خبرنگاران در مصاف با کرونا؛ به ملاقات اهل قبور نرویم

به گزارش مرجع مقالات، بندرعباس- خبرنگاران- زیارت اهل قبور در پنج شنبه سرانجام سال از سنت های نیکویی است که سالیان سال در هرمزگان رایج بوده، اما مردم این استان در مصاف با غریبه ای به نام کرونا تصمیم گرفته اند از راه دور فاتحه بخوانند.

خبرنگاران در مصاف با کرونا؛ به ملاقات اهل قبور نرویم

هرمزگانی ها هرساله با آغاز ماه اسفند با برنامه های مختلفی به استقبال سالی جدید می رفتند که نویدبخش روزهای شاد و پراز امید بوده ولی سال جاری کرونا همه را زمین نموده و سعی می نمایند به مکانهای شلوغ که احتمالی ویروس کرونا باشد نروند .

در این ماه(اسفند) مردم جای جای هرمزگان برای برگزاری عید نوروز که به عنوان نوروز باستان و رنگین کمان فرهنگ ایرانی مشهور است، هم چون سایر ایرانی ها آغاز به خانه تکانی و نظافت منزل و خرید لباس های نو می کردند تا سال جدید را با شور و شوق ویژه ای به سر نمایند و شماری از مردم نیز آخرین پنج شنبه سال در مزار اهل قبور بویژه شهدا و اموات نزدیک حاضر می شدند.

عده ای نیز بعد از عید دیدنی با در دست داشتن شیرینی، میوه و گلاب به ملاقات اهل قبور خود می رفتند و با روشن کردن عود و شمع و پخش شیرینی و قرائت فاتحه فرا رسیدن عید نوروز را به نیکان و خویشان خود تبریک می گفتند و این گونه یاد و خاطره عزیزان از دست رفته را گرامی می داشتند.

مینابی ها که بیشترشان به پوشاک نوروزی اهمیت می دهند، بازار پارچه فروشان و خیاط ها داغ داغ بود و پیرمردها به همراه نوه هایشان پیشانی و شاخ گاو و گوسفندان و درب منازل را با گلک (گل سرخ)رنگین می کردند، نیز آخر این هفته را با پخت انواع شیرینی ها و قرائت فاتحه برای مردگان خود هدیه می فرستید.

مردم روستای سیاه مغان رودان اما یک هفته قبل از عید سفره ای در خانه خود یا به صورت اشتراکی در منزل اقوام یا همسایگان که به آن نوروزی مرده ها گفته می گردد، می انداختند؛ سفره ای که خوردنی های خوشمزه ای را در خود داشته و به یاد اموات خرمای مالیده ای که از تابستان در مشک برای همین منظور ذخیره شده، می گذاشتند.

نوروز تنها یک روز نیست و هرمزگانی ها که به خونگرمی و مهمان نوازی مشهورند، ماه اسفند که با وجود آب وهوای بهاری اش، حال و هوای دیگری دارد مردم به رسم دیرینه از اوایل اسفندماه به پیشواز این عید باستانی می رفتند.

اما در روزهایی که بچه ها و نوجوانان هرمزگانی خود را باید برای چیچیکای مم گپو و بپ گپو (قصه مادربزرگ ها و پدربزرگ ها) آماده می کردند؛ ویروس غریبه ای به نام کرونا که مرزهای جهان را درنوردیده این شیرینی ها را تلخ نموده است.

این ویروس خطرناک که روزها و شب های بهاری هرمزگان را غمگین نموده و بسیاری از هموطنان ایرانی عزیزان خود را از دست داده اند، مردم هرمزگان نیز بنا به توصیه مسوولان بهداشتی این استان تصمیم دارند آخرین پنج شنبه آخر سال را در کنار خانواده خود از راه دور برای سفرنموده هایشان فاتحه بخوانند.

صدیقه و خانواده اش که علاقه زیادی به دایی 29 ساله خود دارند و سال گذشته او را در حادثه ای ناگوار از دست دادند، گفت دایی ام علاقه زیادی به نذری امام حسین(ع) به خصوص در ایام ماه محرم داشت و سال جاری به یادش این کار را انجام دادیم.

وی ادامه داد: سال جاری اما به جای رفتن بر سر مزار دایی و دیگر عزیزان از دست داده تصمیم گرفتیم در خانه بمانیم و در کنار سفره عید برایشان یادبود بگیریم و فاتحه بخوانیم.

بزرگان خانواده های حمزه یی، خادمی، برزگر، کمالی و سالاری نیز که هرسال بعد از روز عید به ملاقات اموات و اهل قبور خود می رفتند سال جاری همگی تصمیم گرفته اند در خانه های خود برای شادی روح آن سفرنموده ها فاتحه بخوانند و شمع روشن نمایند.

در شرایط کنونی که ویروس و عفونت در حال گسترش است مسوولان حوزه بهداشت و درمان به صورت جدی به شهروندان توصیه نموده اند که مردم در پنج شنبه آخر سال از مراجعه به آرامستان ها چشم پوشی نمایند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از کسانی است که توصیه نموده شهروندان ضمن چشم پوشی از مراجعه به آرامستان ها از دید و بازدیدها و دیده بوسی با اقوام و آشنایان در ایام عیدنوروز نیز صرف نظر نمایند.

به گفته دکتر فاطمه نوروزیان، توجه به توصیه های وزارت بهداشت و استفاده صحیح از ماسک و دستکش و شستشوی مکرر دست ها بسیار لازم است.

دکتر عبدالحسین مدنی رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز برای کاهش خطر انتقال عفونت به وسیله ویروس کرونا توصیه نموده است تمامی مراسم ها مثل عروسی و اجتماعات مذهبی تا کنترل کامل این بیماری به تعویق بیفتد.

مردم هر شهر و روستای این استان نیز مانند همه دیگر نقاط کشور سال جاری در حالی پا به سال 99 می گذارند که این مهمان مرزناشناس هرچند ترسی و واهمه در دل ها انداخته اما، فرصت خانه نشینی نوروزی را فراهم نموده و نباید به هر شکلی اصول مقابله با کرونا را بهم زد.

حضور در مکان هایی که باعث تجمع زیاد افراد می گردد از جمله مزار اهل قبور و بازارها امکان ابتلا به آن یا از دست دادن عده ای دیگر از هم وطنان و به زحمت انداختن خانواده و کادربهداشتی و درمانی این استان را بیشتر فراهم می نماید لذا مشارکت بین مردم و مدیران حوزه بهداشت و سلامت می تواند به یک مقابله همه گیر منجر گردد تا بتوان هرچه زودتر این ویروس را شکست داد.

چهار مورد مثبت قطعی بیماری کووید 19 هم اکنون در بیمارستان های استان هرمزگان بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگانشنبه شب گفت: در 24 ساعت گذشته تست مثبت کرونا در بیمارستان های هرمزگان نداشتیم و تا به امروز 70 نفر از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

دکترحسین فرشیدی ادامه داد: از زمان شیوع کرونا در هرمزگان، 749 نفر به عنوان بیمار حاد تنفسی در بیمارستان های هرمزگان بستری بودند.

به گفته وی، از این تعداد 425 نفر به دلیل مشکوک بودن به کرونا از آن ها نمونه گیری شده که تا امروز 83 نفر به این ویروس مبتلا هستند.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: atusocialscience.ir شناسه مطلب: 840

به "خبرنگاران در مصاف با کرونا؛ به ملاقات اهل قبور نرویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران در مصاف با کرونا؛ به ملاقات اهل قبور نرویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید