حرکت لاک پشتی پروژه آبرسانی به 4 شهر کهگیلویه و بویراحمد ، اجرای یک طرح حیاتی در هاله ای از ابهام

به گزارش مرجع مقالات، پروژه آبرسانی از سد کوثر به چهار شهر استان کهیگلویه و بویر احمد پس از گذشت 4 سال فقط 32 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و زمان بهره برداری از آن همچنان نامششخص است.

حرکت لاک پشتی پروژه آبرسانی به 4 شهر کهگیلویه و بویراحمد ، اجرای یک طرح حیاتی در هاله ای از ابهام

گروه استان های خبرنگاران، کهگیلویه و بویراحمد استانی است که در جنوب شرق کشور واقع شده است و سه چهارم مساحت این استان را کوه و تنها یک چهارم آن را دشت های شش گانه تشکیل می دهد که نقش فوق العاده مهمی در کشاورزی و دامپروری و صنعت این استان محروم ایفا می نمایند.

خطر بحران منابع آب ناشی کاهش شدید بارش و روش های غلط آبیاری و برداشت بی رویه از منبع آب زیرزمینی آینده نگران نماینده ای را پیش روی ما ترسیم می نماید. تا آن جا که افت سطح آب زیرزمینی مشکلاتی همانند خشک شدن بعضی از چاه های آب و تمام قنوات، کاهش دبی رودخانه های عظیم و خشک شدن رودخانه های کوچک، تنزل کیفیت آب، افزایش هزینه پمپاژ و نشست زمین را در پی داشته است.

کمبود بارش در کهگیلویه و بویراحمد باعث شده تا حجم آب ذخیره شده در پشت سد های این استان کاهش چشمگیری پیدا کند. تنش آبی در 6 شهر استان کهگیلویه و بویراحمد هشداری است که همیشه به گوش می رسد. با کاهش سفره های زیرزمینی و کمبود بارندگی ها، استان کهگیلویه و بویراحمد به اسم نهمین استان دارای تنش آبی کشور شناخته شد که این هشداری جدی برای مسئولان استان است.

با هدف تأمین آب پایدار چهار شهر دهدشت، سوق، لنده و چرام طرح آبرسانی از سد کوثر سال 1396 با حضور وزیر نیرو و مسئولان استانی و شهرستانی وقت کلنگ زنی شد. برنامه زمانبندی برای تکمیل و بهره برداری از این طرح حیاتی 36 ماهه تعریف شد حالا، اما با گذشت چهار سال و قریب به چهار ماه از آغاز عملیات و 16 ماه از انتها سررسید هنوز 32 درصد پیشرفت دارد.

معینات پروژه آبرسانی

پروژه آبرسانی به چهار شهر دهدشت، سوق، چرام و لنده در سه قطعه شامل قطعه اول از تصفیه خانه خیرآباد تا مخزن 20 هزار مترمکعبی تپه نورالشهدا دهدشت به طول 28 کیلومتر و دارای 5 مخزن با مجموع ظرفیت 41 هزار و 500 مترمکعب و شامل سه ایستگاه پمپاژ بوده که یکی از این مخازن احداث شده و دو مخزن در حال احداث هستند، قطعه دوم از تپه نورالشهدا دهدشت به طرف شهر سوق و لنده به طول 24 کیلومتر که حدود 12 کیلومتر از این راستا خاکبرداری شده و قطعه سوم آن از تپه نورالشهدا به سمت چرام و روستا های در طول راستا به طول 23 کیلومتر بوده که در این قطعه هنوز هیچ کاری صورت نگرفته است.

قطعه اول این پروژه به طول 28 کیلومتر در واقع بخش اصلی پروژه محسوب شده و حدود 65 درصد از حجم کل پروژه را شامل می گردد و شامل 13 کیلومتر لوله 900 میلی متر و هم 15 کیلومتر لوله هزار میلی متر است که از این اندازه تا به امروز فقط 10 کیلومتر از لوله هزار میلی متر اجرا شده است.

فرماندار شهرستان کهگیلویه اخیرا در بازدید از طرح گفته است که اهمیت پروژه آبرسانی به چهار شهر دهدشت، سوق، چرام و لنده برای مردم چهار شهر بسیار مهم بوده و مطالبات مهمی هم در این خصوص در فضای مجازی مطرح می نمایند در حالی که تکلیف پروژه و خاتمه آن معین نیست.

علت پایین کشیدن فتیله پروژه چیست؟

اخیرا نشستی با حضور کریمی نژاد فرماندار کهگیلویه و بویر احمد و بعضی از مسئولان استانی برگزار گردید در این نشست نگین تاجی سرپرست دفتر فنی مشاور طرح با بیان اینکه بیشترین تمرکز روی قطعه اول واقع شده است، گفته است: در این قطعه دو خط لوله شامل 13 کیلومتر لوله 900 و 15 کیلومتر لوله 1000 کار خواهد شد ضمن اینکه تا الان خاکبرداری راستابه غیر از 2 کیلومتر ابتدایی اجرا شده است.

سرپرست دفتر فنی مشاور طرح با اشاره به اقدامات اجرا شده در قطعه اول تاکید نموده: پنج مخزن و سه ایستگاه پمپاژ داریم مخزن شماره 2 خاکبرداری شده کار های بتن ریزی کف مخزن، آرموتور بندی، خاکبرداری مخزن شماره 3 و همه کار های مخزن شماره 4 تکمیل است و قطعه سوم دهدشت به سوق و لنده 12 کیلومتر خاکبرداری شده و قطعه 2 هنوز کاری نشده است.

نگین تاجی با بیان اینکه بهره برداری از طرح 240 هزار نفر را به لحاظ تأمین آب پوشش خواهد داد، اندازه آب مورد احتیاج برای این اندازه جمعیت را 860 لیتر برثانیه برآورد کرد؛ می گوید: در طراحی طرح علاوه بر تأمین آب شرب ظرفیت یکهزار و 345 لیتر بر ثانیه برای صنعت هم دارد.

سرپرست کارگاه این طرح هم در این نشست گفته که علت اصلی و عمده عدم تحقق وعده انجام کار بالارفتن نرخ قیمت ها در نتیجه فشار تحریم ها بوده به طریقی که محصولات و مصالح را ما باید بر اساس همان بودجه قرارداد، اما با افزایش چهار برابری قیمت ها خریداری کنیم که عملا شرکت ضرر فراوانی می نماید.

در ادامه این نشست فرماندار کهگیلویه و بویراحمد فرایند لاک پشتی طرح را ابهام آمیز خواند و می افزاید: اینکه چرا پروژه به این عظمت از ابتدا اعتبارات قطره چکانی داشت تأمل برانگیز است. باید روشن گردد آیا اعتبار تنها مانع اجرای کار است یا کارشکنی بالادست هایی که نمی خواهند حقابه به ما برسد هم در کند بودن فرایند اجرا نقش دارد.

وی با اشاره به اینکه پروژه های عظیمتر از این در سایر نقاط تکمیل می شوند، اضافه کرد: علت پایین کشیدن فتیله پروژه چیست؟ عملیات اجرایی این طرح از سال 96 آغاز شد و قرار بود 36 ماهه تکمیل گردد، ولی پس از گذشت بیش از 48 ماه متاسفانه فقط 32 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ابهامات پروژه آبرسانی باید رفع شد

کریمی نژاد با بیان اینکه طرح آبرسانی پمپاژ امید و زندگی است، می افزاید: بهره برداری از طرح باعث تثبیت جمعیت روستاها، کاهش مهاجرت به شهرها، اشتغالزایی، امیدآفرینی و رونق اقتصاد می گردد.

فرماندار کهگیلویه تاکید می نماید: می طلبد مسئولان استانی و نماینده مردم در مجلس کارگروهی تشکیل دهند و در کوتاه مدت پروژه را از اعتبارات قطره چکانی و حرکت لاک پشتی خارج نمایند و اینکه چه کسی اجازه نمی دهد حقابه به استان ما برسد ابهامات باید رفع گردد.

وی خاطرنشان می نماید: مجری و مشاوران علت اصلی این مشکل را نرخ پیمان و افزایش بی رویه قیمت مصالح مورد احتیاج دانستند که احتیاج است مسؤولان استانی با جلسه با وزارت نیرو به حل این مشکل اقدام نمایند و امید است که بتوانیم بودجه مورد احتیاج را برای این طرح تامین و به یکی از خواسته های بحق مردم این منطقه جامه عمل بپوشانیم.

براساس این گزارش، کاهش بارندگی ها از سال های گذشته تا به امروز در سطح شهرستان کهگیلویه سبب مهاجرت قشر زیادی از روستاییان و هم شهرنشینان به خارج از شهرستان شده است با تکمیل و بهره برداری این پروژ مشکل کم آبی بعضی از شهرستان های استان رفع خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 1790

به "حرکت لاک پشتی پروژه آبرسانی به 4 شهر کهگیلویه و بویراحمد ، اجرای یک طرح حیاتی در هاله ای از ابهام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حرکت لاک پشتی پروژه آبرسانی به 4 شهر کهگیلویه و بویراحمد ، اجرای یک طرح حیاتی در هاله ای از ابهام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید