تابلوی شرکت های دانش بنیان عامل تحول در شاخص بورس می گردد

به گزارش مرجع مقالات، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علیرضا دلیری در نشست کاربردی پاسخگویی به مسائل مالی با شرکت های دانش بنیان و آشنایی با فرآیندهای پذیرش در فرابورس گفت: تکلیف معاونت علمی فراهم کردن بستر آسان و با بروکراسی کمتر برای بخش خصوصی است. این معاونت نه تنها به دنبال دخیل بودن در تولیدات نیست بلکه حتی کوشش ندارد اختیارات بخش های دولتی را به بخش های خصوصی منتقل کند.

تابلوی شرکت های دانش بنیان عامل تحول در شاخص بورس می گردد

وی ادامه داد: با وجود پیچیدگی های خاص در بروکراسی کشور احتیاج به سیستمی روان به صورت آنلاین داریم تا به کشوری پویا تبدیل شویم. در حقیقت معاونت علمی در حال آسیب شناسی است تا موانع فعالیت بخش خصوصی را برطرف کند. از جمله اقدامات این معاونت حذف مراحل مختلف دریافت مجوز است.

دلیری از جمله احتیاجهای بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان به تأمین مالی اشاره نمود و گفت: به اعتقاد بنده وام احتیاج اولیه شرکت ها نیست و از جمله احتیاجهای آخر فرآیند حمایت قرار می گیرد. چراکه اگر احتیاجهای اولیه را به خوبی پیش ببرید تامین مالی به دنبال آن حل خواهد شد.

وی اعلام کرد: در موضوع تأمین مالی راه های مختلفی طی شده و تا امروز به نتیجه رسیده ایم که درصد بالایی از شرکت های دانش بنیان برای تأمین مالی احتیاج به تسهیلات ندارد. در مرحله نخست باید سرمایه گذار در کنار شرکت های دانش بنیان قرار گیرد. از جمله بسترهایی که تأمین مالی در آن پایدار است می توان به بازار سرمایه اشاره نمود. زیرا با دوره سررسید روبرو نیستیم.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی اضافه کرد: در تامین مالی از راه عرضه سهام تأخیر موجب به اجرا گذاشتن تضمین ها نخواهد شد. به همین منظور شرکت ها تا زمانی که به خوبی پا نگرفته اند نباید این دغدغه را برای خود ایجاد نمایند. در اصل نیز رشد شرکت ها در بازار سرمایه بسیار بالاتر از تأمین مالی به وسیله بانک و صندوق ها خواهد بود.

وی با اشاره به عملکرد تابلو SMEها و دانش بنیان در بورس گفت: برخی شرکت ها که در این تابلو جای گرفته اند با رشد فزاینده ای روبرو شده اند. به این صورت که شرکت حدود 20 درصد از سهام خود را از دست می دهد اما با این کار با رشد بیش از سهام 100 درصدی از 80 درصد سهام باقیمانده روبرو می گردد. با این مزیت که در این فرآیند زمان سررسید وجود ندارد و احتیاج نیست نگران بازپرداخت سرمایه باشند.

دلیری ریسک در شرکت های دانش بنیان را امری طبیعی دانست که در عین ریسک بالا همواره در حال رشد هستند. این خود ویژگی ای است که سهامداری را برای آنها توجیه پذیرتر می نماید. شرکت های دانش بنیان می توانند با تمرکز بر بخش تحقیق و توسعه پایداری خود را حفظ نمایند و درعین حال در تابلو بورس با شرکت های سنتی متفاوت باشند.

وی دغدغه شرکت های دانش بنیان را دغدغه افشا اطلاعات عنوان نمود و شرح داد: شرکت های دانش بنیان به علت معافیت مالیاتی 15 ساله از این دغدغه مبرا هستند. بااین وجود 50 درصد هزینه های که شرکت ها باید برای تکمیل پرونده خود به کارگزارها پرداخت نمایند به وسیله معاونت علمی تأمین می شوند.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی گفت: در شرایطی که بازار بورس با رویکرد منفی روبرو بود، شرکت های دانش بنیان رشد مثبت خود را حفظ نموده بودند. لذا حتی تابلو شرکت های دانش بنیان می تواند شاخص ها را تغییر دهد. این روند می تواند به طریقی رشد پیدا کند که شرکت های سنتی از تابلوهای بورس حذف شوند و بعد از زمانی با بورس های تک روبرو باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 74

به "تابلوی شرکت های دانش بنیان عامل تحول در شاخص بورس می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تابلوی شرکت های دانش بنیان عامل تحول در شاخص بورس می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید