لزوم دسترسی آزاد علمی همه کشور ها برای برطرف بحران های بین المللی، ضرورت پیوستن همه کشور های دنیا به ائتلاف بین المللی دسترسی آزاد علمی

به گزارش مرجع مقالات، سومین نشست مجازی کشور های عضو یونسکو درخصوص علوم آزاد و همکاری های بین المللی با حضور 190 وزیر، نماینده سازمان های جهانی و نمایندگان کشور های مختلف، عصر امروز (دوشنبه) برگزار گردید.

لزوم دسترسی آزاد علمی همه کشور ها برای برطرف بحران های بین المللی، ضرورت پیوستن همه کشور های دنیا به ائتلاف بین المللی دسترسی آزاد علمی

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزداری دانشجو به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این ویدیو کنفرانس (وبینار) که با حضور و مشارکت وزیران علوم و فناوری 78 کشور از جمله دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و وزرای کشور های ایتالیا، آفریقای جنوبی، مصر، بولیوی، کره جنوبی، فرانسه، ایران، برزیل، پاکستان، چین، گرجستان، مالزی و معاون سازمان بهداشت دنیای برگزار گردید، وزیران شرکت کننده نگاه خود را نسبت به نقش علم در کنترل بیماری کووید -19 و ضرورت گردش آزاد اطلاعات علمی در دنیا و مشارکت در نتایج حاصل از تحقیقات بیان کردند.

در تین نشست ویدئو-کنفرانسی که با موضوع دسترسی آزاد به علم به صورت همزمان برگزار گردید، دکتر غلامی، وزیر علوم کشورمان با قدردانی از سازمان یونسکو و همکاران آن سازمان برای برگزاری نشست های مجازی بین اعضای سازمان یونسکو گفت: بحران های بین المللی، فارغ از مرزبندی های سیاسی و جغرافیایی، نیازمند ائتلاف علمی با دسترسی آزاد و بدون محدودیت به علم و یافتن راه چاره های مؤثر برای حل چالش های دنیای از جمله کرونا؛ یاری به تصمیم سازی و سیاستگذاری های موثر، نجات مردم دنیا و احیای سازمان ملل متحد به معنی واقعی آن است.

وی با بیان اینکه اعتقاد جمهوری اسلامی ایران بر مقوله اشتراک دانش به عنوان مبنای اصلی دسترسی آزاد به علوم و همکاری های علمی بین المللی است، اضافه نمود: ایران معتقد است که علم و دانش متعلق به همه مردم دنیا است و مطالب و اطلاعات علمی باید به طور آزاد و فارغ از موانع سیاسی در دسترس عموم دنیا و در جهت رفاه عموم مردم و انجام همکاری های علمی بین المللی برای حل مسائل و چالش های بین المللی از جمله مبارزه با بحران کرونا باشد.

دکتر غلامی توضیح داد: ایران در گذشته همکاری های علمی خود را با بسیاری از کشور های منطقه ای، آسیایی، اروپایی و آفریقایی آغاز کرده و در حال حاضر 560 پروژه تحقیقاتی با موسسات و محققان خارجی در حال اجرا است.

به گفته وی، تعداد 55 هزار دانشجوی خارجی در ایران مشغول به تحصیل هستند و همین تعداد دانشجوی ایرانی نیز خارج از ایران مشغول به تحصیل هستند.

وزیر علوم با بیان اینکه ایران اخیراً تفاهم نامه ای را با یکی از کشور های اروپایی برای انجام یک تحقیق 4 ساله در خصوص بیماری های واگیردار از جمله کرونا و تاثیرات اجتماعی و مالی و بهداشتی آن منعقد کرده است، اعلام کرد: این تحقیق که با مشارکت 10 موسسه تحقیقاتی از ایران و 10 موسسه تحقیقاتی خارجی صورت می پذیرد، کشور های مختلف دنیا از جمله ایران را از نتایج این تحقیق بهره مند خواهد ساخت.

وی اضافه نمود: ایران در حال حاضر نه تنها با محدودیت های دسترسی آزاد به علوم روبرو است، بلکه با تحریم های غیرانسانی و غیرقانونی روبه رو است که جان هزاران نَفَر از مردم عادی کشور را تهدید می نماید.

دکتر غلامی به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و عضو کارگروه ویژه کرونا در سازمان یونسکو و با توجه به توانمندی ها و ظرفیت های علمی و تحقیقاتی ایران، ضمن اعلام آمادگی کشورمان برای همکاری های علمی و اشتراک گذاری تجارب و یافته های علمی در زمینه ویروس کووید 19 با همه طرف های خارجی، تأکید کرد: در شرایط کنونی تبادل دانش، بهره گیری از تمامی داشته های علمی و انتقال تجربیات و دستاورد های علمی به یکدیگر بدون چشم داشت مادی، زمینه غلبه بر این مشکل دنیای را به همراه می آورد.

وی همچنین از همه کشور های دنیا درخواست کرد با معرفی نمایندگانی تحقیقاتی خود، به ائتلاف بین المللی دسترسی آزاد علمی بپیوندند و با انجام کار های مشترک تحقیقاتی در جهت بحران های دنیای از جمله مبارزه با کرونا گام بردارند.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: نخبگان دنیا باید در راستای گردش آزاد علمی و دسترسی همه به دانش، اقدام کرده و در مرحله اول بایستی سد های پیش پای دانشمندان و محققان، همچون تحریم ها که متأسفانه به جامعه علمی هم کشیده شده است، برداشته گردد.

وزیر علوم، در سرانجام، پیشنهاد همکاری دنیای برای دستیابی آزاد به دستاورد های علمی را ارائه کرد.

لازم به ذکر است در نشست اول و دوم یونسکو نیز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران حضور و مشارکت فعال داشته و درخصوص آموزش از راه دور، بهره گیری از رادیو، تلویزیون و شبکه های اجتماعی برای ادامه آموزش بدون حضور بر سر کلاس ها، تجربیات خود را به اشتراک گذاشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 878

به "لزوم دسترسی آزاد علمی همه کشور ها برای برطرف بحران های بین المللی، ضرورت پیوستن همه کشور های دنیا به ائتلاف بین المللی دسترسی آزاد علمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم دسترسی آزاد علمی همه کشور ها برای برطرف بحران های بین المللی، ضرورت پیوستن همه کشور های دنیا به ائتلاف بین المللی دسترسی آزاد علمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید