت از خبرنگارانن نقش پررنگ تری ایفا نماید. تعامل انجمن های علمی بیشتر در سطح دانشگاه است و باید انجمن های علمی در دانشگاه ها زیر چتر حمایتی وزارت بهداشت قرار بگیرند و برنامه های علمی خوبی برای خبرنگارانن تدارک دیده گردد.

ضرورت اتحاد میان اعضای انجمن های علمی

خبرنگاران: چه راه حلی برای تقویت انجمن های علمی در دانشگاه ها وجود دارد؟

دلاوری: مشارکت دانشجویان در انجام فعالیت ها، در اتحاد آن ها با یکدیگر و کوشش برای تحقق هدفی مشترک بسیار مؤثر است.

بدیهی است، هرچه حمایت ها بیشتر و فعالیت های گروهی وسیع تر باشد، انجمن های علمی پویاتر خواهند بود و بهترین راه حل برای تقویت این انجمن ها هم افزایی و همدلی میان اعضای یک انجمن علمی با یکدیگر است.

لزوم آشنایی بیشتر اساتید و دانشجویان با مسائل روز کشور

خبرنگاران: برای اینکه انجمن های علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاه ها و سمینارهای آموزشی به فراوری علم و حل مسائل کشور به وسیله علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟

دلاوری: ضروری است که اساتید و دانشجویان با مسائل روز کشور بیشتر آشنا باشند و همکاری میان دانشگاهیان به حداکثر برسد. انجمن های علمی فضای مناسبی برای مطرح کردن این مسائل و کوشش برای حل کردن آن هاست.

با ایجاد فضای سالم رقابتی و طرح مسئله در قالب مسابقات، می توان دانشجویان را به حل مسائل و فراوری علم ترغیب کرد.

خبرنگاران: نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور و فعالیت در انجمن های علمی چگونه شروع شد؟

دلاوری: آشنایی بنده با انجمن علمی به وسیله اساتید و معاونت پژوهشی دانشکده علوم و فناوری های نوین صورت گرفت.

از آنجایی که همیشه علاقه مند به انجام فعالیت های علمی هستم، تأسیس انجمن را فرصتی مناسب دیدم و هم اکنون به عنوان عضو هیئت مدیره همراه با سایر اعضا در حال فعالیت هستیم.

دستاوردهای انجمن علمی دانشکده علوم و فناوری های نوین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران

خبرنگاران: درباره انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم و فناوری های نوین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران شرح دهید. از ابتدای شکل گیری این انجمن تا به امروز چه فعالیت هایی صورت گرفته است؟

دلاوری: انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم و فناوری های نوین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در مهرماه سال 1398 تأسیس شد. علی رغم اینکه این انجمن تازه تأسیس است؛ اما از ابتدا سعی بر انجام فعالیت های گسترده داشتیم.

خرسندیم از اینکه توانستیم قبل از بحران همه گیری کرونا، یک سخنرانی علمی با موضوع نگاهی به ویروس کرونای جدید برگزار کنیم که با استقبال چشمگیری همراه بود.

پس از تعطیلی دانشگاه ها و مجازی شدن آموزش به دلیل پاندمی کرونا، همچنان در به روزرسانی اطلاعات علاقه مندان و به خصوص دانشگاهیان در رابطه با این مسئله روز جهان کوشش کردیم و پیروز به برگزاری وبیناری مرتبط شدیم.

اجرای سایر فعالیت ها از جمله نشریه و کارگاه در دست اقدام است و جا دارد که از اساتید و مسئولان دانشگاه بابت حمایت و همکاری تشکر کنم.

4118/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 7 آبان 1399 بروزرسانی: 7 آبان 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1200

به "وزارت بهداشت باید انجمن های علمی را جدی بگیرد، لزوم برگزاری جلسات همفکری میان دانشجویان و اساتید برای اثرگذاری در فراوری علم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت بهداشت باید انجمن های علمی را جدی بگیرد، لزوم برگزاری جلسات همفکری میان دانشجویان و اساتید برای اثرگذاری در فراوری علم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید